Review: Drebo (Geronimo Games)

Drebo is een eenvoudig, maar vermakelijk dobbespel. Althans, een echt dobbelspel kun je het niet noemen. Alleen aan het begin wordt er één keer gedobbeld, daarna wordt de dobbelsteen alleen nog gekanteld. De spelers hebben voordat het spel begint de keuze om met de zijde van het speelbord ‘voor beginners’ of voor de zijde van het speelbord ‘voor ervaren spelers’ te spelen. De zijde ‘voor beginners’ is vanzelfsprekend een stuk makkelijker en beter om mee te beginnen als er voor de eerste keer gespeeld wordt.

Na het dobbelen, wordt de dobbelsteen op het middelste vakje van het speelbord gelegd. De spelers pakken ieder een eigen scorevel en gaan vervolgens om en om de dobbelsteen kantelen. De dobbelsteen mag niet gedraaid of opnieuw gegooid worden: hij mag alleen worden gekanteld. Na een kanteling kruisen alle spelers het cijfer van de kleur waar de dobbelsteen zojuist op geland is af, tenzij een speler dat niet wil of niet kán doen. Die speler mag in dat geval een van de speciale vaardigheden bovenaan het scorevel afkruisen. Een afgekruiste speciale vaardigheid mag daarna slechts één keer in het spel gebruikt worden en geldt in plaats van een ‘afkruisbeurt’of een reguliere beurt.

Speciale vaardigheden zijn (i) de dobbelsteen draaien voordat je hem kantelt, (ii) de dobbelsteen diagonaal schuiven in plaats van kantelen, (iii) een vakje aankruisen waarvan de waarde een hoger of lager ligt dan de waarde van de gekantelde dobbelsteen en (iv) afgekruiste bliksemvakjes die ervoor zorgen dat een speler bij een gelijke stand alsnog de overwinning binnensleept.

De speler die als eerste drie verticale, horizontale of diagonale rijen, of drie keer alle vakjes van een bepaalde kleur, of een combinatie daarvan, heeft afgekruist, is de winnaar! Het is overigens verplicht om bij iedere keer dat er een ‘Drebo’ wordt behaald, ‘Drebo’ te roepen. Daarnaast is het warm aanbevolen om bij iedere volgende ‘Drebo’ het volume te verhogen en meer schwung in te zetten. Je gaat niet voor niets van ‘Drebo’, naar ‘Super Drebo’, naar ‘Ultra Drebo’. En heb je een valse Bingo? Uhh… Drebo? Dan moet je een liedje zingen. Het staat niet in de regels en het is eigenlijk ook niet na te gaan, maar goed. Dat is de recensierlijke vrijheid zullen we maar zeggen. En dat is dan weer dichterlijke vrijheid.

Het enige wat een beetje jammer is, is dat je niet echt tegen de andere spelers aan het spelen bent. Het is de bedoeling dat je jouw scorevel afdekt zodat de andere spelers het niet kunnen zien. Je weet dus niet welke kleur-cijfercombinatie de andere spelers nodig hebben, welke speciale vaardigheden ze hebben afgekruist en hoe dicht ze tegen de winst aanzitten. Dat maakt het wat minder dynamisch. Maar overall gewoon een leuk spelletje voor erbij.

Een kleine tip (ook ‘voor beginners’): kun je slechts de bovenkant en de zijde van de dobbelsteen zien die naar jou gericht staat, dan hoef je alleen de zijde die naar links of naar rechts gericht staat te bekijken, want de tegenovergestelde ogen van een dobbelsteen zijn opgeteld altijd zeven.