Review: MIND MGMT The Psychic Espionage “Game” (Off the Page Games)

Complotten, geheime organisaties en verborgen informatie. Ook in de stripreeks MIND MGMT, van Matt Kindt, en het spel MIND MGMT: The Psychic Espionage “Game”, van Jay Cormier en Sen-Foong Lim, draait het om een geheim agentschap vol paranormaal begaafde dienders. Weten jullie de geheimen van het mysterieuze MIND MGMT te ontrafelen?

MIND MGMT is een stripreeks, uitgegeven door Dark Horse Comics, van schrijver en striptekenaar Matt Kindt. Matt Kindt kennen de stripliefhebbers wellicht van Revolver, zijn tekeningen voor Valiant Entertainment en voor de stripreeks BRZRKR. In de stripreeks MIND MGMT volgen lezers het verhaal van onder andere misdaadschrijfster Meru die tijdens haar onderzoek een diepgeworteld overheidscomplot en geheim agentschap ontdekt. Ook volg je een ex-agent van juist dát agentschap, Henry Lyme, die zijn oude werkgever probeert te ontmaskeren. Dat geheimzinnige agentschap is MIND MGMT – ooit na de eerste Wereldoorlog opgericht als spionageagentschap om wereldwijde catastrophes te stoppen met behulp van agenten met psychische krachten.

MIND MGMT was ooit opgericht om de mensheid te dienen, maar macht corrumpeert zelfs de nobelen. MIND MGMT is gecompromitteerd en corrupt en dient nu enkel nog hun eigen snode doelen: wereldverovering. Vanuit de schaduwen houdt MIND MGMT een ijzeren greep op het wereldtoneel en om die macht en het complot in stand te houden zet Mind MGMT overal ter wereld geheime en paranormaal begaafde agenten in. Ook probeert MIND MGMT koste wat kost andere paranormaal begaafden te “rekruteren”. Het is aan Meru, Henry Lyme en anderen om deze organisatie te stoppen.

De strip van Matt Kindt is voor een groot deel geïnspireerd op vermeende complottheorieën, geheime agentschappen en (gedachte) experimenten met betrekking tot de Amerikaanse overheid tijdens de wereldoorlogen en de koude oorlog. Denk bijvoorbeeld aan het project MK-ULTRA: een reeks geheime CIA-experimenten met als vermeend doel om de psyche van een mens te kunnen controleren. Volgens sommige had het zelfs het doel om de begrenzing van het menselijke kunnen te ontkennen of om psychische krachten op te wekken. In deze experimenten zou onder meer gewerkt zijn met hersenspoeling, chemische ondervragingsmethoden en hypnose. Dat klinkt een beetje als Stranger Things, nietwaar?

Speldoel en spelopzet

In MIND MGMT: The Psychic Espionage “Game”, neemt één speler de rol aan van een recruiter van MIND MGMT. Deze speler dient de stad, het spelbord, afzoeken naar nieuwe rekruten. De recruiter beweegt zich in het geheim voort door de stad en probeert op basis van ‘kenmerken’ zijn of haar rekruten te vinden. MIND MGTM schakelt hiervoor ook de hulp in van zogenaamde onsterfelijken, die de speler helpen om afvallige agenten (de andere speler of spelers) te blokkeren en om extra zieltjes te winnen. Op basis van beperkte informatie proberen de overige spelers de locatie van de recruiter te vinden. De afvallige agenten hebben tot 16:00 uur om MIND MGTM te stoppen. MIND MGMT wint als de klok vier uur in de middag slaat of als zij 12 rekruten hebben gevonden.

Aan het begin van het spel zetten de spelers het spelbord klaar. De recruiter krijgt een scherm en een kleine uitvoering van het spelbord waarop deze speler met whiteboard markers aantekeningen moet maken. Door het scherm blijft informatie verborgen voor de andere speler(s). De recruiter krijgt drie kenmerkkaarten op basis waarvan deze speler gaat rekruteren. Een speler zet alvast 5 stapjes (hierover later meer) en kan hierdoor al wat zieltjes winnen. Op het bord liggen mayhem tokens (een soort mentale barrières die ervoor zorgen dat spelers niet naar bepaalde aangrenzende vakjes kunnen verplaatsen), afvallige agenten en onsterfelijken. Naast het bord liggen de kaarten met verschillende acties en speciale eigenschappen.

