Wat ooit begon als een 1 aprilgrap is nu werkelijkheid geworden: twee werelden van Richard Garfield komen samen in Mindbug x King of Tokyo. In dit nieuwe deel binnen de Mindbug-reeks kun je de iconische monsters uit King of Tokyo oproepen en elkaar flinke klappen uitdelen.
Helaas kon ik zelf niet aanwezig zijn op Spiel 2025, dé spellenbeurs van Europa, en daar baal ik nog steeds behoorlijk van. Een van de hoogtepunten waar ik naar uitkeek, was de ‘liefdesbaby’ van twee van mijn favoriete simpele spelletjes waar het draait om pure lol: King of Tokyo en Mindbug. Wat ooit begon als een 1 aprilgrap—a crossover tussen deze twee spellen—is nu werkelijkheid. De monsters uit Mindbug krijgen een hoofdrol in een nieuwe uitbreiding voor King of Tokyo, terwijl de kaiju uit King of Tokyo juist een hoofdrol spelen in deze zelfstandige editie van Mindbug, die bovendien te combineren is met je bestaande collectie.
Spelverloop
Eerder schreven wij al (uiterst positief) over Mindbug, maar mocht je nog niet bekend zijn met deze snelle spellen, dan volgt hier een korte uitleg.

In Mindbug stellen twee spelers (of meer, met uitbreidingen) geen deck van 60 kaarten samen, maar krijgen zij elk 10 kaarten uit een grote stapel voorgesorteerde kaarten, voor een vlotte en spannende strijd. Tijdens hun beurt kunnen spelers slechts één van twee acties uitvoeren: een kaart spelen of een aanval starten. In Mindbug spelen spelers hybride monsters om hun tegenstander te verslaan, maar er zit een twist in: elke speler heeft namelijk tweemaal per spel de mogelijkheid om een gespeelde kaart van de tegenstander te stelen met behulp van hun mindbugs, de wezens uit de titel.
Deze mindbugs zorgen voor dilemma’s, een beetje bluf, en vooral veel tactiek. Durf je een bepaalde kaart te spelen als je tegenstander nog een mindbug over heeft? Wanneer zet je jouw eigen mindbug in? Elke speler heeft er slechts twee, dus het juiste moment kiezen is cruciaal.
Door kaarten te spelen krijgen spelers nieuwe strijdkrachten en kunnen ze speciale effecten activeren. Sommige kaarten hebben namelijk bijzondere eigenschappen die gebruikt kunnen worden tijdens een aanval, of zelfs op andere momenten. Veel kaarten bevatten bovendien zogenaamde kernwoorden die algemene eigenschappen aanduiden, voor een vlot en overzichtelijk spel.
Door aan te vallen kunnen spelers monsters van anderen verslaan en opnieuw effecten activeren. Een aangevallen speler kan verdedigen met een van zijn of haar monsters. Het monster met de hoogste waarde wint, maar sommige monsters hebben speciale eigenschappen die het verloop van het gevecht kunnen beïnvloeden. Kan of wil een speler niet verdedigen, dan verliest hij of zij een leven. Zodra een speler al zijn of haar levenspunten kwijt is, eindigt het spel.
King of Tokyo?
Deze set voegt niet alleen bekende monsters uit een ander spel toe, maar introduceert ook spelconcepten en mechanismen die je misschien kent van Richard Garfield’s andere monsterknaller.

Op sommige kaarten staat een symbool met een dobbelsteen of twee dobbelstenen. Kom je zo’n symbool tegen en val je aan met dat monster, dan mag je eerst dobbelen. Je mag de dobbelsteen één keer opnieuw rollen voor een mogelijk ander resultaat. Met de worp kun je je aanval versterken, energie verdienen om kaarten te kopen, of ervoor zorgen dat je tegenstander kaarten moet afleggen.
Aan het begin van je beurt kun je de verkregen energie (blokjes) gebruiken om een speciale kaart te kopen, vergelijkbaar met King of Tokyo. Deze kaarten hebben directe effecten die het tij kunnen keren.
Conclusie
Deze editie van Mindbug is opnieuw een fantastisch en snel kaartspel. De toevoeging van nieuwe spelelementen tilt het spel naar een hoger niveau. De effectkaarten brengen meer diepgang en maken het spel soepeler dan ooit. De bekende monsters zorgen bovendien voor een feest van herkenning.


