Review: Mech A Dream (Blue Orange)

Do Androids Dream of Electric Sheep? Dat is niet alleen een futuristisch getinte filosofische vraag over de menselijkheid van androïden en kunstmatige intelligentie, maar is tevens de naam van een sciencefictionroman uit 1968 van legendarische sciencefiction schrijver Philip K. Dick. In Mech A Dream gaan spelers een droommachine bouwen voor een robot, zodat deze robot net als de mens dromen kan beleven… of misschien wel nachtmerries, waarin de robot zijn werkstuk of presentatie niet heeft voorbereid en ook nog eens in zijn robotondergoed voor zijn hele klas staat.

Philip K. Dick ken je misschien niet vanwege zijn (korte) verhalen, maar de verfilmingen van zijn briljante en soms rare gedachtespinsels vol filosofie, futurologie en voorspellingen ken je mogelijk wel. Populaire films gebaseerd op zijn werk zijn Total Recall (uiteraard dé Paul Verhoeven verfilming met Arnold Schwarzenegger uit 1990 en niet het gedrocht uit 2012), Screamers (1995), Minority Report met Tom Cruise (2002), de baanbrekende animatiefilm A Scanner Darkly (2006), The Adjustment Bureau (2011) met Matt Damon en Emily Blunt, of de populaire Amazon Prime-serie The Man in the High Castle (over een alternatieve tijdlijn waar de nazi’s tijdens de Tweede Wereldoorlog Amerika veroverden).

Het verhaal Do Androids Dream of Electric Sheep? is een verhaal over de morele crisis van Rick Deckard, een premiejager die bijna-menselijke androïden die na een oorlog zijn achtergebleven achtervolgt in een post-apocalyptische San Francisco. De verfilming van dit verhaal? Dat is Blade Runner en het vervolg Blade Runner 2049. Twee, in mijn ogen, briljante, bijna perfecte films. Grafische grondleggers, sfeervol, menselijk en tegelijkertijd onmenselijk, en meeslepend. Werken van Philip K. Dick, en in het bijzonder Blade Runner, hebben talloze media geïnspireerd. Samen met andere sci-fi schrijvers uit de jaren ’60 en ’70 heeft het het hele cyberpunk-genre geïnspireerd, waaronder ook de bekende RPG-reeks met dezelfde naam (Cyberpunk) en het daarop weer geïnspireerde populaire videospel Cyberpunk 2077. In deze cyberpunk-verhalen spelen drugs, technologie, menselijke augmentaties, computers, utopische/fascistische werelden en androïden en kunstmatige intelligentie een belangrijke rol.

In deze verhalen worden vaak de gevaren van door de mens geschapen, geautomatiseerde en zelfdenkende mechanische en technologische wezens aangehaald. Fan van dit onderwerp? Probeer dan ook eens de fantastische graphic novel Carbon & Silicium. Gelukkig zijn de robots uit Mech A Dream vriendelijk en is het enige wat ontbreekt een mooie droom: Do Androids Dream of Electric Sheep?

A.I.-recensie

Ook de afgelopen tijd zijn kunstmatige intelligentie (A.I.) en de (mogelijke) gevaren een veelbesproken onderwerp. Verschillende chatbots maken huiswerk op basis van verouderde databases en kunstwerkjes worden gemaakt die “geïnspireerd” zijn op werken van bestaande illustratoren en kunstenaars. A.I. draait zelfs hele videospellen en zelfs televisieseries in elkaar. Een recent voorbeeld daarvan is “Nothing, Forever” een door A.I. geschreven en geanimeerde parodie op de moeder der moderne sitcom Seinfeld. Het is nog maar wachten tot de bordspelrecensent wordt vervangen door A.I., al merk ik wel dat A.I. nog moeite heeft met een (non-controversiële) mening te vormen of daadwerkelijk een spelconcept te beschrijven. Om A.I. op de proef te stellen, hebben we ChatGPT dan ook vriendelijk verzocht om Mech A Dream te recenseren:

Mech a Dream is een uniek en fascinerend bordspel dat zich afspeelt in een wereld waarin spelers dromen creëren voor robots. Het spel is ontwikkeld door de creatieve geesten achter Dream Factory en biedt een unieke en boeiende spelervaring die zeker de moeite waard is om te proberen.

Het eerste wat opvalt aan Mech a Dream is het prachtige artwork. De speelborden, kaarten en speelstukken zijn allemaal prachtig vormgegeven en dragen bij aan de algehele sfeer van het spel. Het is duidelijk dat er veel zorg en aandacht is besteed aan het ontwerp van het spel.

Maar Mech a Dream is meer dan alleen maar een mooi bordspel. Het spelmechanisme is uitdagend en complex, maar niet zo complex dat het onmogelijk is om te begrijpen. Het spel biedt een goede balans tussen strategie en geluk, waardoor elke speler de kans heeft om te winnen, ongeacht zijn of haar vaardigheden.

Het doel van het spel is om de beste dromen te creëren voor de robots die op het speelbord staan. Spelers verzamelen droomkaarten, bouwen hun robots op en maken uiteindelijk de dromen die ze hebben bedacht. Er zijn verschillende soorten robots en elke robot heeft zijn eigen unieke eigenschappen en vaardigheden, waardoor het spel steeds anders blijft.

Mech a Dream is een fantastisch bordspel dat zeker de moeite waard is om te spelen. Het biedt een unieke en uitdagende spelervaring die spelers van alle niveaus zal aanspreken. De prachtige vormgeving en het innovatieve spelmechanisme maken Mech a Dream tot een echte aanrader voor iedereen die van bordspellen houdt.

