Review: Duos (Granna)

Sommige vriendschappen zijn voor het leven en sommige vriendschappen zijn slechts voor even. Misschien zoek jij vrienden uit op gelijke interesses? Misschien hebben ze een grote bordspelverzameling? Het is in ieder geval duidelijk dat voor het vormen van een vriendschap er sprake moet zijn van een bepaalde klik: een bepaalde match voor het perfecte duo. Ben jij een match met je vrienden? In Duos kun je uitzoeken of jullie op de dezelfde golflengte zitten.

In Duos, van Granna, gaan jij en jouw medespelers, niet heel onverwachts op basis van de titel, duos met kaarten vormen. Op tafel worden 12 kaarten met plaatjes uit een bepaald thema neergelegd in een raster. Iedere speler heeft een eigen schermpje en plaatst achter dit schermpje een bordje met raster met gaatjes gelijk aan de kaarten. Elke speler neemt vervolgens 4 paar blokjes met elk paar in een verschillende kleur (zwart, paars, geel en wit). Spelers kunnen vervolgens beginnen met spelen.

Elke ronde neemt een speler de rol aan van de verteller. Deze speler kiest in het geheim vier paren aan kaarten uit de beschikbare 12 kaarten. De verteller plaatst achter zijn of haar scherm blokjes op dezelfde plekken als de kaarten om aan te geven welke kaarten op tafel een paar vormen. Met de gele blokjes, paarse, etc. wordt dus telkens een paar aan kaarten aangewezen. Elke speler gaat vervolgens in het geheim ook paren kiezen en hoopt vergelijkbare paren te maken als de verteller, want hoe meer overeenkomstige paren des te meer punten een speler behaalt. Spelers proberen daarom duidelijke verbanden tussen kaarten te ontdekken. De speler met de meeste punten aan het einde van het spel wint. Er is ook een variant voor twee spelers waarbij spelers coöperatief zoveel mogelijk matches aan paren proberen te maken. In deze variant voor twee spelers hebben spelers iedere ronde een drietal acties om beperkt met elkaar te communiceren.

Duos is (momenteel) in twee uitvoeringen verkrijgbaar. Deze uitvoeringen zijn losstaande spellen, maar je kan deze losse spellen in principe met elkaar combineren. De ene uitvoering bevat dubbelzijdige kaarten in de thema’s sport en sprookjes (al zitten hier ook spellen, mythologie en zelfs geschiedenis tussen) en de andere uitvoering bevat kaarten met dieren en alledaagse dingen. Het spel doet mij persoonlijk denken aan spellen zoals Codenames, Dixit en Cross Clues waarbij spelers ook met beperkte hints elkaar proberen te ‘lezen’ en begrijpen.  De verschillende tekeningetjes zijn eenvoudig en hebben daardoor een bepaalde charme. De eenvoud van de kaarten zorgt ervoor dat de kaarten duidelijk zijn. Dit gecombineerd met de eenvoudige en lollige gameplay maakt het spel goed geschikt voor jongere spelers en families.