Review: Doodle Mayhem (Clarendon Games)

Oudejaarsavond is de perfecte tijd om wat partyspellen met vrienden te spelen. Hoe gekker hoe beter en een klein vleugje creativiteit kan geen kwaad. In Doodle Mayhem laten spelers tegelijkertijd hun tekentalenten zien. Wees snel, maar duidelijk om een weg naar de overwinning te tekenen.

Doodle Mayhem is een tekenspel voor minimaal 4 spelers waarbij alle spelers tegelijkertijd tekenen. Het doel: de meeste punten verzamelen door als snelste te tekenen en ervoor te zorgen dat jouw ‘teamgenoten’ binnen 30 seconden raden wat jij in hemelsnaam op papier hebt lopen krabbelen. Iedere speler krijgt een handjevol onderwerpkaarten, een paar velletjes om op te krabbelen een potloodje. In het midden van tafel plaatsen de spelers een stapeltje met puntenkaarten (afhankelijk van het aantal spelers), de zandlopers, een puntenvel en een gummetje. De speldoos bevat potloden, een blok met velletjes en een gum, maar als deze onderdelen verbruikt zijn, kun je vanzelfsprekend ook spelen met je eigen velletjes papier.

Voordat spelers beginnen met spelen, kiezen ze van te voren een “categorie” die correspondeert met een van de mogelijke woorden op de onderwerpenkaarten. Iedere ronden trekken spelers tegelijkertijd een nieuwe kaart van hun stapel onderwerpkaarten en gaan ze zo snel mogelijk het woord van de bijbehorende categorie tekenen. Als je klaar bent met tekenen, pak de bovenste kaart van de puntenstapel. Hoe sneller je klaar bent met tekenen, hoe meer punten je kunt verdienen. Wees snel, maar duidelijk, want het doel van het spel is om je woord zo snel mogelijk te tekenen. Maar de andere spelers moeten wel kunnen raden wat het is. Overigens mag je geen symbolen, woorden of cijfers tekenen aangezien het raden anders te makkelijk zou zijn. Je moet dus volledig vertrouwen op jouw tekenvaardigheden onder tijdsdruk. Hilariteit en lelijke schetsen zijn verzekerd.

Zodra iedere speler klaar is met tekenen, moet ieder de tekeningen van andere spelers gaan raden. Teams worden samengesteld op basis van de puntenkaarten enmoeten binnen 30 seconden de tekeningen van het team raden. Alle spelers van het team krijgen dan punten toegekend op basis van de puntenkaarten die spelers tijdens de tekenfase hebben gepakt. Als de tekening niet wordt geraden, krijgen ze echter net zoveel minpunten te verduren. Doodle Mayhem is door de twee fases een grappige variant op partyspellen waarbij spelers moeten tekenen en raden. Het teamverband en de puntenverdeling is een grappig element aangezien spelers snel moeten tekenen, maar niet te snel dat andere spelers niet kunnen raden wat ze hebben getekend.