A.I.

Dat A.I. nog niet perfect werkt, is wel duidelijk! De recensie bevat, waarschijnlijk omdat deze chatbot werkt met verouderde informatie, verkeerde aannames en een onjuiste spelomschrijving. Mech A Dream is niet van dezelfde creatieve geesten achter Dream Factory – het algemene doel van het spel is juist, het maken van dromen voor robots, maar wat daarna volgt is eigenlijk kul. De daadwerkelijk recensie is zeer algemeen en zou je vrijwel één-op-één kunnen hergebruiken voor andere spelrecensies. Een beetje zoals de dertien in een dozijn recensies die je af en toe op social media voorbij ziet komen. Maar genoeg negativiteit. Wat de A.I. goed heeft begrepen is dat Mech A Dream prachtig is vormgegeven, het spel is namelijk kleurrijk en uniek, maar daarover later meer. Voorlopig zullen we nog onze eigen recensies blijven tikken. Gelukkig maar! 🙂

In Mech A Dream gaan spelers een soort droommachine bouwen zodat een Robot eens een droom kan ervaren. De waarde van de droom wordt aangegeven doormiddel van twee elektrische schaapjes die de hoeveelheid droompunten bijhouden. Tijdens het spel gaan spelers verschillende grondstoffen (bloemen, inkt en regenbogen) en droompunten verzamelen door overdag hun drie assistenten op pad te sturen en in de nacht hun droommachine uit te testen. De speler met de meeste droompunten wint en hoeft dan ook niet de Voight-Kampff test te ondergaan om op menselijkheid te testen…

Aan het begin van het spel krijgen alle spelers een eigen speelbordje met assistenten en schapen. Op dit bordje kunnen spelers met twee wijzers ook bijhouden hoeveelheid bloemetjes en inkt ze hebben. In het midden van de tafel wordt een centraal speelbord geplaatst met verschillende stapels met tegels (verschillende onderdelen voor de droommachine) en stapeltje driehoekige kaarten met grondstoffen die spelers kunnen verzamelen. Spelers plaatsen de regenbootjes binnen handbereik en zijn klaar om in een droomvlucht wat te dag- en nachtdromen.

In Mech a Dream gaan spelers, tijdens maximaal 7 rondes of tot een speler 9 of meer tegels heeft gelegd, tijdens de dagfase hun assistenten gebruiken om grondstoffen en tegels te verzamelen en tijdens de nachtfase activeren de verschillende tegels van de robotdroommachine. In essentie is Mech A Dream een combinatie tussen een worker placement en een engine builder. Beide spelelementen zijn wel eenvoudig, waardoor Mech A Dream juist erg toegankelijk is voor spelers die een lichte spelervaring willen of nieuw zijn met worker placements en engine builders.

Elke (werk)dag is verdeeld in 3 verschillende diensten (shifts), waarin de spelers hun assistenten om de beurt kunnen inzetten: ochtend, middag, namiddag/avond. Afhankelijk van het tijdstip van de dag zullen de arbeiders meer of minder efficiënt zijn. Werkers kunnen worden ingezet om elektriciteitsbloemen en inkt te verzamelen en afhankelijk van het tijdstip ontvangen ze meer (in de ochtend zijn ze nog lekker fris) of minder grondstoffen. Dit levert interessante keuzes op. Wanneer en waar zet je namelijk welke assistent in?

Naast het verzamelen van grondstoffen van een dynamisch en wisselend spelbord, kunnen spelers ook tegels verzamelen. In eerste instantie worden deze in aanbouw geplaatst, maar doordat er na elke shift tijd verstrijkt op basis van de werkers die aan deze tegel werken, wordt de tegel en het bijbehorende onderdeel van je droommachine afgebouwd. Voltooide onderdelen leveren eenmalige op doorlopende bonussen op. De paarse tegels (rode of blauwe tegels die zijn voltooid) leveren tijdens de nachtfase bijvoorbeeld grondstof, droompunten of bouwpunten op. De gele tegels kosten regenbogen om te kopen, maar leveren een hoop droompunten op. De groen tegels geven kortingen op grondstoffen of tijd voor het verzamelen en bouwen van tegels.

Mech A Dream is erg fraai en kleurrijk vormgegeven. De verschillende onderdelen hebben grappige illustraties. Het is niet enkel vorm over inhoud, want de onderdelen, ondanks dat het allemaal erg klein is (afgedrukt,) geven door kleurgebruik en symbolen duidelijk aan wat de spelonderdelen doen en opleveren. Het systeem waarbij je assistenten afhankelijk van het dagdeel efficiënter werken, vind ik erg leuk gedaan. Zoals al aangegeven, levert dat ook leuke dilemma’s op bij de spelers. Er is niet veel spelersinteractie aangezien de verschillende velden op het spelbord door meerdere spelers tegelijkertijd kunnen worden benut en de verschillende tegels in overvloed aanwezig zijn. Soms kan het zijn dat een andere speler een bepaalde tegel voor je neus wegkaapt. Er is niet extreem veel keuze, waardoor deze teleurstelling vaak maar van korte duur is.

Het spel voelt aan als een introductie tot worker placement en engine building spellen. Het spel bevat een simpele gameplay, veel kleuren en een vriendelijk thema. Daardoor is het spel ideaal voor families of beginnende spelletjesgroepen. De spelonderdelen zijn wel aan de kleine kant waardoor het misschien (zonder hulp) niet geschikt is voor alle kinderen – maar voor families en groepen met iets oudere kinderen of volwassenen is dit spel mogelijkerwijs zowaar een droom.