Review: Fossilis (Happy Meeple Games)

Ah de dinosauriërs. Ver voordat de mens de aarde vervuilde, liepen deze grote kalkoenen ooit als de machtigste wezens over onze aardkloot…  

“A turkey, huh? OK, try to imagine yourself in the Cretaceous Period. You get your first look at this “six foot turkey” as you enter a clearing. He moves like a bird, lightly, bobbing his head. And you keep still because you think that maybe his visual acuity is based on movement like T-Rex – he’ll lose you if you don’t move. But no, not Velociraptor. You stare at him, and he just stares right back. And that’s when the attack comes. Not from the front, but from the side, from the other two raptors you didn’t even know were there. Because Velociraptor’s a pack hunter, you see, he uses coordinated attack patterns and he is out in force today. And he slashes at you with this… A six-inch retractable claw, like a razor, on the the middle toe. He doesn’t bother to bite your jugular like a lion, say… no no. He slashes at you here, or here… Or maybe across the belly, spilling your intestines. The point is, you are alive when they start to eat you. So you know, try to show a little respect.” 

Dr. Alan Grant

Oké, sorry Dr. Alan Grant, beter bekend van de hitfilm Jurassic Park waar ik nog nooit eerder verwijzingen naar heb gemaakt in reviews over andere spellen dino’s, u heeft gelijk. Dino’s zijn cool en verdienen ons respect. Daarom moeten we deze machtige wezens eren. Niet door een pretpark te bouwen of deze te fokken en te verkopen als militair handelswaar: nee. De dino’s moeten we eren door ze top op het bot te onderzoeken, als archeologen deze botten op te graven en in ere te herstellen en tentoonstelling in een museum. Dat is precies wat we in Fossilis, een nieuw spel van Happy Meeple Games met fantastische productiewaarde, gaan doen. “That belongs in a museum!”

Doel

Toen de dino’s stierven door klimaatverandering veroorzaakt door een meteorietinslag (gangbare theorie) verspreidde zij over de hele wereld botten als een soort geavanceerde speurtocht. Door, kort door de bocht, deze stukjes als een puzzel aan elkaar te leggen hebben we een reconstructie kunnen maken hoe de dino’s eruitzagen. Later hebben we ook ontdekt dat veel dino’s, zoals de raptors die Dr. Alan Gran in Jurassic Park confronteerde, veren hadden en wel degelijk op uit de klauwen geschoten (gheghe) kalkoenen leken. In Fossilis gaan spelers als echte neppe archeoloog aan de slag tijdens een opgraving van dinobotten. We gaan met z’n allen verloren schatten en fossielen te ontdekken. Tijdens een beurt kunnen spelers gips verzamelen, blokken (zand, klei of steen en mogelijk schatten) en botten “opgraven”. Dit alles doen spelers in een vrij beknopte speelduur, waardoor Fossilis naast een race tegen de andere spelers voor de meeste punten ook een race tegen de klok is. In tegenstelling tot echte onderzoekers geen eeuwigheid de tijd om deze eeuwenoude schepsels op te graven. De speler die de meeste punten weet te halen (geclaimde dinokaarten, voorwerpen of opgegraven botten) wint het spel! 

Spelopzet en spelverloop

Spelers zetten aan het begin van het spel een grote 3D-bak klaar met stevige tegels (die zand, klei en steen vertegenwoordigen). Onder die tegels liggen in verschillende vakjes allemaal kleine plastic botjes en hamertjes verstopt. Voor het opzetten van het spel worden al deze botjes in de bak gelegd en wordt de bak geschud om de botjes willekeurig over alle vakjes van de bak te verdelen. De tegels worden geplaatst en een aantal kaarten (dino’s, gereedschap en voorraad) worden opengedraaid op een soort van markt. Er wordt een speelbord klaargelegd (die overigens ook ingenieus wordt gebruikt tijdens het klaarzetten van de tegels) en daar worden actietegels, gebeurtenissen en de voorraad met gips op geplaatst. 

Het spel onderscheidt zich enorm door de grote mate van interactie met de 3D-bak en de tegels. Het is namelijk een erg “hands-on” spel. Tijdens een beurt heeft een speler een aantal actiepunten. Deze actiepunten kan een speler gebruiken om zijn/haar archeoloog over de tegels te verplaatsen, tegels over de bak te verschuiven (tegels die van de bak vallen, mag de speler toe-eigenen om te gebruiken om gereedschapskaarten en voorraadkaarten te kopen voor extra bonussen, botten en gips) en botten op te graven. Nadat een aantal tegels zijn verschoven, komen er gaten tevoorschijn in de bak. Spelers kunnen in deze gaten botten en verloren hamers aantreffen. Botten kunnen zij opgraven door de benodigde hoeveelheid gips te betalen en vervolgens kunnen zij de verworven botten gebruiken om dinokaarten te claimen door de juiste (hoeveelheid) botten in te leveren. Door dino’s te claimen kunnen spelers veel punten verzamelen tijdens het spel. Met opgegraven hamers kunnen spelers actietegels van het speelbord toe-eigenen om een voordelen en effecten toe te passen tijdens het spel. Tevens kunnen spelers als actie ook gips uit de voorraad pakken. Deze voorraad is beperkt en nadat de voorraad leeg is, vind er een gebeurtenis plaats die een impact heeft op het spelverloop. Nadat de gips voorraad is geleegd en de gebeurtenis is afgewikkeld, wordt de voorraad met gips aangevuld. Het aanvullen van het gips gebeurt net zo lang tot alle gebeurteniskaarten en nog een additionele ronde met een nieuwe gipsvoorraad zijn afgewikkeld en daarna het spel is afgelopen en worden alle punten opgeteld. 

Oordeel

Fossilis is een heerlijk familiespel met een diepere strategische laag. De interactie met de 3D-bak vind ik erg vermakelijk. Het is erg plezierig om de tegels van de bak te schuiven en om met het pincet botten op te graven. Het heeft geen essentiële impact op de gameplay, maar het verhoogd wel enorm de speelplezier. Het spel doet door de vorm vermoeden dat er een behendigheidselement in verwerkt zit, mede door het pincet, maar dat is niet het geval. Wellicht leuk voor een toekomstige variant? Het spel zit gewoon goed in elkaar, het speelt snel en is ondanks een aantal kleine regeltjes makkelijk uit te leggen. Er zit voldoende variatie door de grote hoeveelheid aan kaarten, gebeurtenissen, actietegels en het feit dat het spel een relatief korte speelduur heeft. Mede door de korte speelduur is het tactisch en verrassend. Veel kaarten zul tijdens een enkel potje niet voorbij zien komen. Ook de interactie tussen spelers voor wat betreft de speelduur vind ik een leuk element: spelers hebben namelijk zelf veel controle over de tempo van het spel. Het spel is afgelopen op basis van de hoeveelheid gips in de voorraad. Aangezien spelers gips nodig hebben om botten op te graven, kunnen spelers er voor kiezen om veel gips te verzamelen uit de voorraad om zo andere spelers spreekwoordelijk bot te laten vangen.

Een leuk spel van prehistorische proporties!