Review: Disney Villains the Card Game (Ravensburger)

Disney heeft een hoop schurken, zo kwaadaardig dat je niet anders kan dan van ze houden. Deze Disney slechteriken zijn vaak net zo populair als de helden en soms zelfs nog een tikkeltje populairder. Disney en Ravensburger speelde eerder al goed in op de voorliefde voor schurken met Disney Villainous. Ook in het kaartspel Disney Villains staan de slechteriken centraal. Als een echte slechterik kun je in dit spel voldoende je tegenstanders pesten, maar soms ontkom je er niet aan om de andere spelers te helpen.

Villains is een aangepaste heruitgave van het kaartspelletje Heul doch! Mau Mau! (Huil Maar!), maar dan met een vernis van Disney. In Villains kiest iedere speler een schurk en krijgt een bijbehorende stapel aan kaarten. Iedere stapel bevat een identieke, op artwork na,  set aan genummerde kaarten (met de getallen 1 – 6 in verschillende kleuren), maar iedere set bevat ook kaarten met een speciale kracht die uniek is voor elke schurk.

Iedere speler speelt een willekeurige genummerde kaart open voor zich neer en neemt vier kaarten op hand. Iedere beurt speelt een speler een kaart. Kaarten kun je op je eigen aflegstapel spelen (voor mogelijke overwinningspunten) als het getal of de kleur gelijk is aan de huidige bovenste kaart van je aflegstapel. Er is een maar: heeft een van je buren ook een open kaart met de kleur of het getal van de kaart die je wilt spelen, dan moet je deze kaart bij de buur spelen. Spelers moeten hierdoor slim puzzelen welke kaarten ze willen spelen en bewaren. Aan het einde van een beurt vult de speler diens hand weer aan tot vier, tenzij de persoonlijke trekstapel leeg is.

Als een speler geen kaart kan of wil spelen, kan deze speler ervoor kiezen om een kaart uit de hand gesloten op diens stapel te spelen. Deze kaart telt nu als een held en zorgt ervoor dat een speler minder punten zal scoren bij de eindtelling. Als alle kaarten op zijn, volgt deze eindtelling. Spelers tellen hoeveel helden ze hebben. De hoeveelheid gespeelde bepaald welke kaarten niet meer mee tellen voor de eindtelling van de specifieke speler en vervolgens telt de speler de punten van de overgebleven kaarten op diens aflegstapel bij elkaar op. De speler met de meeste punten wint.

Met de speciale kaarten kunnen spelers elkaar pesten. Deze kaarten spelen spelers naast hun aflegstapel voor een speciale kracht. Met deze kaarten kunnen kaarten onder meer worden weggelegd, omgedraaid, bekeken of gewisseld.

Villains is een simpel kaartspel dat dezelfde gevoelens opwekt als kaartspellen zoals LAMA of Beverbende of andere eenvoudige (met name Duitse) kaartspellen. Daarmee zeg ik niet dat Villains qua spelmechanisme op de eerder genoemde spellen lijkt, maar ze bevatten soortgelijke elementen: een vleugje geluk, simpele en kleurrijke gameplay, korte speelduur en interactie. Villains is hierdoor een grappig tussendoortje, maar wat grappig is gedaan zijn de asymmetrische krachten. Hierdoor is het gevarieerd om met verschillende schurken te spelen en dit asymmetrische heb ik nog niet vaak teruggezien bij dergelijke korte kaartspelletjes.