Review: Gorinto (Happy Meeple Games)

Een Gorinto is een Boeddhistische pagode uit Japan. Pagodes (tō in het Japans) zijn tempels (vaak Boeddhistische tempels) die gelaagd in de hoogte worden gebouwd. Een Gorintō, vaak gebouwd ter nagedachtenis, bestaat uit vijf unieke vormen die symbool staan voor de Vijf Elementen (Mahabhuta in het Sanskriet, of Godai in het Japans). De elementen en vormen zijn, van onder naar boven, een kubus als symbool voor de aarde, een bol die water vertegenwoordigd, een pyramide die vuur symboliseert, een halve maan als de lucht, en een vorm (vaak een tetrahedron of lotusbloem) die energie of leegte voorstelt. De Gorinto worden vaak gebruikt bij graftombes of begraafplaatsen en symboliseren dat in het Japanse Boeddhisme men na de dood terugkeert naar de pure vorm van de elementen. Tijdens het levende bestaan is het daarom van belang ook begrip over de elementen te vergaren en in wijsheid het leven te leiden. In het spel Gorinto gaan spelers torens, eigenlijk dus ook een soort pagodes, bouwen door elementtegels te verzamelen. Weet jij als de beste begrip en wijsheid te verzamelen of krijg je geen grip op de elementen?

Gorinto is een abstract strategiespel waarbij spelers elementen verzamelen om hun torens te bouwen. Als een speler meer tegels van een element spaart, heeft deze speler meer begrip van het desbetreffende element en kan dit element beter worden benut. De verschillende elementen worden vertegenwoordigd door gekleurde plastic tegels die makkelijk kunnen worden gestapeld. Willekeurig worden er een aantal tegels uit de stoffen zak getrokken en willekeurig in een patroon op het speelbord geplaatst. Dit is de berg. Naast het berg ligt ook het pad. Ook op het pad worden gekleurde tegels geplaatst. Iedereen speler krijgt ook een Gorinto bordje waar zij hun elementen kunnen plaatsen.

Naast het centrale speelbord ligt ook een scorebord. Op dit scorebord wordt naast de score ook bijgehouden in welk seizoen (ronde) spelers zich bevinden. Het spel wordt namelijk in vier rondes gespeeld. Op dit bordje liggen ook een viertal kaarten. Twee doelkaarten waarop staat aangegeven hoe spelers aan het einde van iedere ronde kunnen scoren en 2 elementen die aan het einde van het spel nog apart scoren. De doelkaarten bepalen dus op welke wijze spelers tijdens het spel punten vergaren. De manieren om te scoren zijn divers. Een voorbeeld van een doelkaart aan zijn dat je bijvoorbeeld het verschil scoort tussen je hoogste stapel en je laagste stapel.

Iedere beurt pakt een speler een van de tegels van het pad en verplaatst deze in een rechte lijn naar een van de vakken of stapels op de berg. Vervolgens mag deze speler 1 of meerdere (afhankelijk van diens begrip) aan tegels pakken. Welke tegels een speler kan pakken hangt of van het element dat deze speler zojuist van het pad heeft verplaatst. Elk element heeft namelijk een corresponderend patroon op basis waarvan de speler andere tegels kan verzamelen. Als een speler meer tegels van een bepaalde element heeft, wordt het begrip hoger en mag de speler meer tegels pakken. De tegels worden op de Gorinto van de spelers als torens gestapeld en scoren op de eerder beschreven wijze. Aan het einde van een ronde wordt het pad aangevuld en scoren spelers punten. De speler met de meeste punten aan het einde van het vierde seizoen wint!

Gorinto is een uitdagend en gevarieerde abstract puzzelspel met een hoge mate van interactie tussen spelers. Langzaam wordt de berg door de spelers leeggeplukt en spelers zijn beperkt door de schaarse tegels op het pad en de bijbehorende patronen. Spelers proberen bepaalde elementen te verzamelen, maar moeten ook de verschillende doelen niet uit het oog verliezen om goed te scoren. Zoals ik hierboven al aangaf zijn de manieren om te scoren divers en kunnen soms zelfs een tikkeltje tegenstrijdig zijn. Dat maak het puzzelen uitdagend, gevarieerd en vermakelijk. Ieder potje heb je bepaald combinatie aan doelen waardoor de strategie elk potje mogelijk weer anders is. Tevens zijn er verschillende manieren voor de startopstelling van de berg wat ook zorgt voor de nodige variatie. De Nederlandstalige uitvoering bevat ook een solomodus waarbij je het al puzzelend opneemt tegen het spel en ook extra jokertegels. Het spel is makkelijke uit te leggen, simpel om te bevatten, maar lastig om te beheersen. Daarnaast is de vormgeving mooi en kleurrijk, waarbij het Japanse thema prettig is verwerkt. Een elementaire aanrader voor liefhebbers van abstracte en interactieve spellen!