Review: Disney Lorcana (Ravensburger)

Disney Lorcana is een heus fenomeen. Het is lastig voor nieuwe TCG’s (zogeheten trading card games ofwel ruilkaartspellen) om op te boksen tegen de populariteit van Magic The Gathering of Pokémon, maar dankzij behapbare gameplay en uiteraard de Disney licentie, was Lorcana al vanaf de eerste druk felbegeerd. Zo felbegeerd dat de eerste druk razendsnel was uitverkocht en sets en kaarten voor woekerprijzen over de toonbank vlogen. Maar wat is Lorcana nu eigenlijk voor een spel?

Trading Card Games

Lorcana is dus een trading card game. Een belangrijke eigenschap van dergelijke spellen is het verzamelelement. Je kan kant-en-klare decks kopen om mee te spelen, maar de beste kaarten zitten grotendeels verstopt in gesloten pakjes (blind bags) die in je lokale spellenwinkel kunt kopen. Iedere set bevat meerdere kaarten die je kunt verzamelen en aan het spel kunt toevoegen. Doordat er verschillende kaarten zijn en spelers veelal zijn aangewezen op de kaarten die ze in pakjes vinden, zijn veel decks uniek en gericht op de speler. Het openen van pakjes en het ontdekken van nieuwe kaarten heeft iets weg van gokken, maar is tevens spannend en magisch waardoor het goed aansluit op het magische gevoel van Disney.

Een keerzijde van het verzamelelement bij veel TCG’s zoals Magic the Gathering en Pokémon is dat felbegeerde en zeldzame kaarten online voor hoge prijsjes worden verkocht op de aftermarket. Bij Magic the Gathering zijn de beste kaarten duur en het spel wordt daarom vaak beschreven als ‘pay to win’ en Pokémonkaarten zijn zo populair als verzamel- en investeringsobject dat dergelijke verzamelaars een ludieke actie met het Van Gogh Museum wisten te verpesten. Disney Lorcana is nu al heel populair, dus als sets minder zouden worden gedrukt en zo de populariteit niet bij kunnen houden, is er een risico dat de aftermarket wordt gevoed en het verzamelelement mogelijk gaat overheersen: een valkuil voor veel populaire TCG’s. Disney Lorcana is nog te nieuw om dit te kunnen concluderen.

Net als bij andere TCG’s hangt de levensvatbaarheid niet alleen af van de populariteit bij de kopers, maar tevens bij de gemeenschap aan spelers. Disney Lorcana werkt goed samen met de lokale spellenwinkels die spellendagen organiseren waar liefhebbers samen kunnen komen om Lorcana te leren, kopen, spelen en ruilen. Bij het Spelkwartier in Arnhem kun je regelmatig terecht om te spelen, dus kijk snel in hun agenda.

Gameplay

Hoe speelt Lorcana? Het voordeel aan deze TCG is dat Lorcana relevantie eenvoudig te spelen en behappen is in tegenstelling tot complexere TCG’s zoals Flesh & Blood. Om Lorcana te spelen heb je een deck van 60 kaarten nodig en wat fiches of dobbelstenen om je overwinningspunten (Lore) en schade bij te houden.

Ieder deck bestaat uit karakters, voorwerpen (voor doorlopende effecten) en acties (voor eenmalige effecten). Met karakters kunnen spelers Lore verdienen en als een speler 20 Lore heeft verzameld, heeft deze speler gewonnen. Om kaarten te spelen, dien je ink te gebruiken. Ik krijg je door kaarten gesloten voor je te spelen en deze zijn de rest van het spel enkel nog als inkt te gebruiken. Veel kaarten kunnen als inkt worden gebruikt, waardoor je dus geen rekening hoeft te houden met mana of energy zoals dat bij respectievelijk Magic en Pokémon wel het geval is. Deck management is hierdoor een stuk eenvoudiger.

Elke ronde kunnen spelers een aantal acties doen. Ze kunnen onder meer een kaart toevoegen aan het inkwell, kaarten spelen door inkt te betalen, effecten van voorwerpen of karakters activeren of karakters gebruiken om Lore te verdienen of om andere karakters aan te vallen. Gebruikte kaarten worden gedraaid om aan te tonen dat ze gebruikt zijn en aan het begin van een beurt worden de kaarten weer teruggedraaid.

Lorcana heeft een eenvoudige spelopzet en spelverloop waardoor het een stuk ‘gastvrijer’ is dan andere TCG’s met jarenlange opbouw aan regels en complexiteit. Het deckmanagement is eenvoudiger voor nieuwkomers omdat je veel kaarten voor twee doeleinden kunt gebruiken.

Disney spreekt uiteraard een hoop doelgroepen aan en ik ga niet ontkennen dat dit een van de elementen is die ook mij aanspreekt, maar Lorcana heeft met de illustraties en verschillende settings nog wel een extra vleugje magie toegepast die verzamelaars en spelers vast zullen waarderen.