Review: Gloomhaven Jaws of the Lion (Cephalofair)

In de stad Gloomhaven ligt de beruchte taveerne de Sleeping Lion en in deze drankkeet komen de befaamdste huurlingen samen. Zo ook de huurlingengroep de Jaws of the Lion. Dit vreemde en samengeraapte zooitje is door de vrouw van de smid ingehuurd om haar man terug te vinden, maar als snel komen de huurlingen erachter dat de smid niet de enige vermiste persoon uit Gloomhaven is. Na een niet zo succesvolle zoektocht buiten de stad keert de groep terug huiswaarts, maar bij terugkomst worden zij opgewacht door een groep grote ratachtigen, zogeheten Vermlings. Wat is er aan de hand in en rondom Gloomhaven?

Gloomhaven: Jaws of the Lion is een zelfstandig spel (en deels ook een uitbreiding) van het immens populaire spel Gloomhaven. Jaws of the Lion speelt zich af vóór de gebeurtenissen in Gloomhaven zelf. Het verhaal en het spel zijn eigenlijk een compactere editie dan de normale Gloomhaven – waarvan de doos (zonder insert) al bijna 10 kilo weegt!

Hoewel Gloomhaven een fenoneem genoemd kan worden, zal ik het toch kort omschrijven voor diegene die Gloomhaven misschien niet kennen of niet helemaal bekend zijn met wat Gloomhaven nu precies is. Gloomhaven is een coöperatief avonturenspel ontworpen door Isaac Childres en uitgegeven door Cephalofair Games. Het spel kwam oorspronkelijk uit in 2017. Na een succesvolle crowdfundingcampagne was het al gelijk een culthit. Door de onverwachte populariteit was het spel snel uitverkocht en volgde er genoeg reprints. Het spel werd zo goed ontvangen door critici en bordspelliefhebbers dan het voor velen wordt genoemd als een van de beste bordspellen ooit gemaakt. Lang stond Gloomhaven dan ook op nummer 1 op BoardGameGeek.

Gloomhaven was zo succesvol dat er een videospel, deze compactere losstaande versie, merchandise en een vervolg zijn uitgekomen. Het vervolg Frosthaven was een van de succesvolste bordspelcampagnes op Kickstarter en beloofde alles grootster en beter te doen dan Gloomhaven.

Gloomhaven is een dungeon crawler gecombineert met de gameplay van puzzelende Eurogame en bevat een dik boek vol verschillende scenario’s (bijna 100) die samen een verhalende campagne vormen. Maar wat is Gloomhaven: Jaws of the Lion?

Jaws of the Lion

Net als de reguliere Gloomhaven bevat Jaws of the Lion een boek vol scenario’s en verhalen. Nadat spelers een scenario succesvol hebben weten te voltooien, worden spelers soms geconfronteerd met keuzes die een invloed hebben op het verloop van het verhaal. Daarmee kun je Jaws of the Lion, net als Gloomhaven, Frosthaven of spellen zoals Stuffed Fables, vergelijken met een soort van “Choose Your Own Adventure”-boek dat je gelukkig wel vaker kan herspelen. Sterker nog, in principe kun je eenvoudig scenario’s opnieuw spelen met soms wat kleine aanpassingen.

Jaws of the Lion bevat 25 uitdagende scenario’s en vier nieuwe personages – Valrath Red Guard, Inox Hatchet, Human Voidwarden en Quatryl Demolitionist (melee damage, obstakel manipulatie). Sommige van deze (type) personages en rassen ken je wellicht al van Gloomhaven, maar deze personages zijn uniek voor Jaws of the Lion, maar ze zijn tevens te gebruiken in het originele Gloomhaven spel.

Is Gloomhaven Jaws of the Lion dan enkel een kleinere editie van Gloomhaven? Zeker niet, het spel bevat met 25 scenario’s nog steeds ontzettend veel gevarieerde content, maar het is allemaal wat behapbaarder dan het grote spel. Jaws of the Lion bevat geen verzameling aan grote landschaptegels, maar alle locaties staan weergegeven in het scenarioboek vergelijkbaar met Stuffed Fables. Het scenarioboek fungeert dus naast het verhaal en een set aan bijzondere regels ook als speelbord.

De normale Gloomhaven bevat een hoop landschapstegels, vijanden, verschillende terreintegels en een hele hoop andere onderdelen en mijn grootste (en eigenlijk enige) kritiekpunt op dat geweldige spel is dat het opzetten van het spel en ook een scenario vrij veel tijd in beslag kan nemen. Meestal zet ik het spel klaar om vervolgens een hele dag te spelen. Dat vereist veel geplan.

