Als je de titel leest, denk je wellicht als eerste aan het bekende toneelstuk van Shakespeare – een wraaktragedie over Hamlet, de prins van Denemarken. Dit spel gaat echter niet over die Hamlet, maar over een gehucht (in het Engels ook ‘hamlet’). Dit gehucht heeft grootste plannen, namelijk het bouwen van een kerk in de hoop om een dorp te worden. Help jij mee om dit gat te evolueren?
Achtergrond en doel
Een hamlet is de Engelstalige benaming voor een kleine nederzetting (of vlek) of buurtschap die kleiner is dan een dorp of een stad. In het Nederlands noemen we dat ook wel een gehucht. Het belangrijkste kenmerk is dat er geen volwaardige kerk aanwezig is. Met een simpel kapelletje kan een gehucht zich nog geen dorp noemen, maar met een imposant kerkgebouw is het een volwaardig dorp.
In Hamlet gaan spelers hun dorpelingen en ezels inzetten om goederen te produceren en te vervoeren, nieuwe gebouwen te realiseren, wegen te bouwen en uiteraard hun bijdrage te leveren aan de constructie van een kerk. Voor al hun bijdragen aan de ontwikkeling van het dorp, krijgen spelers overwinningspunten en de speler met de meeste punten wint.
Spelopzet
Aan het begin van het spel worden de starttegels op tafel geplaatst om aan het dorp te bouwen. De fundering van de kerk is al aanwezig en wat plekken in het gehucht zijn al wat productiemogelijkheden aanwezig in de vorm van wat gebouwen, een dorpshuis (een gehucht met grootheidswaanzin) en een markt. De overige tegels worden gesorteerd en alle tegels met het symbool van een zak worden in de trekzak geplaatst.
Spelers krijgen een set onderdelen in de gekozen kleur en iedere speler ontvangt wat munten en plaatst een ezel en een dorpeling op de tegel waar de kerk gebouwd gaat worden. Naast het bordje waar spelers de puntentelling bij gaan houden, worden wat gebouwtegels uit de zak geplaatst. Spelers plaatsen de onderscheidingen en grondstoffen in het bereik van de spelers en ze zijn klaar om te spelen.
Spelverloop
Tijdens hun beurt kunnen spelers hun ezels verplaatsen en acties verrichten met hun dorpelingen door deze naar gebouwen te verplaatsen. Ezels en dorpelingen moeten via wegen naar andere tegels verplaatsen, maar soms is er (nog) geen weg aanwezig. Er staan wegen op de tegels afgebeeld, maar spelers kunnen ook wegen bouwen.
Met dorpelingen kunnen spelers gebouwen activeren voor speciale acties (bijvoorbeeld de productie van grondstoffen, het kopen van ezels of nieuwe dorpelingen, handelen, en meer), een nieuwe gebouwtegel aangrenzend aan hun huidige tegel bouwen of een weg bouwen. Voor al deze acties zijn goederen nodig en die goederen liggen door het hele dorp. Als grondstoffen of materialen worden geproduceerd blijven ze op het desbetreffende gebouw liggen. Alle spelers kunnen gebruik maken van de goederen en materialen, maar moeten deze kunnen vervoeren naar hun locatie. Voor het vervoeren zijn ezels nodig. Naast normale grondstoffen, kunnen spelers ook hoogwaardige en verfijnde materialen produceren. Elke keer als een speler deze gebruikt, krijgt de speler die deze oorspronkelijk fabriceerde een bonus.
Door acties te ondernemen verdienende spelers punten en munten en fabriceren ze er op los. Er komen nieuwe gebouwen met nieuwe mogelijkheden en hierdoor ontstaan er nieuwe grondstoffen en materialen en na een tijdje kunnen spelers ook aan de kerk bouwen en hiermee punten verdienen. Zodra de kerk is voltooid, komt het spel teneinde. Het gehucht is een dorp geworden.
Conclusie
Hamlet bevat een aantal elementen die ik erg kan waarderen zoals de collectieve productie van goederen. Dit lichtelijke communistische aspect van het spel zorgt ervoor dat je bewust en onbewust andere spelers helpt met het verrichten van hun acties, maar het produceren levert jouw ook voldoende op. Daarnaast werkt het uiteraard ook andersom en helpen jouw tegenstanders jou ook. Dit zorgt voor een uiterst interactieve en soms licht frustrerende laag. Het verdere spelverloop is soms een tikkeltje repetitief doordat spelers vooral bezig zijn om hun dorpelingen heen en weer te plaatsen om in te zetten op de acties waarvoor grondstoffen aanwezig zijn en welke grondstoffen ze kunnen vervoeren.
Hamlet is mooi vormgegeven en heeft een fraaie tabel presence. Ondanks de ruimte die je nodig hebt op tafel zijn de tegeltjes een tikkeltje aan de kleine kant en als er een hoop grondstoffen, ezels, wegen en dorpelingen aanwezig zijn, zijn de tegels soms lastiger te lezen. Het plaatsen van tegels is overigens een interessante puzzel door de vele verschillende vormen van de gebouwen. Je wilt de tegels graag zo plaatsen, dat je weer makkelijk de bonussen zoals grondstoffen kan vervoeren. Ben je opzoek naar een euro game met een interessante twist en redelijk duidelijk spelverloop en niet vies van wat gepriegel met kleinere onderdelen, dan heeft dit gehucht vast nog een stekkie.