MIND MGMT gebruikt een systeem waardoor spelers op basis van een soort van campagne modules aan het spel kunnen toevoegen: het SHIFT-systeem. Als spelers meerdere sessies met dezelfde groep spelen, kunnen ze het SHIFT-systeem toepassen. De verliezende zijde mag een van de SHIFT pakketjes openmaken. Dit voegt een module toe die dit kamp in volgende spellen kan gebruiken om wat sterker in hun schoenen te staan. Het SHIFT-systeem is geen Legacy-systeem of verhaal, maar een mogelijkheid om het spel te variëren en te balanceren. Op basis van dit systeem kan spelopzet van een potje MIND MGMT verschillen.

Tijdens een spelronde neemt de recruiter een beurt, vervolgens twee agenten, dan weer de recruiter en dan de twee resterende agenten. De recruiter probeert rekruten te vinden. Waar in de stad deze rekruten zich bevinden hangt af van kenmerken. Aan het begin van het spel heeft de recruiter drie verborgen kenmerkkaarten. Dit zijn plaatjes die ook op het spelbord en de geheime kaart staan. De recruiter omcirkelt deze kenmerken en weet hierdoor naar welke vakken hij of zij moet bewegen. De recruiter beweegt zich voort op een geheime kaart en probeert dus de locaties te bezoeken die overeenkomen met de drie willekeurig getrokken kaarten. Ze kunnen ook hun vier Onsterfelijken gebruiken om locaties te beschermen tegen agenten of om extra rekruten te verzamelen. Er liggen altijd twee kenmerkkaarten open. Als er twee onsterfelijken op deze kenmerken staan, krijgt de recruiter ook een rekruut erbij. De agenten weten nu wel, welke kenmerken de speler niet zelf zoekt…

Alle andere spelers besturen de afvallige agenten. Tijdens een beurt mag een agent twee vakjes verplaatsen, en actie nemen. Door de meeste acties kunnen de agenten vragen stellen aan de recruiter. Op basis van de antwoorden die de recruiter geeft, proberen spelers te ontcijferen wat de recruiter is geweest en waar deze mogelijk naartoe zal verplaatsten in de hoop om deze in zijn kraag te vatten. De agenten kunnen “mentale notities” gebruiken om alle informatie die ze krijgen bij te houden.

Er bestaat een hoop media over vermeende overheidscomplotten en paranoia is een vaak terugkerend element. De strip en artwork van Matt Kindt weet dit gevoel perfect weer te geven in de strip. MIND MGMT: The Psychic Espionage “Game” is een hidden movement spel gebaseerd op de gelijknamige strips en omarmt dat gevoel van paranoia. Het thema, waarbij een agentschap in het geheim opereert, past perfect bij de gameplay van deze hidden movement game. Dat is uiteraard al bewezen door bijvoorbeeld Scotland Yard en Brieven van Whitechapel, waarbij spelers door over numerieke velden te bewegen, proberen te ontsnappen van de lange arm van de wet, maar MIND MGMT perfectioneert de hidden movement gameplay en gooit er een flinke lading thematische saus overheen.

De artwork van Matt Kindt is perfect voor het thema. De artwork was ooit, in mijn mening onterecht, een punt van kritiek op de stripreeks, maar de tekeningen sluiten perfect aan bij het mysterieuze en paranoïde. In de verschillende spelonderdelen en ook de artwork zijn veel verschillende geheimen verstopt. Als jij deze meta-raadsels weet op te lossen, speel je wellicht nieuwe spelonderdelen vrij. Over nieuwe spelonderdelen gesproken, het SHIFT-systeem introduceert een leuke variatie aan spelonderdelen die spelers aan volgende sessies MIND MGMT kunnen toevoegen en tegelijkertijd is het een methode om spelsessies te balanceren en het zwakkere kamp te compenseren.

Spelers moeten zich eerst wat inleven in de wereld van Matt Kindt om verschillende terminologie te bevatten, maar daarna volgt een innovatief en intuïtief spel. Het spelverloop en de verschillende acties van spelers zijn duidelijk. Het gebrek aan informatie is voor beide kampen spannend. De recruiter wilt niet gepakt worden, maar moet soms risico’s nemen en informatie lekken om rekruten te winnen. De afvallige agenten tasten in het duister en moeten daarom de juiste vragen stellen. Hoe langer het spel duurt des te spannender het spel wordt. De agenten hebben steeds meer informatie, maar de klok tikt terwijl de recruiter in het nauw wordt gedreven. MIND MGMT is door al deze elementen wellicht de beste hidden movement game die momenteel in de schappen ligt.