Review: Earth (Geronimo Games)

Wanneer je altijd al jouw eigen stukje aarde hebt willen creëren kom je zeker niet bedrogen uit in Earth. Planten, landschappen, dieren, paddenstoelen, eilanden, klimaten en verschillende natuurverschijnselen komen allemaal voorbij. Iedere speler begint met een eigen speelbord en het faunabord wordt in het midden van de tafel neergelegd. Vervolgens wordt de algemene voorraad klaargelegd, bestaande uit: loten, grondfiches, stammen en bladerdaken. Vier faunakaarten en twee ecosysteemkaarten moeten op het faunabord geplaatst worden. Als laatste krijgt iedere speler één ecosysteemkaart, één eilandkaart, één klimaatkaart en vijf bladfiches (vier voor op het eigen speelbord). De zojuist verkregen kaarten zijn dubbelzijdig, dus moeten de spelers zelf kiezen welke kant ze willen gebruiken.

Het doel van het spel is om zoveel mogelijk punten te verzamelen door de juiste combinaties aan aardekaarten te ‘planten’ in je eigen speelveld in een raster van zestien aardekaarten (vier bij vier). Wanneer een speler zijn of haar zestiende aardekaart plant, eindigt het spel aan het einde van de ronde (en krijgt die speler zeven bonuspunten).

Dan is natuurlijk de vraag: hoe voer je die acties uit? Als eerste krijgt iedereen het aantal aardekaarten dat is afgebeeld op de eilandkaart. Daar staat verder ook bij dat er een aantal aardekaarten meteen naar de compoststapel moet en hoe veel aarde de speler krijgt. Wat meer aan de rechterkant van de eilandkaart, staat een speciale eigenschap. Als tweede kan de actieve speler één van de vier acties bovenaan op het speelbord uitvoeren. Let op: op het moment dat je een actie kiest, krijgen ook de andere spelers die actie, maar wel in een afgezwakte vorm.

De mogelijke acties zijn achtereenvolgens:

• Planten: de actieve speler plant maximaal twee aardekaarten door de aardekosten te betalen, pakt vier nieuwe aardekaarten en kiest er één van. De andere spelers mogen één aardekaart planten en één aardekaart pakken (en houden uiteraard, anders was het wel heel zuur geweest). De aardekosten staan linksboven op een aardekaart. De kleuren op de (geplante) aardekaarten corresponderen met de kleuren van de vier mogelijke acties waardoor er interessante bonussen te verdienen zijn. Na het planten van een aardekaart met een groene bonus, mag dus meteen die groene bonus worden uitgevoerd. Planten moet aangrenzend gebeuren, waarbij diagonaal ook is toegestaan.
  • Composteren: de actieve speler ontvangt vijf aarde en twee aardekaarten die meteen naar de compoststapel gaan. De andere spelers mogen kiezen: twee aarde of twee aardekaarten naar de compoststapel. Iedere compostkaart is op het einde één punt waard.
  • Bewateren: de actieve speler ontvangt zes loten en twee aarde. De andere spelers mogen kiezen: twee loten of twee aarde. De loten legt de speler op de beschikbare plekken (zijnde de vierkantjes met een blaadje erop) op al geplante aardekaarten. Logische vervolgvraag: wat kan je daarmee? Op ieder moment mag een speler ervoor kiezen om drie loten in te ruilen voor twee aarde, maar let op: op het einde van het spel is iedere loot een punt waard. Ruil dit ‘groene goud’ dus niet te snel om!
  • Groeien: de actieve speler ontvangt vier aardekaarten en twee groeifiches. De andere spelers mogen kiezen: twee aardekaarten of twee groeifiches. Sommige aardekaarten (vanzelfsprekend vaak planten), kunnen groeien en zijn uiteindelijk punten waard (mét bladerdak = een extra punt).

Ik heb zojuist laten vallen op welke manier de acties werken en hoe er tijdens het doen van de acties punten gescoord kunnen worden, maar dat is nog niet alles. Ook op andere manieren zijn punten te scoren. Met je eigen ecosysteemkaart kan alleen jij punten scoren, maar met de twee ecosysteemkaarten op het faunabord kan iedereen punten scoren. Op het moment dat een speler voldoet aan één van de vier faunakaarten op het faunabord, scoort die speler meteen punten. Is die speler als eerste, dan levert dat vijftien punten. Het aantal te verdienen punten neemt vervolgens af naar elf, acht, zes en vijf. De bladfiches worden gebruikt om aan te geven hoe veel punten de speler heeft verdiend. Vergeet ook vooral niet dat iedere speler een klimaatkaart heeft, waarop óók een kleur staat die correspondeert met een mogelijke actie. Voer je een actie uit die correspondeert met de kleur van de klimaatkaart van een andere speler, dan werk je diegene dus in de hand.

Als laatste de aardekaarten waarop een gebeurtenis staat afgebeeld. Ook die kaarten kun je gedurende het hele spel spelen en hoeven niet binnen het vier bij vier speelveld te worden geplaatst. Na het spelen verdwijnen ze echter wel op je speelbord en leveren aan het einde van het spel minpunten op.

Earth lijkt in wezen veel op het populaire bordspel Wingspan, waar ik erg van kan genieten. Daarom is Earth voor mij ook een echt leuk spel. Toch spreekt mij het thema van Wingspan net iets meer aan. Ik ben meer een faunatype, dan een floratype zullen we maar zeggen. Dat gezegd hebbende, zie ik verder weinig nadelen of mindere puntjes in Earth, waarbij ik wel moet zeggen dat mocht je iemand zijn die het verschrikkelijk vindt om voor jezelf te spelen, Earth misschien niet helemaal jouw ‘cup of tea’ is. Er is namelijk weinig interactie tussen de spelers, omdat je echt alleen bezig bent met jouw eigen wereld. De strijd om de faunakaartpunten en andere spelers onbedoeld helpen door de kleur van de klimaatkaart maken dat iets anders. Toch zit Earth goed in elkaar en de doos is geweldig, met toffe foto’s van verschillende landschappen, komt de doos echt tot leven.