Review: Fall (Happy Meeple Games)

Het voorheen groene bladerdak verkleurt naar roestige rustieke tonen van geel, rood en bruin. Langzaam raken deze kleurrijke bladeren ook los van de vingertoppen van de bomen om richting de door regenval vochtige grond te dwarrelen. Het is herfst. Nu denk je misschien “Bliksem, rare Daan, het is helemaal nog geen herfst, mien jungske!” Je hebt uiteraard gelijk, want het is namelijk nog mei tijdens het schrijven van deze onsamenhangende proza. Als je verder zou lezen, zou je erachter komen dat ik het niet over ons huidige seizoen heb, maar over het spel Fall dat zich, zoals de titel al doet vermoeden, afspeelt tijdens de herfst. Blader maar door!

Zoals ik al aangaf is in Fall de herfst aangebroken en het is dan ook aan twee spelers om samen een prachtig tableau te creëren vol typische herfsttaferelen. Denk hierbij aan de vos die het vossenhol voorbereidt op de winter, het roodborstje die wat zaden pik, de hop die zich klaarmaakt voor de trek naar warmere plekjes en de padden en paddenstoelen laten hun kop zien boven de vochtige ondergrond.

Hoewel spelers samen aan het tableau werken is Fall geen coöperatief spel, maar een zeer dynamisch en interactief competitief spel tussen twee spelers. Aan het begin van het spel ontvangt iedere speler een drietal kaarten met geheime doelen waar de speler aan het einde van het spel punten mee verdient. Spelers ontvangen punten voor de vossen, vogels en bloemen in het tableau, maar waarschijnlijk zullen de doelstellingen van de spelers zorgen voor wat frictie. Spelers zullen elkaar namelijk bedoeld en onbedoeld dwarsbomen om zo punten te scoren en te voorkomen dan de andere speler punten scoort, omdat ze langzaam elkaars doelen zullen ontcijferen. Spelers ontvangen tevens punten voor paddenstoelen die ze hebben toegeëigend afhankelijk van de hoogte van de paddenstoel.

Tijdens het spel zullen spelers in 12 rondes in iedere ronde 4 tegels (stukjes van het tableau) plaatsen en fiches (vogels, vossen, padden  verzamelen (en eventueel plaatsen). Elke beurt pakt de actieve speler en van de vier open tegels met het daarnaast gelegen fiche. De tegel plaatsen ze aan of op eerder geplaatste tegels. Kleuren op de tegels moeten matchen. Op tegels staan stukjes van bloemen afgebeeld en welke fiches spelers op de tegels kunnen plaatsen. Als spelers paddenstoelen plaatsen, moeten ze ook een persoonlijke houten paddenstoelmeeple plaatsen om aan te tonen dat ze paddenstoel van hen is. Met padden kunnen spelers een tegel blokkeren om ervoor te zorgen dat er geen nieuwe tegel op deze tegel wordt geplaatst.

Zodra de vier tegels en fiches verdeeld zijn, worden er vier nieuwe tegels en fiches geplaatst en begint de volgende ronde. Na 12 rondes volgt de puntentelling en uiteraard wint de speler met de meeste punten.

Fall is een intelligente en uitdagende puzzel. Doordat spelers gezamenlijk aan het tableau werken en hierbij verschillende, uiteenlopende doelen hebben is het spelverloop uitermate dynamisch. Het spelverloop is simpel, maar de puzzel zelf is op een comfortabele manier complex en hierdoor goed geschikt voor twee spelers die graag wat diepgang willen.