Review: Harry Potter: Mischief in Diagon Alley (The Op)

Na 25 jaar heb je dan eindelijk die toelatingsbrief voor Zweinstein ontvangen en ben jij uitgenodigd om volgend schooljaar te beginnen aan dit prestigieuze en magische instituut. Maak jij vrienden in de kille kerker van Zwadderich, de knusse woonkamer van Griffoendor, de zonnige binnentuin van Huffelpuf of de leeskamer met overvolle bibliotheek van Ravenklauw? Laat in elk geval al je Muggle verantwoordelijkheden zoals belasting, verzekeringspolissen en bovenal de kantoorbaan vallen voor je lessen met toverstokjes zwaaien. Alls in de hoop om een baan te bemachtigen bij het Ministerie voor Toverkunst: een kantoorbaan, maar dan magisch! Voordat je naar school kunt, moet je eerst je schoolspullen kopen in de plek die bijna net zo magisch is als Zweinstein zelf: de Wegisweg! Weet jij de chaos te beheksen in Harry Potter: Mischief in Diagon Alley?

In dit snelle, simultaan te spelen dobbelspel vol kattenkwaad proberen jij en jouw medespelers de ‘chaos’ te beheersen en beheksen. Het spelconcept van Harry Potter: Mischief in Diagon Alley is voor het eerst door The Op geïntroduceerd in Mickey and Friends: Food Fight en zien we ook terug in Disney Tim Burton’s The Nightmare Before Christmas: Merry Madness. Mischief in Diagon Alley put voor het thema inspiratie uit de tovenaarswereld van Harry Potter. In het spel haasten de eerstejaars scholieren van Zweinstein zich naar Diagon Alley (Wegisweg) met hun boodschappenlijstjes, maar alle magische voorwerpen zijn behekst en liggen overal en nergens verspreid, maar niet op de juiste plek!

In dit spelconcept gaan spelers tegelijkertijd en zo snel mogelijk hun dobbelstenen werpen om voorwerpen te verplaatsen. In totaal zijn er drie verschillende spelmodi, maar in de basis werken deze hetzelfde. Spelers krijgen drie dobbelstenen. Een dobbelsteen beeldt voorwerpen af, een dobbelsteen geeft links, rechts, het midden van tafel of een plek naar keuze aan en de laatste dobbelsteen geeft een hoeveelheid aan. Afhankelijk van hun worp moeten spelers van een specifiek voorwerp een bepaalde hoeveelheid pakken van of geven aan een specifieke speler of het midden van de tafel. Afhankelijk van de spelmodus proberen de spelers een enkel type voorwerp te verzamelen of een setje aan verschillende voorwerpen of proberen ze geen enkel voorwerp over te houden. Mischief managed!

In de eerste variant nemen de spelers ieder de rol aan van een van de winkeliers van de Wegisweg: Eeylops Owl Emporium, de boekwinkel Flourish and Blotts, Ollivander’s Wand Shop, Quality Quidditch Supplies en Weasleys’ Wizard Wheezes. De spelers proberen om de verspreide bezems, boeken en andere benodigdheden op hun juiste te plaats te krijgen. Een potje is afgelopen zodra een spelers zijn winkel heeft opgeruimd en er enkel nog de juiste voorwerpen aanwezig zijn. Vandaar dat het de Wegisweg heet, als je eenmaal een voorwerp naar een andere speler hebt geschoten, ben jij er (voorlopig) vanaf! De speler die als eerste klaar was, krijgt 3 galjoenen en vervolgens krijgen de spelers punten per juist voorwerp en minpunten voor elk ander voorwerp. In de andere varianten nemen spelers juist de rol aan van studenten. In een van de andere extra varianten proberen ze eentje van elk voorwerp te bemachtigen en de andere extra variant proberen ze juist hun koffer op te ruimen en alle voorwerpen weg te toveren.

Harry Potter: Mischief in Diagon Alley is een grappig en snel spelletje. Het belangrijkste element is zo snel mogelijk proberen te dobbelen en je acties uit te voeren. Dit zorgt voor de nodige vermakelijke stress waardoor het een snel spelletje is wat je makkelijk tussendoor kan spelen. Er zijn veel spelletjes waarbij spelers snel proberen te dobbelen en voorwerpen weg te krijgen, maar Mischief in Diagon alley heeft een leuk thema en hoge productiekwaliteit. Het thema staat wel aardig los van de gameplay, maar dat hoeft de pret niet te drukken.