Review: Libertalia Winds of Galecrest (Stonemaier Games)

Libertalia is de naam van een piratenkolonie uit zeemanslegendes. Vermoedelijk lag Libertalia ergens op of bij Madagascar, ten oosten van de Afrikaanse kust. In Libertalia was men vrij van enige autoriteit en regeerde men via directe democratie. Libertalia was een utopie en net als elke utopie helaas volstrekte lariekoek… Libertalia is ook een spel van Paolo Mori waarbij spelers in het geheim karakterkaarten spelen om de spreekwoordelijke tij te keren. Libertalia: Winds of Galecrest is een heruitgave van deze moderne klassieker. Stonemaier Games, de uitgever van de nieuwe versie, gooit het roer om en het duistere piratenthema is ingeruild voor kleurrijke en dierlijke luchtpiraten. Weet jij tijdens de drie rooftochten de meeste buit te maken of sterf je aan scheurbuik? Hijs de zeilen van dit luchtschip, land- en waterrotten!

In Libertalia gaan spelers op een drietal rooftochten van meerdere dagen. Tijdens deze dagen stellen ze een bemanning samen en verzamelen ze buit door de speciale effecten van hun bemanning af te handelen. Aan het begin van een rooftocht trekt een van de spelers 6 (nieuwe) willekeurige kaarten uit zijn of haar persoonlijke trekstapel. Alle spelers hebben dezelfde set aan kaarten. Nadat de speler 6 kaarten heeft getrokken worden de nummers opgenoemd en zoeken de andere spelers exact de zelfde kaarten en nemen deze ook op hand. Elke trektocht bestaat uit meerdere dagen (rondes). Elke dag kiezen spelers een kaart uit hun hand en spelen deze gesloten voor zich neer. Als elke speler een kaart heeft gekozen, worden de kaarten tegelijk omgedraaid en in oplopende volgorde op het bord geplaatst. Bij kaarten met gelijke waardes wordt dit gelijkspel gebroken door de positie op het reputatiespoor.

Nadat de karakters zijn geplaatst verloopt de dag in de volgende fases: dag, zonsondergang en nacht. Tijdens de dag worden van links naar rechts de dageffecten van de karakterkaarten afgewikkeld. Tijdens zonsondergang worden de (overgebleven) karakterkaarten van rechts naar links afgewikkeld. Naast eventuele effecten van kaarten tijdens deze fase, kiezen spelers ook in de volgorde van karakterkaarten een van de openliggende buit steentjes bij de bijbehorende dag. Buit levert direct speciale acties op of later tijdens het spel acties of punten. Spelers nemen tijdens de zonsondergang ook hun overgebleven karakterkaarten in hun schip. Tijdens de nacht worden eventuele nachteffecten van karakters op schepen afgewikkeld. Aan het einde van een rooftocht worden ankereffecten van kaarten en buit tegels afgewikkeld en worden de schepen weer leeggehaald. Spelers nemen weer 6 nieuwe kaarten op hand – doordat er kaarten overblijven groeit ook hun hand – en ze zijn klaar om een nieuwe rooftocht te starten. Na drie rooftochten is het spel teneinde. Tijdens een rooftocht verzamelen en verliezen spelers dubloenen en na elke rooftocht kunnen ze de overgebleven dubloenen veilig begraven in hun schatkistjes. De speler die aan het einde van het spel het meeste piratengoud heeft verzameld, wint Libertalia! Ahoy!

De kracht van Libertalia zit in het bluffen, verraad en chaos. Het spel bevat 40 verschillende karakterkaarten met ieder verschillende eigenschappen, acties en krachten. Hoewel spelers allemaal beschikken over exact dezelfde kaarten tijdens het spelverloop bepalen zij zelf wanneer en of ze bepaalde karakters in zetten. Doordat karakters bepaalde waardes hebben en dus in bepaalde volgordes (kunnen) worden ingezet, moeten spelers anticiperen wat andere spelers mogelijk zullen doen. Met de karakters kunnen spelers simpel dubloenen verzamelen, andere spelers uitschakelen, reputatie verdienen of een langetermijnstrategie uitdokteren door effecten van verschillende kaarten te combineren. Als alles goed gaat tenminste. Het spel is uitermate interactief en spelers kunnen elkaar flink dwarsbomen. Geen ruimte voor parley!

Libertalia is en blijft een fascinerend en verbluffend, vlot en tactisch blufspel en de heruitgave is een welkome toevoeging aan mijn spellenkast. De nieuwe gameplay-elementen maken het spel minder willekeurig en tactischer dan ooit en de productiewaarde is uitmuntend. X marks the spot!

Steun Dice Daniel en bestel Libertalia op Spellenwinkel.nl