Final Titan is het nieuwste spel van Richard Garfield en Christian Kudahl. Deze twee spelauteurs werkten eerder al samen aan Mindbug, een vlot kaartspel waarbij je slechts een klein stapeltje kaarten nodig hebt. Richard Garfield ken je ongetwijfeld van King of Tokyo en mogelijk zie je wat vergelijkingen met Final Titan. In beide spellen worden kenmerkende figuren en personages in een arena gezet in een gevecht op leven en dood. Het thematische gevoel van King of Tokyo, wat tegen parodie aanschuurt, komt ook in Final Titan terug.
Betreed de arena der legendes met Final Titan – een kaart- en dobbelspel waarin de grootste helden aller tijden het tegen elkaar opnemen. Wie zal zich bewijzen als de “Grootste aller tijden” en de titel van kampioen opeisen?

In dit spel rekruteren spelers om de beurt legendarische kampioenen uit alle tijden, mythen en fantasieën, elk met unieke vaardigheden, statistieken en krachten. Eenmaal gerekruteerd worden je kampioenen in de arena gegooid, waar ze het tegen elkaar opnemen in intense dobbelsteenduels. Kies je matchups verstandig, ondersteun je helden met power-up kaarten en wees je tegenstanders te slim af. De laatste kampioen die overblijft, wordt gekroond tot de laatste titaan en de speler die hem bestuurt, heeft gewonnen!
Final Titan is een beetje een auto-battler in bordspelvorm. Een auto-battler is een strategisch videogamegenre waarin spelers teams van eenheden samenstellen om deel te nemen aan geautomatiseerde gevechten. Terwijl de gevechten door het spel worden afgehandeld (en dus zonder fysieke input van de spelers), draait de kern van het spel om strategische besluitvorming, waaronder het opstellen van eenheden, het beheren van middelen en het optimaliseren van teamcomposities.


In Final Titan is dat ook het geval. Spelers kiezen via een draft eenheden van de centrale markt en zetten deze in om te vechten. Elke eenheid heeft specifieke eigenschappen, sterktes, zwaktes, etc. Sommige eenheden zijn beter geschikt voor bepaalde tegenstanders en situaties dan anderen. Spelers kiezen dus hun eenheden, maar ook wanneer zij deze inzetten, maar het uiteindelijke gevecht wordt beslecht door dobbelworpen, waar spelers in eerste instantie weinig invloed op uit kunnen oefenen. Spelers kunnen er wel voor kiezen om kaarten te spelen om het gevecht te beïnvloeden.
Nadat spelers hun strijdkrachten hebben verzameld, betreedt een speler de arena met een gekozen personage. Als je niet de arena wilt betreden, moet je een van de actiekaarten open op tafel plaatsen. Deze ben je kwijt en als iemand wel de arena betreedt, krijgt die speler de kaart. Als er iemand in de arena is, kunnen andere spelers tijdens hun beurt de uitdaging aangaan. Wederom: als je niet wilt vechten, moet je een kaart afleggen.


Spelers kiezen hun strijdkrachten uit op de situatie, spelen in het geheim kaarten om het gevecht te beïnvloeden, werpen dobbelstenen om te kijken welke aanvallen of acties worden uitgevoerd, activeren mogelijk speciale eigenschappen en beslechten op deze manier een gevecht. But wait! This is not even my ultimate form! Net als bij eindbazen in videospellen, kan het zijn dat je door geluk van de worp je final form weet te activeren om een extra dreiging te vormen. De winnaar blijft in de arena en de verliezer druipt af, net zo lang tot er nog maar één speler met levende titanen over is.

In Final Titan gaan spelers dus een aantal strijdkrachten rekruteren om deze strijders van andere spelers uit te dagen om te winnen in deze arena. Spelers kiezen hun personages in een draft, dagen elkaar uit, beïnvloeden gevechten door kaarten in te zetten, maar uiteindelijk bepaalt de dobbelsteen welke titaan de titaan der titanen is. Spelers kunnen hierdoor het gevoel hebben dat het spel enigszins zichzelf speelt, maar dat is niet anders bij de eerder genoemde auto-battlers. Het daadwerkelijke spel is het selecteren van strijdkrachten, beïnvloeden van krachten, spelen van kaarten en op de juiste momenten de arena betreden.