Review: Dawn on Titan (ION Game Design)

Stap aan boord van je ruimteschip en bereid je voor op een kosmisch avontuur in “Dawn on Titan.” Dit bordspel neemt 1-4 spelers mee naar een niet al te verre toekomst, waar bedrijven strijden om de controle over de manen van Saturnus en hun waardevolle grondstoffen. 

Achtergrond

Dawn on Titan neemt je mee op een reis door het zonnestelsel, waarbij je Saturnus en zijn manen verkent, industrieën bouwt en de concurrentie aangaat om de overwinning. Het spel wordt gespeeld op een beurt-voor-beurt basis en eindigt wanneer een speler erin slaagt om al hun industrieën te bouwen.

Opstelling

Het speelbord van “Dawn on Titan” toont Saturnus in al zijn majesteit, omgeven door drie ringen (technisch gezien wordt Saturnus zelf ook als een baan beschouwd). Manen en maantjes worden strategisch rond elke baan geplaatst volgens de aangegeven ruimte. Elke speler ontvangt een individueel spelersbord, gekleurde spelstukken, startkaarten voor gevechten en een stapel upgradekaarten in hun kenmerkende kleur. Elk spelersbord is licht asymmetrisch, met een unieke verdeling van industrietypes. Hoewel dit een interessant idee is, heeft dit volgens mij weinig invloed op het spelverloop.

Het thema van het spel wordt versterkt door prachtige artwork die de kosmische omgeving tot leven brengt en spelers onderdompelt in het avontuurlijke ruimteverhaal. Elk spelersbord is licht asymmetrisch, met een unieke verdeling van industrietypes. Hoewel deze asymmetrie een interessant aspect is, ontdekten we dat het over het algemeen weinig invloed heeft op het spelverloop.

Spelverloop

Het spel wordt gespeeld op een beurt-voor-beurt basis en eindigt wanneer een speler al zijn industrieën heeft gebouwd. Spelers gebruiken hun ruimteschepen om te bewegen, manen te verkennen en industrieën te bouwen.

Een van de opvallende aspecten van het spel is de richtingsgebonden beweging. Manen op zilveren banen bewegen met de klok mee, terwijl die op gouden banen tegen de klok in bewegen. Spelers hebben elke beurt drie acties om uit te geven aan verschillende opties, zoals vliegen, een Immelmann-manoeuvre uitvoeren, verkennen of bouwen.

Het bouwen van industrieën is een sleutelaspect van het spel. Elke maan toont twee soorten industrieën, waarvan spelers er één kunnen bouwen zodra de maan is verkend. De kleur van de maan moet overeenkomen met de kleur van het schip om te kunnen verkennen of bouwen.

Naast schipacties zijn er ook industrieacties, waaronder het bouwen van ruimteschepen en het upgraden van gevechtskaarten. Het gevecht in het spel is gebaseerd op een rots-papier-schaar mechanisme, waarbij spelers hun gevechtskaarten face-down uitspelen. Er zijn drie soorten wapens (Lasers, Plasma en Geladen Deeltjes) en een veiligheids-/industriekaart. Upgrades verbeteren de wapens en bepalen de uitkomst van de gevechten.

Conclusie

Dawn on Titan” past comfortabel in de categorie “familiegewicht.” Het spel is snel, toegankelijk en begrijpelijk, zelfs voor nieuwkomers. Hoewel het voldoende diepgang biedt om ervaren spelers te vermaken, is het niet zo complex dat het minder ervaren of jongere spelers uitsluit. 

Het spel heeft enkele leuke unieke mechanismen, zoals de richting gebonden beweging en het rots-papier-schaar gevechtssysteem. Deze voegen een extra laag strategie en spanning toe aan het spel. Hoewel de asymmetrische spelersborden interessant zijn, lijken ze niet significant van invloed te zijn op de strategische beslissingen in het spel.

Wat we leuk vinden aan “Dawn on Titan” is de naadloze integratie van het thema en het prachtige artwork dat de kosmische reis tot leven brengt. De mogelijkheid om acties te kiezen met een vast aantal beurten geeft spelers flexibiliteit en strategische opties, wat resulteert in boeiende gameplay. “Dawn on Titan” slaagt erin om spelers van verschillende ervaringsniveaus te betrekken, wat cruciaal is voor bordspellen in de categorie “familiegewicht.”

Er zijn echter enkele kritische punten om op te merken. Het eerste deel van het spel kan traag aanvoelen, omdat spelers zich voornamelijk richten op het verkennen en bouwen van industrieën. Het opwindende gevecht vindt vooral plaats in de latere fasen van het spel. Ook hebben we gemerkt dat het 2-spelerspel minder bevredigend kan zijn, omdat spelers elkaar vaak vermijden en weinig interactie hebben tot het einde. Met 4 spelers blijkt het spel een meer dynamisch, levendiger en competitievere samenstelling te krijgen.

Al met al biedt Dawn on Titan een solide bordspelervaring met een interessant ruimtethema en enkele leuke unieke mechanismen. Het is belangrijk om te overwegen welk spelersaantal het meest geschikt is voor jouw groep voordat je aan dit kosmische avontuur begint.