Review: MLEM Space Agency (Rebel Studio)

In MLEM zijn katten bezig met een ruimtewedloop naar infinity en beyond. Spelers hebben de leiding over een van de velen concurrerende ruimteprogramma’s en sturen hun kattige en schattige astronauten naar strange new worlds in the final frontier. Wie wint deze space race?

Het jaar is 2075. Wie altijd al dacht dat katten kwaadaardig waren, heeft gelijk gekregen. Katten hebben een lange en langzame strijd gevoerd tegen de mensheid. Eerst maakte ze de mens dommer met korte internetfilmpjes op YouTube en TikTok vol kattenkwaad. Toen de mensheid letterlijk en figuurlijk lag te slapen sloegen de poezen toe. De katten veroverden de aarde op een wijze waar de primaten uit Planet of the Apes nog een pintje aan kunnen zuigen.

Net nadat ze de wereld onder controle hadden en de wereldbol te hebben gebruikt als hun persoonlijke krabpaal, hebben de katten – die uiteraard snel uitgekeken zijn als ze hun zin hebben gekregen – hun zinnen gezet op een nieuwe stip aan de horizon: ‘Space, the final frontier’! Verschillende ruimteprogramma’s worden door de katten opgericht en ieder wil diens astronauten naar de Melkweg sturen voor een lekker kommetje met room.

In het spel MLEM: Space Agency nemen spelers de rol aan van deze harige katten… maar niet zomaar katten! Spelers zijn namelijk programmadirecteuren van verschillende Space Agencies om het einde van het universum te ontdekken. In deze space race – die soms met een spreekwoordelijke klapper eindigt en soms met een daadwerkelijke klap – kiezen spelers iedere ronde een astronaut uit die hun ruimteprogramma gaat vertegenwoordigen aan boord van een ruimteschip die spelers gezamenlijk zullen besturen in de loop van het spel. Spelers gaan misschien samen aan boord van dit ruimteschip, maar ze proberen ieder de meeste punten te verdienen. Soms zijn spelers kattig, blazen ze naar elkander en halen ze flink wat kattenkwaad uit, maar op andere momenten moeten ze samenwerken en zullen ze poeslief zijn.

Je vraagt je misschien ook af waarom dit spel MLEM heet? MLEM is een onomatopee en de bewoording van het geluid dat een kat maakt als het beestje diens neus aflikt. MLEM! Miauw, blep, sssss, en andere kattengeluiden zullen jij en je vrienden vaak gaan maken tijdens het spelen van dit spel.

Rol de bedrukte mat van neopreen maar uit over tafel als een rode loper die je naar een mooi evenement leidt. In dit geval leidt de loper je niet naar een evenement, maar naar de ruimte. Op de mat staat een spoor die jullie raket gaat volgen en de verschillende manen en planeten die jullie onderweg gaan ontdekken voor punten. Op de speelmat wordt ook de houten raket geplaatst op positie 1.

Iedere speler ontvangt een bordje en allemaal astronauten in de gekozen kleur. De fiches om de puntentelling mee bij te houden worden naast de mat gelegd in handbereik van alle spelers. Een startspeler wordt gekozen en die krijgt het ruimteschipbordje en de dobbelstenen.

MLEM bevat ook verschillende modules die ervaren spelers kunnen toevoegen aan hun spel voor wat extra uitdaging en variatie. Daar zal ik verder in deze recensie niet specifiek op in gaan, behalve dat deze modules wat leuke nieuwe en thematische elementen toevoegen aan het spel en wat nieuwe manieren om punten te verdienen voor een extra tactische laag.

Met MLEM geeft beroemd spelontwikkelaar Reiner Knizia ons zijn versie van een semi-coöperatief spel, waarbij spelers elkaar moeten helpen, maar ook elkaar dwars kunnen zitten. Als je ooit Celestia hebt gespeeld, ben je bekend met het basisconcept dat ook ten grondslag ligt aan MLEM. Spelers zitten gezamenlijk op een voertuig om werelden te ontdekken en punten te verdienen. Een speler heeft de leiding over het voertuig, maar spelers kunnen uitstappen als ze veilig een nieuwe locatie bereiken, maar de reis is niet altijd even succesvol.

De commandant van het ruimteschip dobbelt alle dobbelstenen en zet koers naar de sterren. Op de verschillende plekken op het bord staat welke dobbelsteenworpwaardes kunnen worden gebruikt. Alle dobbelstenen van dezelfde waarde(s) moeten worden gebruikt. De worp bepaalt tevens hoeveel stapjes het ruimteschip mag verplaatsen. Gebruikte dobbelstenen worden afgelegd, behalve de vlammetjes.

Na een succesvolle worp kunnen spelers kiezen om uit te stappen en verdienen ze punten voor de maan waar ze op landen of proberen ze de meerderheid van een planeet te veroveren voor punten aan het einde van het spel. Ze kunnen ook kiezen om de reis te vervolgen. Het kan ook zijn dat er geen succesvolle worp was en dan crasht het ruimteschip. Maak je geen zorgen. De katten die aan boord waren hebben meerdere levens en overleven deze catastrofe.

Overigens hebben de astronauten die spelers kiezen allemaal een speciale eigenschap. Zo is er een kat die een parachute kan inzetten om na een crash alsnog te landen en is er ook een kat die ervoor zorgt dat het ruimteschip aan het begin al een aantal stapjes kan zetten.

Aan het einde van het spel tellen spelers hun punten bij elkaar op en ontvangen ze punten voor de planeten waar ze meerderheden hebben verworven. De speler met de meeste punten wint.

In MLEM moeten spelers samenwerken, maar kunnen ze elkaar ook lekker dwarsbomen. In andere woorden kunnen ze lekker kattenkwaad uithalen en lekker kittig zijn. Dat is precies wat je zoekt in een semi-coöperatief spel. Het spelverloop is lekker simpel. Er is sprake van veel geluk, maar nog meer van risico-inschatting. Het spel draait dan ook met name om weten wanneer je uit moet stappen. Kijk je de kat uit de boom? Stap je uit om op een veilige manier punten te halen of blijf je zitten in de hoop om aan het einde van het heelal een overwinning van kosmische proporties te behalen?

MLEM bevat veel mooi spelmateriaal en zelfs de speldoos is bijzonder en gemaakt van een zeer aaibaar materiaal. Het is door het eenvoudige spelverloop goed geschikt voor families en groepjes jolige vrienden die lekker met elkaar willen lachen met een gezellig spel dat ze vooral niet al te serieus hoeven te nemen.