Review: Karak Goblin (Geronimo Games)

De catacomben van Karak zijn een angstaanjagende plek. Er zijn geruchten dat in de kerkers van het krakkemikkige kasteel van Karak kisten vol goud en edelstenen liggen… Oh ja en het wemelt er van de monsters. Klein detail! Goblins, duivelse wormen, dodelijke spinnen en meer addergebroed! Drie lagen kerkers vol en aan het einde de moeder aller monsters: een reusachtige draak (of een andere eindbaas)! Wie als eerste de eindbaas verslaat, verdient duizend en één dukaat! Waag jij je aan de schatten van Karak of eindig je als smurrie onder een monsterpoot?

Het bordspel Karak is een instapmodel dungeon crawler die ook geschikt is voor de allerjongste spelertjes. Vorm gezamenlijk de kerker met tegels, strijd tegen de monsters in de kerker en verzamel schatten. Er kan echter maar één held het heldfhaftigst uit de kerker herrijzen. Deze dungeon crawler voor families is immens populair en binnenkort verschijnt deel 2.

Zoals elk populair bordspel betaamt, dient er uiteraard ook een kaartspel te verschijnen. Karak Goblin is een kaartspel in de wereld van Karak. De gameplay komt verder niet overeen met het bordspel, maar de helden, de monsters en kerker spelen wederom een centrale rol. Karak is een dungeon crawler voor beginners en Karak Goblin is een deckbuilder voor minder ervaren spelers.

Geef iedere speler een held en een uniek deck met kaarten. Elke held heeft een speciale kracht. Leg vervolgens de drie lagen van de kerker klaar met monsterkaarten. Elke laag heeft een eigen stapel aan monsters en wachters. Leg tevens een willekeurige eindbaas klaar en de kaarten van de handelaar en spelers zijn klaar om te spelen.

Karak Goblin is een deckbuilder. Dit betekent dat iedere speler een eigen deck aan kaarten heeft om de kerker te bestrijden en nieuwe kaarten gaat verzamelen om diens deck beter te maken.

Tijdens een beurt kan een speler ervoor kiezen om een monster of wachter te bestrijden, kaarten te handelen of zichzelf tot leven te wekken (indien deze speler levenskracht heeft verloren).

Bij het handelen legt de speler kaarten af om kaarten uit het pandjeshuis of toverdrankjes te kopen. Toverdrankjes en uitrusting leveren bonussen op en actiekaarten voeg je toe aan je deck.

Als je een monster wilt verslaan, kies je een monsterkaart die open op tafel ligt. Je kan alleen een monster aanvallen als je ook de sleutel hebt van die laag van de kerker. Sleutels krijg je door wachters te verslaan.

Je kan al je handkaarten gebruiken, maar opvolgende kaarten na de eerste kaart moeten in een juiste kleur worden gespeeld. Welke kleur je mag spelen zie je op de vorige gespeelde kaart. Met kaarten kun je aanvalskracht, verdedigingskrscht, levenskracht of extra kaarten krijgen. Sommige monsters hebben echter een vloek waardoor je bepaalde kleuren of effecten niet kunt spelen.

Nadat je kaarten hebt gespeeld, valt het monster je aan en krijg je net zoveel schade als het monster aan aanvalskracht heeft, verminderd met je verdedigingskracht. Jij doet jouw aanvalskracht aan schade en als je minstens zoveel schade aanricht als de levenskracht van het monster win je het gevecht. Draai het monster om en op de achterkant staat een nieuwe actiekaart of uitrustingskaart. Met actiekaarten verbeter je jouw deck.

Plan je acties, verzamel de juiste kaarten en val als eerste de eindbaas aan.

Het spelconcept van Karak Goblin vind ik erg origineel bedacht. Het verzamelen van kaarten door monsters te verslaan vind ik innovatief en slim gebruik van spelmateriaal. Ook de opvolgende kleur restrictie van het spelen van kaarten vind ik leuk bedacht. Karak Goblin is echter wel erg afhankelijk van geluk. Je hebt een idee welke kaarten je kunt verdienen, maar je weet nooit zeker welke acties een actiekaart opleveren. Het bevechten van monsters is daarom soms meer een gok dan werkelijke strategie. Het spel is een leuk instapmodel, maar experts zullen mogelijk sneller uitgekeken zijn dan beginnende deckbuilders.