Jaws of the Lion stroomlijnt dit proces doordat ten eerste het regelboek is opgezet dat je spelregels en verschillende details in stapjes tijdens verschillende scenario’s kan leren verglijkbaar met een tutorial en daarnaast bevat het spel minder onderdelen doordat verschillende scenario’s en bijzonder terreinen en tegels zijn verwerkt in het scenarioboek. De spelopzet is hierdoor beperkt tot het selecteren en klaarzetten van je personages en het in handbereik leggen van de verschillende vijanden die je gemakkelijk kan sorteren in de doos voor eenvoudig gebruik.

Gloomhaven: Jaws of the Lion is nog steeds een zeer omvangrijk en gedetailleerd spel en elk scenario heeft andere spelregels. Ik zal me dan ook vooral beperken door enkel samengevat het spelverloop te beschrijven.

Aan het begin van de campagne plakken spelers hun eerste sticker op de landkaart (hiermee houden spelers bij welke scenario’s en gebieden van Gloomhaven zij hebben ontdekt) en deze spelers zijn klaar om het eerste scenario te gaan spelen. Ze volgen de instructies en kunnen dan ook op avontuur vertrekken. Nadat spelers verschillende scenario’s hebben gedaan nemen ze keuzes, spelen ze nieuwe scenario’s vrij en kunnen verschillende locaties bezoeken. Tijdens de campagne ontdekken ze nieuwe wapens en voorwerpen en kunnen vaardigheden (kaarten) vrijspelen en hun karakter sterker maken.

De meeste scenario’s hebben bijzondere regels, maar tijdens een scenario moeten spelers het veelal opnemen tegen verschillende vijanden. Elke beurt kiest elke speler twee kaarten uit diens hand. Het nummer op de bovenste gekozen kaart bepaalt hun initiatief voor de ronde. Spelers moegen zelf bepalen in welke volgorde ze deze kaarten selecteren en de volgorde geeft niet aan in welke volgorde ze de kaarten daadwerkelijk moeten gebruiken.

Elke actiekaart heeft twee acties (een onderste en een bovenste). Wanneer een speler aan de beurt is, op basis van de initiatiefvolgorde, bepaalt deze speler of de bovenste kracht van de ene kaart gebruikt wordt en de onderste van de andere, of omgekeerd. Gebruikte kaarten worden afgelegd en kunnen enkel na een korte of lange rustpauze worden teruggehaald, maar niet alle kaarten gaan terug in de hand. Als een speler geen kaarten meer heeft, raakt deze speler uitgeput en kan deze speler het scenario niet afmaken. Met kaarten worden aanvallen uitgevoerd, verplaatsen spelers of verrichten zij andere acties. Naast spelers zijn er uiteraard ook vijanden en ook zij hebben een initiatiefnummer.

De uitkomst van gevechten wordt naast gekozen acties door de spelers op basis van hun kaarten en het deck met aanvallen/acties van vijanden ook beslist door de invloed van zogeheten attack modifiers. Dit zijn decks met kleine kaarten die aanvallen sterker of juist zwakker kunnen maken. Zo zijn er kaarten met een soort van critical hits of andere status modifiers. Dit is wellicht een door geluk ingegeven spelelement, maar is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat dat het spel ten eerste thematisch aanvoelt en ten tweede spannend. Het voorkomt namelijk dat Gloomhaven een pure optimalisatiepuzzel wordt. Overigens hebben spelers wel voldoende invloed op deze decks, want ze kunnen kaarten toevoegen of verwijderen als hun personages ‘beter’ worden.

Gloomhaven is een ijzersterk spel dat speltechnisch geweldig in elkaar zit. Het verhaal is intrigerend, de verschillende tactieken van de personages in combinatie met andere personages en de unieke regels van elk scenario zijn altijd een enorm interessante puzzel. Jaws of the Lion neemt mijn grootste kritiekpunt weg en zorgt voor een behapbare Gloomhaven-ervaring.

Ik vind de normale Gloomhaven geweldig vanwege het verhalende element van elke scenario en dat staat los van de opgeschreven verhalen. Spelers beleven namelijk ook al door de gameplay zelf genoeg verhalen en avonturen. Het gevechtmechanisme en het puzzelelement van elk scenario is spannend. Meestal is de scheidslijn tussen verlies en de overwinning flinterdun en behaal je een scenario meestal met nog een minimaal aantal kaarten op hand. Jaws of the Lion is gestroomlijnd, biedt spelers een eenvoudige manier om spelenderwijs het Gloomhaven-mechanisme te leren en bevat alles wat Gloomhaven geweldig maakt.