Review: Mountains out of Molehills (the OP)

De mol is een populair dier om in een spelconcept te verwerken en dat is eigenlijk best logisch. De mol leeft onder de grond, graaft complexe gangenstelsels, bouwt molshopen en ziet er met vlagen een beetje buitenaards uit. In Mountains Out Of Molehills (veel kudo’s voor de titel, maar daar kom ik straks nog op terug), een nieuw spel van The OP, gaan spelers de strijd aan om de hoogste bergen te maken van molshopen. Delf jij het onderspit of steek je met kop en schouders boven de grond en je tegenstanders uit?

Making mountains out of molehills is een Engelstalig gezegde wat eigenlijk betekent dat een klein akkefietje volledig opgeblazen wordt. De Nederlandse versie hiervan is ‘van een mug een olifant maken’ (wellicht ook een leuk onderwerp voor een spel?). Maar van iets kleins iets groots maken, is precies wat spelers in het spel Mountains out of Molehills gaan doen. Allerlei verschillende mollen zijn namelijk bijeengeroepen voor een wedstrijdje bouwen. 2 tot 4 spelers kunnen deelnemen aan dit toernooitje en nemen de rol aan van lieve mol zoals de zeer kenmerkende Stermol (zoek maar eens op). Aan het begin van het spel wordt (als een ware toren) het 3D-spelterrein opgebouwd met 4 plastic pilaren, 2 spelbordjes en de speldoos. Spelers plaatsen hun mollen (prachtige figuurtjes gemaakt van doorzichtig acryl) op de onderste laag van het speelterrein: het ondergrondse. Op het bovenste bord plaatsen ze al een enkele molshoop in hun kleurtje. Klaar om te spelen?

Elke ronde worden er een aantal actiekaarten opengelegd op tafel. Om de beurt gaan spelers kaarten selecteren en op hand nemen tot iedere speler vier kaarten heeft. Nadat alle spelers vier kaarten hebben, gaan ze hun acties ‘programmeren’.  Spelers leggen de actiekaarten die zij deze ronde spelen gesloten voor zich in volgorde waarop ze acties willen spelen. Op de kaarten staan verschillende acties afgebeeld, maar voornamelijk bewegingen die de mol van een speler maakt. Spelers verplaatsen de mol de hoeveel stapjes stapjes om draaien in de juiste richting als op hun kaart staat afgebeeld. Elke keer als een mol in een nieuw vakje terecht komt, wordt er boven deze mol een molshopen geplaatst van onderen en daar begint de lol van het spelletje. Spelers gaan molshopen toevoegen aan het bord, maar sommige bergen van molshopen worden te groot en vallen dan om en mogelijk weer op andere bergen, waardoor ook kettingreacties kunnen ontstaan. Langzaam verschijnen overal op het bord kleine en grotere bergjes. Aan het eind van iedere ronde kijken spelers over welke bergen zij de controle hebben, daarvoor moet de onderste molshoop van jouw kleur zijn. Vervolgens krijg je punten gelijk aan de hoeveelheid molshopen op de stapel. Die speler die na een aantal rondes de meeste (en ook grootste) molshopen onder controle heeft, wint het toernooi der toernooien!

Mountains Out Of Molehills is een simpel en indrukwekkend vormgegeven familiespel. Het spelconcept is simpel en introduceert jongere spelers aan verschillende nieuwe spelmechanismes. De verschillende spelmechanismes zijn op zichzelf niet perse vernieuwend, maar samen vormt dit een leuke combinatie aan verschillende elementen. Vooral het stapelen van molshopen en het laten vallen, is erg vermakelijk. Zodra er grote molshoopjes ontstaan, begint he spel met leven. Het is wel een aanrader om dit met 3 of 4 spelers te spelen, want dan komt het spel het beste tot zijn recht. Een vermakelijk familiespel!