Review: Flamecraft (White Goblin Games)

In de wereld van Flamecraft heeft de mensheid geleerd om samen met vriendelijke draakjes allerlei verschillende ambachten uit te oefenen. Deze degelijke draakjes zijn de kleinere en magischere versies van hun klassieke, grotere en gevaarlijke familieleden. In plaats van kastelen en steden te vernietigen, maken de kleine draakjes mooie dingen, waaronder het broodnodige bakwerk, sterk smeedwerk en glashelder kristal. Ze verblijden hun klanten met hun geworven vakdraakschap. In Flamecraft neem jij de rol aan van de hoeder van vlammen. Deze Flamekeepers zijn zeer bedreven als drakenmeester. Ze kunnen met de draken communiceren en hen als een soort van gildemeester en patroon opleiden tot een ambachtelijke vakdraak. Door als een soort secret shopper alle lokale winkels te bezoeken met je draakjes en deze draakjes in te zetten voor het gewin van de winkeliers zal jouw reputatie groeien. Heb jij aan het einde van het spel de meeste reputatie opgebouwd dan is jouw eeuwige vlam niet meer te doven.

Spelopzet

In Flamecraft nemen 1-5 spelers de rol van deze zogeheten Flamekeepers aan. Aan het begin van het spel kiest iedere speler een kleur en bijbehorend drakenfiguurtje. Op tafel wordt de speelmat (de stad) uitgerold. Op en aan de stad/speelmat worden verschillende kaarten en andere spelonderdelen geplaatst. In het park wordt een stapel ambachtsdrakenkaarten geplaatst, waarvan tevens 5 kaarten worden opengedraaid. In de fontein worden wat munten gegooid voor wat goed geluk en rijkdom en naast de fontein ligt een stapel speciale draken. Op het plein worden 5 betoveringskaarten geplaatst en daarnaast ook de bijbehorende trekstapel. Rondom het bord worden zes winkels opgericht met bijbehorende drakenkaart en naast het bord ligt tot slot een stapel met 10 gesloten winkelkaarten. Welke combinatie aan winkelkaarten wordt gebruikt is ieder potje verschillend.

Spelverloop

In Flamecraft proberen spelers de meeste reputatie te verdienen door winkels te bezoeken, betoveren en speciale draken in hun vriendengroep op te nemen. Tijdens een spelletje Flamecraft bezoeken spelers iedere beurt een nieuwe winkel. Als er al een drakenfiguur van een andere speler in de winkel staat, moet de actieve speler die andere speler (of spelers) eerst een ‘cadeautje’ geven om de winkel te kunnen betreden. Als een speler de winkel heeft bezocht, kiest deze  speler één van twee mogelijke actiefases: verzamelen of betoveren. 

1. Verzamelen

Door te verzamelen doorloopt een speler verschillende stappen in volgorde. Allereerst verzamelt een speler handelswaren, munten of zelfs drakenkaarten. De winkel, aanwezige drakenkaarten en betoveringskaarten geven aan welke onderdelen een speler tijdens een bezoekje allemaal kan verzamelen. Vervolgens kan een speler een drakenkaart (ambachtsdraken) uit hand spelen en in de winkel plaatsen als deze draak voldoet aan de weergegeven voorwaarden. Door het plaatsen van een draak krijgt een speler een eenmalige bonus. Elke winkel heeft plek voor drie drakenkaarten. Door draken te plaatsen, leveren opvolgende bezoekjes aan deze winkel meer handelswaren, maar mogelijk ook nieuwe acties op voor alle spelers. Dat is weer wat anders dan zegeltjes of voetbalplaatjes sparen. 

Spelers kunnen na het (eventueel) plaatsen van een drakenkaart kiezen om een van de effecten van de actieve draken te activeren. Elke kleur drakenkaart heeft een eigen effect. Met de gele draken kunnen spelers bijvoorbeeld een nieuwe drakenkaart op hand nemen en met de rode drakenkaart kunnen zij draken in een willekeurige winkel in de stad plaatsen. Doordat winkels soms verschillende draken in dienst hebben, is het soms nog lastig om tot de juiste beslissing te komen, want elk effect is bijzonder nuttig. 

Als laatste kunnen spelers mogelijk ook nog het effect van de winkel activeren. Dit is niet relevant voor elke shoppingspree, maar sommige winkels hebben een speciaal effect. Soms ontmoeten spelers speciale draken voor speciale bonussen tijdens of aan het einde van het spel. 

2. Betoveren

Door te betoveren, kunnen spelers met de juiste handelswaren een betoveringskaart ‘kopen’ om punten en bonussen te verdienen, maar tegelijkertijd ook een winkel te ‘verbeteren’. Spelers kunnen enkel een winkel betoveren met een bijbehorende betoveringskaart. Een betoverde winkel levert in volgende bezoekjes meer handelswaren op voor alle toekomstige bezoekers. En dat zonder klantenkaart! Nadat spelers hebben betoverd, mogen zij alle (ja, alle!) aanwezige draken activeren. 

Conclusie

Never judge a book by its cover. Althans, dat gaat meestal op. Flamecraft is prachtig en kleurrijk vormgegeven, de spelonderdelen zijn van hoge kwaliteit (zeker voor wat betreft de deluxe uitvoering van het spel) en het ‘uiterlijk’ is dan ook een grote trekpleister voor menig bordspelfans, die vaak toch enkel op uiterlijk afgaan. De vormgeving van het spel geeft precies aan wat spelers van het spel kunnen verwachten: een familievriendelijk spel dat perfect geschikt is voor beginnende spelers die op zoek zijn naar meer uitdaging en ervaren spelers die op zoek zijn naar een lichtere en luchtere spelervaring. Het spel bevat prachtige illustraties en onderdelen. Een beetje muggenzifterij: mijn exemplaar van het spel bevatte een speelmat waar de illustraties aan de randen deels waren weggevallen. Waarschijnlijk omdat er te weinig afloop is gebruikt tijdens het printen en snijden van de speelmatten. Ik weet niet of meer exemplaren hier last van hadden. Dit zit overigens het spelgenot niet in de weg. 

Het uiterlijk en thema van Flamecraft past ook goed bij het gemoedelijke karakter van het spel. Flamecraft bevat bijzonder veel interactie voor een spel zonder enige confrontatie. Elke actie van een speler beïnvloedt andere spelers, maar eigenlijk altijd op een positieve manier. Spelers moeten daarom ook bij elke keuze de afweging maken of zij hierdoor ook niet andere spelers teveel beïnvloeden. Elke keer als een speler namelijk een draak of betovering plaatst, worden volgende winkelbezoekjes aantrekkelijker. Tevens kunnen spelers met bepaalde draken reputatie verdienen door andere spelers cadeaus te geven. De enige negatieve interactie/confrontatie tussen spelers is het ‘wegkapen’ van bepaalde betoveringen of in de weg staan in bepaalde winkels. 

Het spelverloop en en structuur van het spel zijn eenvoudig te leggen aan nieuwe en ook jongere spelers maar bevatten voldoende diepgang en variatie voor terugkerende spelers. Elke potje zijn er verschillende winkels en ook verschillende tactieken, strategieën en keuzes. Met de beschikbare winkels en betoveringen proberen spelers hun dagje winkelen zo efficient mogelijk te verlopen. De weg naar de meeste punten is met name een race om de meeste betoveringskaarten te kopen. Spelers moeten daarom ook slim hun boodschappenlijstje opstellen en volgen om al eerste de betoveringen te kopen om de meeste reputatie te verdienen. Een vlammend dagje winkelen, dit spel schiet (d)raak!