Review: Dungeon Mayhem (Wizards of the Coast)

Een soort Super Smash Bros, maar dan zonder Final Destination en zonder items, maar in kaartvorm? Zoek jij een leuke eenvoudige ‘brawler’ die je gemakkelijk mee kan nemen naar vrienden? Ben je niet vies van een beetje fantasy? Ben je een enorme fan van vlotte en gemene kaartspellen en/of Dungeons en Dragons? Dan is D&D Dungeon Mayhem absoluut iets voor jou.

In deze Dungeons and Dragons versie van pesten – en inmiddels een heuse serie van kaartspellen: de Mayhem kaartspellen die je eenvoudig kunt combineren met andere varianten! – kiest iedere speler een karakter met een unieke deck kaarten. Voor het basisspel kun je kiezen uit een aantal stereotype klassen zoals een paladin, in de Baldurs Gate uitbreiding een tweetal personages uit deze wereld.

In het geval van Monster Madness zijn het D&D monsters met een hilarische twist, zoals een Owlbear die in het circus werkt. De karakters hebben allemaal 10 hitpoints, kunnen schade verrichten, bescherming opwerpen, kaarten trekken en genezen. Afhankelijk van je karakterkeuze krijg je een eigen mix van voorgenoemde vaardigheden. Bijvoorbeeld: zo is de ‘Mind Flayer’ bijvoorbeeld erg krachtig met schade toebrengen, maar heeft weinig bescherming. Daarnaast heeft ieder karakter twee unieke vaardigheden die op een aantal kaarten staan, dat zijn extra sterke acties die tot bijzondere effecten leiden. Denk bijvoorbeeld aan iedereen beschadigen, kaarten ruilen of door bescherming heen beuken.

Oh ja, voordat ik het vergeet. Het spel is simpel: trek die kaarten en aan het begin van je beurt trek je nog een extra en speel je er één (tenzij op je kaart staat dat je meer mag spelen). Last person standing wins! Zo simpel kan het zijn.

D&D Dungeon Mayhem is een simpel, vernuftig en intuïtief kaartspel dat snel op tafel kan en niet te lang duurt. Aanradertje dus!

PS: Het basisspel is eenvoudig te combineren met onder meer de Baldur’s Gate uitbreiding of de Monster Madness box (die je ook losstaand kunt spelen)! Fate spins along as it should…