Review: Disney Gargoyles: Awakening (Ravensburger)

Het ene moment ben je nog tijdens de middeleeuwen een kasteel in Schotland aan het verdedigen tegen de vikings, word je verraden en voor lange tijd in steen veranderd. Het volgende moment word je wakker in het New York van de jaren 90 – met technologie die ze in de jaren 90 nog zeker niet hadden. Dat is vast schrikken, maar gemaakt van steen ben je gelukkig geen softy. Hoe ruig is jouw ontwaking in Disney Gargoyles: Awakening?

Ben jij opgeroeid in de jaren 90? Dan ken je wellicht nog een tijd dat tekenfilms wat minder druk waren, langer van stof en zelfs een tikkeltje duisterder en volwassener. Ik kan me bijvoorbeeld nog goed Batman: The Animated Series herinneren. Wie diep in zijn of haar geheugen graaft kan zich wellicht ook Disney’s Gargoyles herinneren. Deze tekenfilmserie bevatte net als Disney’s De Klokkenluider van Notre Dame zogeheten waterspuwers (in het Engels gargoyles). Waterspuwers zijn steengoede standbeelden die op kerken en kastelen pronken. In tegenstelling tot de standbeelden uit Klokkenluider – die met voor komisch effect zorgde – zijn de titulaire waterspuwers uit Disney’s Gargoyles wat serieuzer van aard. Disney’s Gargoyles zette sowieso een wat serieuzere toon dan eerdere (en ook latere) tekenfilmseries van Disney.

Gargoyles ging over een groep levende waterspuwers van een Schots kasteel die eeuwenlang in diepe slaap zaten totdat het kasteel door een kwaadaardige zakenman als penthouse bovenop een wolkenkrabber werd herbouwd inclusief de waterspuwers. Samen met Detective Elize proberen de goedaardige waterspuwers de snode plannen van de slechteriken te voorkomen en ook mysteries en conflicten uit hun verleden op te lossen. Gargoyles bevatte inplaats van losse verhalen per aflevering een aaneengesloten chronologische verhaallijn met verschillende subplots en karakterontwikkelingen vol verwijzingen naar Shakespeare en literatuur. De serie bood hierdoor iets nieuws voor de Disneyfans en wist daarom ook de harten van een iets ouder publiek te winnen. Het had hierdoor ook alle ingrediënten voor een cultfavoriet. Gargoyles was bij mainstreampubliek niet schokkend populair en na wat interne politieke akkefietjes binnen Disney werd de stekker uit de serie getrokken. Gelukkig kun je deze inmiddels streamen via Disney+ en mogelijk vind er mede hierdoor een nieuwe ontwaking plaats. Kan hetzelfde worden gezegd van Disney Gargoyles: Awakening?

Doel en spelopzet

Het spel Disney Gargoyles: Awakening is een coöperatief spel waarbij de spelers de rollen aannemen van verschillende waterspuwers en de detective Eliza om het kwaad te stoppen. Het spel bevat verschillende scenario’s waarbij gebeurtenissen uit de tekenfilmserie worden nagespeeld. Aan het begin van het spel kiezen de spelers ieder een personage en gezamenlijk een scenario dat ze willen spelen. Ze zetten het speelbord en de 3D-gebouwen klaar en afhankelijk van het scenario zetten ze specifieke spelonderdelen klaar. Op het scenariobordje staan specifieke regels met betrekking tot het scenario en de relevante slechteriken. Iedere speler krijgt een spelersbordje, miniatuurtje van het bijpassende personage en een persoonlijk stapeltje actiekaarten. Spelers winnen als ze het scenario uitspelen – vaak is dat als ze alle slechteriken weten te verslaan – en verliezen als een van de helden is verslagen of als een andere voorwaarde is voldaan.

Het spelverloop is redelijk vergelijkbaar aan andere coöperatieve spellen zoals Pandemic of Horrified. Een van de helden heeft een beurt waarin hij of zij verschillende acties mag verrichten en daarna volgt een beurt van de slechteriken waar, als het nacht is, een kaart van de stapel wordt getrokken die aangeeft wat de slechteriken doen of een dagfase waarin de helden hun kaarten aanvullen en levenspunten krijgen en de slechteriken specifieke acties doen op basis van het scenario. Het wordt dag zodra vier kaarten met een maansymbool zijn getrokken uit de stapel kaarten van de slechteriken/ het scenario.

De speler kan tijdens zijn of haar beurt net zoveel acties verrichten als staat afgebeeld op het bordje van het specifieke personage: zogeheten actiepunten. Een speler kan een miniatuurtje verplaatsen, van gebouwen zweven om een langere afstand te kunnen verplaatsen of aanvallen. Spelers hebben ook actiekaarten. Op deze kaarten staat hoeveel actiepunten het spelen van de kaart kost. Vaak staat op deze kaarten een verplaatsingsactie en aanvalsactie en vaak aangevuld met een speciaal effect.

Aanvallen (zowel van de helden als de slechteriken) wordt gedaan met dobbelstenen. Er worden net zoveel dobbelstenen geworpen als de sterkte van het personage (held of slechterik). De dobbelstenen kunnen twee mogelijke symbolen (klauw of bliksemschicht) of een blanco zijde weergeven. Klauwen zijn treffers, bliksemschichten activeren speciale eigenschappen en blancos zijn uiteraard missers. De levenspunten van helden of een eindbaas (of bazen) worden bijgehouden op een apart bordje en als hulpjes schade krijgen wordt hun fiche omgedraaid.

Door de 3D-gebouwen die niet opgebouwd in de doos passen en de verschillende scenario’s kan het spel opzetten wel eventjes duren voor een spel dat relatief licht is en snel gespeeld wordt. Spelers zullen tijdens het spel met name verplaatsen en vechten. Spelers zijn wel grotendeels afhankelijk van geluk. De slechteriken verplaatsen afhankelijk van het scenario en bijbehorende kaarten soms willekeurig over het hele bord waardoor het soms lastig is deze bij te houden. Gevechten zijn afhankelijk van dobbelstenen, al kun je het geluk wel enigszins beïnvloeden met speciale kaarten en effecten. Het spelmechanisme is erg licht en simpel, maar het spel kan soms onverbiddelijk zijn als je flinke pech hebt. Hierdoor is het een leuke uitdaging voor de liefhebbers van Gargoyles die van minder zware of serieuze coöperatieve spellen houden. Liefhebbers zullen de gebeurtenissen uit de serie herkennen en hierdoor heeft het spel een grote nostalgische factor. Ik weet niet hoe populair de serie is – ik had eerlijk gezegd al lang niet meer over de serie nagedacht – maar voor de fans is het vast een welkome gedachte dat ook Ravensburger hun favoriete cultserie niet is vergeten.