Review: Diced Veggies (Happy Meeple Games)

De meeste kinderen vinden groenten niet heel lekker. Althans dat denken ze. Groente is heerlijk, maar wel erg afhankelijk van de bereiding. Niet alle ouders kunnen heel goed koken en niet alle ouders hebben altijd de tijd om een gezonde maaltijd te maken die tevens lekker is en vice versa. Wie heeft er nou niet doorgekookte groente uit blik of pot moeten eten. De naam Hak brengt niet altijd positieve herinneringen in mij naar boven. In Diced Veggies speelt hak, maar het geluid dat het mes maakt als een speler groenten snijdt.

De titel van dit spel, Diced Veggies, is fantastisch. Het bevat namelijk een leuke woordgrap en tevens een passen omschrijving van het spel. Spelers gaan namelijk groenten (de dobbelstenen) van een blok hakken om als ingrediënten te gebruiken om hun recepten klaar te maken. Met recepten verdien je punten en door de meeste punten te halen, win je het spel.

In het middel van de tafel ligt een blok vol dobbelstenen met verschillende kleuren. Deze dobbelstenen ga je niet werpen maar hakken. Elke kleur staat voor een specifieke groenten en recepten hebben nou eenmaal specifieke ingrediënten nodig. Kijk, soms kun je iets echt wel vervangen in een gerecht, maar champignonnensoep zonder champignonnen is gewoon bouillon met iets anders. Geloof dan ook niet de reacties op kookvideos op het internet, waarbij mensen vrolijk reageren dat het recept heerlijk en geslaagd was, maar dat ze vervolgens wel elk oorspronkelijk ingrediënten hebben weten te vervangen. Genoeg geraas. Klaar om te hakken.

Spelers krijgen aan het begin van het spel alvast wat recepten en mogelijkheden om recepten te verbeteren. De recepten zijn openbare informatie. Op de recepteerden staat welke dobbelstenen een speler moet verzamelen en afleggen om het recept succesvol te bereiden.De manieren om recepten te verbeteren zijn geheim. Dit betreffen bepaalde voorwaarden waar  de dobbelstenen aan moeten voldoen (bijvoorbeeld specifieke waardes) om extra punten te verdienen. Een echte chef zal zijn geheimen niet zo snel verklappen, want enkel met YouTube filmpjes kijken en Chef’s Table op Netflix kom je er nog niet.

Elke beurt ga je hakken. Je mag van het dobbelstenenblok een kleiner blokje afsnijden, maar hierbij moet je aan wat regels voldoen. De totale waarde aan dobbelstenen mag niet meer zijn dat 10, je mag niet schuin afsnijden en het blok moet een geheel blijven. De dobbelstenen voeg je toe aan je voorraadkast en als je kan en wilt kun je een recept voorbereiden. Hierna mag je nog een kaart (recept of verbetering) pakken. Het spel is voorbij als een speler voldoende gerechten heeft gemaakt.

Diced Veggies is een heerlijk en vlot puzzelspel met een uniek spelmechanisme. Het gebruik van de dobbelstenen is intuïtief en innovatief, waardoor spelers verrast zullen zijn over het mechanisme, maar dat snel oppakken. Diced Veggies heeft wel een bijzondere groot nadeel: je krijgt bijzonder veel trek van alle watertandopwekkende en fraai geïllustreerde recepten.