Review: Maple Valley (Happy Meeple Games)

Konijn is onderweg naar het festival in de vallei. Het is een zomerse dag en de dieren vieren feest. Waarom de dieren feest vieren, weet Konijn niet. Wellicht gewoon omdat het een mooie dag is. Misschien is Vos net als afgelopen week vandaag weer jarig. Vos is wel erg vaak jarig, realiseert Konijn. “Misschien vieren we vandaag feest, omdat we feest vieren”, mompelt Konijn zichzelf toe. De reden maakt Konijn niet uit, zolang er maar genoeg gesuikerde beukennootjes, eikeltjestaart, frambozenjam, honingkoekjes, cadeautjes, muziek en festiviteiten zijn. Konijn haast zich naar de vallei.

Ondertussen reageert Stekelvarken prikkelbaar op een filosofische vraag van Wasbeer. Normaal geniet Stekelvarken van de scherpe gespreksonderwerpen van Wasbeer, maar het festival begint al over vijf uur en alle voorbereidingen moeten nog gedaan worden. Welk diertje draagt het beste steentje bij het het festival van Maple Valley?

Achtergrond en spelopzet

In mijn recensie over Creature Comforts verwees ik al naar de werken van Toon Tellegen. In deze recensie over Maple Valley probeer ik met de bovenstaande inleiding wederom een imitatie te maken van de werken van Tellegen. Noem het maar een ode. Zowel Creature Comforts en Maple Valley zou zich kunnen afspelen in verhalen van Tellegen. In deze gemoedelijke verhalen staan vaak dieren met menselijke trekjes en filosofieën centraal. Maple Valley is overigens uitgegeven door dezelfde uitgever als Creature Comforts, bedacht door dezelfde spelauteur en geïllustreerd door dezelfde tekenaar. De setting is dus hetzelfde en ook de doelgroep (gezinnen met kinderen met een aardige dosis spelervaring of liefhebbers van gemoedelijke light tot medium-weight spellen), maar het spelverloop is behoorlijk anders dan Creature Comfort.

In Maple Valley gaan spelers routes af om grondstoffen en curiosa te verzamelen om zo feestartikelen te maken voor de festiviteiten, vriendjes voor zich te winnen en badges te verdienen om zo de meeste punten te behalen.

Aan het begin leggen spelers het centrale bord en iedere speler hun spelersbordje (hun rugzak) klaar. All kaarten worden geschud en de verschillende grondstoffen, curiosa en andere fiches in handbereik van alle spelers. Iedere speler krijgt een personage en enkel vriendje om het begin van diens hand aan kaarten te maken.

Het spelverloop van Maple Valley is eenvoudig. In totaal worden er vijf rondes gespeeld en daarna is het spel afgelopen en volgt de puntentelling. Iedere ronde worden de verschillende rijen met kaarten enigszins ververst en verplaats de zon over het bord richting het einde van het spel. Iedere ronde spelen de spelers om de beurt een kaart uit hun hand om hun beurt te verrichten.

Iedere beurt speelt een speler dus een kaart uit diens hand. Meestal is dat een vriendje. De kaart geeft aan over welke soort route de speler diens schattige meeple mag verplaatsen. Spelers kunnen plattegronden gebruiken om verder te verplaatsen. Naast een verplaatsing, leveren vriendjes ook speciale effecten en bonussen op.

Eenmaal aangekomen op een locatie kunnen spelers daar grondstoffen, plattegronden, badges, vrienden, feestartikelen verkrijgen of andere effecten activeren. Voor vriendjes moeten spelers curiosa betalen. Badges leveren doorlopende bonussen, effecten of punten op. Verzamelde kaarten met feestartikelen moeten worden gebouwd en dat kunnen spelers tijdens hun beurt doen door de juiste grondstoffen af te leggen.

In plaats van een vriendje kunnen spelers ook een slenterkaart inzetten voor twee grondstoffen. Slenterkaarten ontvang je aan het einde van de ronde als je minder vriendjes hebt dan de speler met de meeste vriendjes.

Na vijf rondes vindt het festival plaats en wint de speler met de meeste punten.

Maple Valley is een zeer gemoedelijk spel, naast de beschikbare kaarten is er weinig interactie tussen de spelers, waardoor het erg vriendelijk is. Het is prachtig vormgegeven en de schattige tekeningen dragen uiteraard bij aan het gemoedelijke.

Het spelverloop is redelijk eenvoudig, maar met voldoende verschillende mogelijkheden en soorten acties dat spelers verschillende tactieken kunnen toepassen. Het spel is niet gehaast en duurt wat langer, maar hierdoor kunnen spelers tijdens het spel gewoon lekker bijpraten over hun dag in het bos of de vallei, lekkere beukennootjes of honingkoeken nuttigen en zelfgemaakte cassis drinken tot laat in de avond.