Review: Exploding Kittens Good vs Evil (Asmodee)

De exploderende katten zijn terug (van nooit weggeweest) en ditmaal op Netflix! Je leest het goed, binnenkort verschijnt er een heuse animatieserie gebaseerd op het zeer populaire kaartspel Exploding Kittens en ditmaal is er een strijd gaande tussen goed en kwaad. De makers vonden het daarom tijd voor een nieuwe variant om deze serie te promoten in Exploding Kittens Good vs Evil. Kittig kaartspel?

Waarschijnlijk ken je Exploding Kittens wel en heb je mogelijk (on niet geheel ondenkbaar) een van de varianten gespeeld. Of het nou die versie was met zombies of met blaffende katten of die ene versie die je niet veilig op je werk of met je oma kan spelen.

Exploding Kittens kwam oorspronkelijk uit in 2015 en de makers omschrijven het als een kittige versie van Russisch Roulette. Je weet wel, dat gezelschapsspel waarbij je een pistool tegen je hoofd houdt in de hoop die er niet af te blazen.

In Exploding Kittens is de trekstapel de revolver en de Exploding Kitten de kogel. Zodra je ontploft en je kan de ontploffing niet (meer) ongedaan maken lig je uit het spel. Geen 9 levens voor deze katten. De speler die als laatste op vier pootjes terecht komt, wint het spel. In andere woorden: je doel is simpel. Niet ontploffen.

Een potje Exploding Kittens duurt over het algemeen niet lang en ook de spelopzet is niet al te ingewikkeld of langdradig. Geef iedere speler een ontmantelkaart, schudt de kaarten, deel kaarten uit aan alle spelers en schudt de exploderende katten terug door de stapel. In Good vs Evil plaatsen spelers ook een tableau met de Godkat en Duivelkat op tafel die tijdens het spel door de Armageddon-kaart kunnen worden opgeroepen.

Als je aan de beurt bent, mag je zoveel kaarten uit je hand spelen als je maar wilt of je mag passen. In beide gevallen trek je aan het einde van je speel beurt een kaart van de aflegstapel, tenzij een gespeelde kaart anders aangeeft. Trek je een exploderende kat? KABOEM. Je bent dood. Of nou ja, je bent dood tenzij je nog kan ontmantelen. Heb je nog een ontmantelkaart, dan maak je de bom tijdelijk weer onschadelijk en plaats je deze terug in de stapel zodat probleem later terugkeert (hopelijk tijdens de beurt van een andere speler). Geen mogelijkheid om te ontmantelen? Dan gaan de bom en alle handkaarten naar de aflegstapel en lig je uit het spel.

Er zijn veel soorten kaarten en Exploding Kittens is een klassiek voorbeeld van een spelletje waarbij spelers elkaar pesten. Good vs Evil bevat kaarten waarbij spelers elkaar dwingen om karten te geven, extra beurten te doen en ook kaarten waarbij de stapel wordt bekeken of geschud. Het unieke aan Good vs Evil is de Armageddon. Deze kaart kun je enkel spelen als Godkat nog in ons midden is. Als een speler deze kaart speelt neemt deze de god en duivel op hand en verdeeld deze willekeurig tussen zichzelf en een enkele andere speler. Deze speler heeft nog een kans om deze gesloten kaarten te wisselen. De speler met God krijgt deze kaart op hand (in te zetten als vrijwel elke andere kaart). De speler met de duivel? Drie keer raden? Inderdaad, die ontploft.

Exploding Kittens is een populair spel en Good vs Evil zal liefhebbers van dit spel ook aanspreken. Het is een vlot kaartspel dat voor grappige momenten aan tafel zal zorgen. Dit klassieke pestspelletje (of in ieder geval het concept van een dergelijk spelletje met grappige illustraties) is al sinds 2015 vaak (minder succesvol) nagebootst.

Neem het concept echter niet te serieus. Exploding Kittens bestaat voor een groot deel uit domme lol en een hoop geluk. Het is een spelletje wat 20 minuten duurt en waarbij sommige spelers al vrij vroeg zijn uitgeschakeld. Het is dus geen spel om de hele avond te spelen en ook geen aanrader voor liefhebbers van zware strategische spellen. Good vs Evil is niet anders. Net als het reguliere spel is het voor liefhebbers van vlotte kaartspelletjes of partyspellen voor tussendoor en liefhebbers van de grappige illustraties.

Maar voor de duidelijkheid: wij bevelen alleen Russisch Roulette aan met Exploding Kittens. Geen kogels of pistolen gebruiken dus. Katten zijn al gevaarlijk genoeg!