Review: Kingdomino (Blue Orange)

Ik heb vast geen goed beeld van het vak planologie, maar ik kan me voorstellen dat als er grote vierkante terreinen uit de lucht komen vallen en je deze naar keuze in je koninkrijk mag plaatsen, dat dit mogelijk wel een droom voor een planoloog kan zijn. In Kingdomino mogen spelers dominotegels met terreinen selecteren en plaatsen. Word jij een bekroond planoloog of een beruchte rampoloog?

In het spel Kingdomino probeer je de heerser over het grootste rijk te worden door nieuwe landen te vinden voor je koninkrijk. Die landen worden – zoals de naam wellicht al deed vermoeden – vertegenwoordigd door stevige kartonnen dominotegels in verschillende kleurtjes. Iedere kleur (en de bijpassende afbeeldingen) corresponderen met een terrein. Iedere tegel bevat twee vlakken. Meerdere aaneengesloten vlakken in dezelfde kleur vormen een gebied. Op sommige vlakken staan kroontjes en die vertegenwoordigen overwinningspunten. Aan het einde van het spel kijk je hoeveel kroontjes je in een gebied hebt en die vermenigvuldig je met het aantal vakjes in dit gebied. Doe dit voor elk gebied om je eindscore te berekenen. De speler met de meeste punten wint.

Voor de opzet van het spel, zetten de spelers afhankelijk van de hoeveelheid spelers een een bepaalde hoeveelheid dominotegels klaar. Iedere speler krijgt een starttegel, een kasteeltje en een koningin (of in het geval van twee spelers twee koninginnen per speler) in diens gekozen kleur. Spelers leggen hun starttegel met kasteeltje klaar en er kunnen dominos worden geplaatst om het spel te beginnen.

Trek aan het begin van het spel de juiste hoeveelheid tegels en plaats deze op basis van de waarde op de onderzijde van de tegel open met de beeldzijde op tafel van laag naar hoog. Willekeurig komen de spelers aan de beurt in de eerste ronde en zij bepalen welke tegel zij willen pakken door hier een koningin op de plaatsen. Er worden nieuwe tegels (wederom in volgorde van de waarde van de tegels) geplaatst naast de eerder geplaatste tegels. Spelers nemen nu in volgorde van de geplaatste koninginnen hun gekozen tegels en kiezen zij daarna een lege tegel (in de nieuwe rij) om hun koningin weer te plaatsen om ook later deze tegel te claimen. Er worden weer op dezelfde wijze tegels opengedraaid en beurten verricht net zo lang tot alle tegels zijn verdeeld. Dit mechanisme zorgt ervoor dat de beurtvolgorde constant wisselt.

Nadat spelers een tegel claimen in hun beurt, moeten ze deze in hun koninkrijk plaatsen. Dit doen ze op klassieke dominowijze: de vlakken moeten qua terrein matchen. Het koninkrijk van een speler mag maximaal 5 x 5 vlakken groot zijn, dus spelers moeten goed puzzelen en hebben mogelijk lege vlakken in hun koninkrijk. Als ze een tegel niet kunnen plaatsen hebben ze pech.

Kingdomino herintroduceerde – of althans ik denk dat ik dat mag stellen – de dominosteentjes in de bordspelwereld. Kingdomino kwam in 2016 met aardig wat furore uit en ontving meerdere prijzen, waaronder de Spiel des Jahres (een Duitse prijs voor spel van het jaar) en As D’Or Jeu De L’Anee (de Franse equivalent). En ik snap dat wel. Kingdomino is een zeer luchtig en vriendelijk spel, maar niet extreem complex. De wisselende beurtvolgorde was zeer innovatief en het dominomechanisme is vertrouwd met een duidelijke puntentelling. Een goed recept voor een eenvoudig familiespel dat zelf jonge spelertjes goed zullen begrijpen. Voor de allerjongsten is er ook Dragonimo en voor ervaren Kingdomino spelers is er ook Queendomino en Kingdomino: Origins. Die laatste hebben we overigens een keer gerecenseerd. Al met al bieden de Kingdomino spellen luchtig puzzelvermaak dat iedereen eenvoudig oppikt.