Review: Forever Home (DSV Games)

Ondanks dat veel mensen graag een lief harig (of minder harig) viervoetertje als gezelschap willen, is er helaas (nog) geen huisje voor al deze beestjes. Veel dierenasielen doen hun stinkende best om dieren te koppelen aan mensen om de beestjes een huis te bieden en de mensen een leuker huis. Het koppelen van een dier lijkt soms een beetje op daten. Niet elke relatie is even geschikt. Er zijn hele grote honden die veel ruimte nodig hebben terwijl er ook hele kleine appartementen zijn in een drukke stad. Er zijn mensen met een hele drukke baan en honden die vooral veel aandacht en knuffels nodig hebben en al beginnen te piepen bij de gedachte dat hun baasje vertrekt zonder hen. Mensen zijn allergisch. Kinderen zijn misschien bang voor blaffen. Het allerbelangrijkste: persoonlijkheden moeten matchen. Door een goede match te vinden, bieden medewerkers van het asiel honden de hoop om hun Forever Home te vinden.

In Forever Home nemen de spelers de rol aan van medewerkers van een dierenasiel en ze proberen zoveel mogelijk matches te maken tussen lieve doggo’s en hun potentiële baasjes. Spelers kunnen onderscheidingen verdienen voor hun verrichte werk en ze ontvangen tevens punten voor hun afgeronde trainingskaarten en herplaatste honden bij de verschillende soorten huishoudens.

In de intro maak ik al de vergelijking tussen het daten het uitzoeken van een hond in het asiel. Zeer gewaardeerde lezer, mogelijk lees je deze recensie omdat je van honden houdt en de thema van het spel je daardoor interesseert. Logisch, want honden zijn geweldig en honden die uit het asiel worden gehaald en succesvol in een gezinnetje worden geplaatst is de ultieme feel good-ervaring.

Forever Home wordt in Nederland uitgeven door DSV Games / De Spelletjes Vrienden, naast uitgever ook een sociaal media kanaal en Nederlandse spelletjeswebshop met een hoog feelgood gehalte. De oorspronkelijke uitgever, Birdwood Games, gaf eerder al Dog Park uit. Zoals de titel al doet vermoeden draaide dat spel ook al om trouwe en harige viervoeters.

Misschien ben je ook wel bekend met het Britse feelgood reality televisieprogramma The Dog House. The Dog House wordt ook wel eens omschreven als een datingprogramma met honden. In dit programma worden honden uit het Wood Green asiel door medewerkers van het asiel gekoppeld aan, hopelijk passende, huishoudens. De honden en mensen gaan vervolgens op een soort speeddate om te kijken of er een potentiële klik is.

Vaak leveren de bijzondere eisen en eigenschappen van de honden en de mensen een hoop gepuzzel op voor de medewerkers van het asiel. Dat is overigens precies de essentie van Forever Home: een familievriendelijke puzzel met een sterk feel good gehalte.

Doel en spelopzet

In Forever Home scoren spelers punten op basis van de trainingskaarten die ze voltooien (op elke trainingskaart staat aangevende hoeveel punten deze oplevert aan het einde van het spel). Zodra een speler zeven trainingskaarten heet voltooid trapt ook het einde van het spel af. Dat gaat overigens vlotter dan je denkt.

Naast trainingskaarten ontvangen spelers ook punten voor herplaatste honden. Tijdens het spel gaan spelers honden (fiches) herplaatsen naar een van die vier soorten huishoudens. Elk huishouden scoort op een eigen manier punten en ieder potje is er een gevarieerde samenstelling aan huishoudens, zodat de puntentelling en spelverloop van Forever Home net zo gevarieerd is als een vuilnisbakkenras. Evenzo gevarieerd zijn de onderscheidingen die de medewerkers kunnen verdienen. Zij scoren namelijk de meeste punten als zij specifieke honden (kleuren) weten te herplaatsen. De speler met de meeste punten wint.

Iedere speler ontvangt een persoonlijk bordje en in het midden van de tafel plaatsen de spelers een centraal spelbord. Op dat centrale bord worden de schattige honden meeples geplaatst. Deze honden worden gebruikt om aan te geven op welke wijze spelers punten kunnen verdienen voor het herplaatsen van honden (oftewel de onderscheidingen). Boven het speelbord plaatsen de spelers vier huishoudens (kaarten). De stapel met trainingskaarten wordt geschud en spelers ontvangen twee kaarten. Afhankelijk van de hoeveelheid spelers worden er ook een specifieke hoeveelheid kaarten onder het spelbord geplaatst.

Leg alle hondenfiches in de zak en plaats boven elke kaart een fiche. Er worden ook twee keer zoveel fiches apart op de tafel open geplaatst zodat spelers in een korte draft aan het begin van het spel al wat honden krijgen om op hun bordje te plaatsen en daarna kunnen spelers gaan herplaatsen op zoek naar de Forever Home.

In veel landen beschouwen we honden voornamelijk als gezelschapsdier, maar honden kunnen hard werken en ook erg nuttig zijn. Er werden en worden honden gefokt voor de jacht, om schapen en ander vee te hoeden, het erf te beschermen en als transport.

Niet alle honden hebben een even goed leven. In sommige gebieden worden honden soms gebruikt voor een enkel doel en als zij dat doel niet meer kunnen vervullen worden ze gedumpt en moeten ze noodgedwongen zwervend op zoek naar voedsel, aandacht en liefde. In sommige landen worden honden intensief ingezet voor sport en jacht. In Groot Brittannië worden lurchers en whippets ingezet om hazen te vangen zodat mensen op dit schouwspel kunnen gokken. In Spanje zwerven er veel voormalige en afgedankte jachthonden rond. Perla en Rohan, podenco honden, zwierven in Spanje voordat zij hun forever home vonden bij Niek en Viev. Die namen heb je misschien nog niet eerder gezien op Dice Daniel, maar achter de schermen spelen ze een belangrijke rol met het spelen van spellen. Perla wilde maar al te graag op de foto, maar Rohan is een beetje verlegen. Minder verlegen is de pembroke welsh corgi Blomke, Fries voor bloempje, die ook al te graag op de foto wilde in ruil voor een hondensnoepje.

Iedere beurt van Forever Home verricht een speler een tweetal acties. Spelers hebben de mogelijkheid uit drie soorten acties. Een van de openliggende fiches pakken en op diens speelbord (het asiel) plaatsen. Een van de openliggende trainingskaarten pakken (max vijf kaarten) en/of een fiche op het spelersbordje verplaatsen.

Spelers proberen op deze manier patronen te maken met kleuren/honden om zo trainingskaarten te voltooien. Op trainingskaarten staat een patroon afgebeelde hoeveelheid honden uit dat patroon mogen worden herplaatst door de kaart af te ronden en hoeveel punten de kaart oplevert aan het einde van het spel. Spelers mogen zelf kiezen naar welk huishouden zij een hond of honden herplaatsen.

Forever Home een luchtig en minder complex spel, met enige vorm van interactie (aangezien spelers uit dezelfde pool aan honden en kaarten vissen), maar het is geen gemeen spel vol confrontatie. Het spel laat zich bijzonder uitleggen en spelers zullen snel verliefd worden op de illustraties van de verschillende honden. Het is een vlotte puzzel waarbij spelers op slimme wijze hun patronen proberen te maken door op tactische wijze honden en kaarten te sparen. Eigenlijk gaf ik het verkorte oordeel eerder in de recensie al. Forever Home is een een familievriendelijke puzzel met een sterk feelgood gehalte.