Review: Dark Souls Tomb of Giants (Steamforged Games)

Gravelord Nito was een van de Lords die oorlog voerden tegen de draken en is tevens een houder van een van de Lord Souls. Als Heer des Doods heerst Nito over de (on)doden in de Tomb of Giants dat zich onder de Catacomben bevindt. Nito’s leger van reusachtige skeletten en ondoden bewaakt zijn tombe. Weet jij (eventueel met de hulp van anderen) Gravelord Nito te verslaan en zijn Lord Soul te claimen?

Dark Souls Tomb of Giants is een dungeon crawler bordspel uitgegeven door Steamforged Games, zeer bekend om hun spellen en RPG-supplementen bestaande uit vele gedetailleerde miniaturen. Dark Souls Tomb of Giants is een (gedeeltelijke) heruitgave en aanvulling op Dark Souls The Board Game, ook van Steamforged Games), dat een paar jaar geleden na een Kickstarter campagne verscheen. Inmiddels heeft Steamorged verschillende losstaande sets uitgegeven die het oorspronkelijke spel aanvullen of vervangen en stroomlijnen.

Net als het Horizon Zero Dawn bordspel en de Resident Evil bordspellen van Steamforged, is ook deze Dark Souls bordspellenreeks is gebaseerd op een videospellenreeks van dezelfde naam van de Japanse uitgever FromSoftware. FromSofware maakt al sinds de jaren 80 verschillende soorten spellen zoals onder meer het populaire mecha spel Armored Core. FromSoftware werd immens populair in het westen dankzij de zogeheten “Soulslike”-spellen. In 2009 bracht deze uitgever Demon’s Souls uit voor de PlayStation en al vrij snel kreeg dit spel een cultfollowing, dankzij de moeilijkheidsgraad, vele geheimen en duistere sfeer en verhaallijn. In 2011 bracht FromSoftware een spiritueel vervolg op Demon’s Souls uit: Dark Souls. Dark Souls verscheen op meerdere platformen en was enorm succesvol en populair. Zo succesvol dat er in totaal drie Dark Souls delen verschenen, een remake van het eerste deel en waarvan het verdere succes leidde tot het ontstaan van een subgenre van actierollenspellen die inderdaad beter bekend staan als zogeheten Soulslikes. Naast Demon’s Souls, Dark Souls en de remakes van deze titels bracht From Software ook Bloodborne uit in 2015 (geïnspireerd op horrorliteratuur uit de Victoriaanse tijden vol vampiers en weerwolven gecombineerd met de Cthulhu mythos), Sekiro: Shadows Die Twice uit in 2019 (geïnspireerd op Japanse folklore en mythologie) en de openwereldgame Elden Ring in 2022. Al deze spellen zijn populair onder het videospelende publiek en werden ook goed ontvangen bij recensenten. Bordspellen konden niet achterblijven en naast Dark Souls verscheen er ook een BloodBorne bordspel en is een Elden Ring bordspel aangekondigd (de laatsgenoemende wordt tevens door Steamforged ontwikkeld en uitgegeven).

Een belangrijk onderdeel van al deze genoemde videospellen zijn spelers aanvaringen met sterke vijanden en monsters, het ontdekken van omgevingen op basis van beperkt beschikbare informatie, leveren, nieuwe uitrustingen ontdekken en vrijspelen en het verzamelen van Souls (of vergelijkbare spirituele valuta). De dood is het niet einde in deze spellen, maar vaak slechts het begin. Elke keer als een speler sterft of vrijwillig een rustplaats bezoek (in Dark Souls een bonfire) geeft dit een mogelijk om vergaarde souls te gebruiken om beter te worden en nieuwe uitrusting te kopen. Een nadeel is dat reguliere vijanden die je al had verslagen weer terugkeren in de spelwereld. Spelers moeten vanaf bepaalde plekken weer gedeeltelijk opnieuw beginnen, net zolang tot ze korte routes ontdekken of nieuwe bonfire-locatie vrijspelen.

Dark Souls Tomb of Giants is geïnspireerd op een specifieke locatie in het eerste Dark Souls videospel: vanzelfsprekend de Tomb of Giants. Deze graftombe is gevuld met skeletten waarvan een groot deel gigantisch is. Aan het einde van de tombe wacht Gravelord Nito. Hij is een soort ‘rattenkoning’ (zoek dit fenomeen maar eens op) bestaande uit verschillende skeletten, botten en andere gruwelijkheden. De Dark Souls bordspellenreeks probeert de verschillende elementen van de videospellen te verwerken in een bordspel en hierdoor zullen veel onderdelen voor de fans van de videospellen niet onbekend zijn.

Het spel Dark Souls Tomb of Giants bevat veel miniaturen en andere spelonderdelen, maar gelukkig zijn de belangrijkste onderdelen een aantal encounterkaarten en kun je voorlopig een groot deel van de spelonderdelen apart zetten aangezien je ze past bij specifieke encounters nodig zult hebben. Aan het begin van het spel kiest iedere speler een personage en pakt de bijbehorende onderdelen en kaarten (uitrusting). Op de tafel plaatsen spelers het langwerpige bord met de bijbehorende stapels kaarten (encounters, schatten en gebeurtenissen) en plaatsen een bonfire schijf om bij te houden hoeveel bezoekjes spelers nog kunnen brengen aan het bonfire (kunnen spelers geen bezoekjes meer brengen dan zijn ze game over), een fiche om bij te houden waar de spelers zich in de graftombe bevinden en alle andere onderdelen worden in handbereik geplaatst tot ze nodig zijn. Spelers zijn klaar om te spelen.

Dark Souls Tomb of Giants is een coöperatieve dungeon crawler waarbij spelers de graftombe ontdekken tot ze (voor de laatste keer) sterven of totdat ze Gravelord Nito weten te verslaan. Ondanks wat de dikke handleiding suggereert is het spelverloop van Dark Souls Tomb of Giants redelijk eenvoudig te begrijpen. Er zijn wel kleine details waar spelers rekening mee moeten houden, maar in beginsel is het spelverloop als volgt. Afhankelijk van de locatie van spelers in de graftombe (aangegeven op het centralelangwerpige speelbord) worden er twee encounter kaarten van een specifieke stapel getrokken. Op de encounter kaarten zien spelers specifieke elementen en regels van hun encounter zoals de spelborden die op tafel moeten worden geplaatst, welke en hoeveel vijanden zij moeten trotseren en hoe zij een encounter moeten winnen. Spelers kiezen een van deze twee kaarten en plaatsen de gekozen kaart onder het centrale speelbord. Ze zetten volgens de instructies van de encounter kaart de encounter klaar en zijn klaar voor een ronde.

Een ronde bestaat meestal uit verschillende beurten waar (meestal) de vijanden als eerste aan zet zijn, dan een van de spelers, dan weer de vijanden, enzovoorts. Er zijn verschillende soorten vijanden en elke vijand heeft een actiekaart met specifieke regels, aanvallen en verplaatsingen van deze vijand. Boss battles verlopen iets anders en boss monsters hebben een deck aan kaarten, maar het principe is grotendeels gelijk. Spelers volgen voor alle vijanden de gegeven instructies op (ze laten skeletten lopen en aanvallen indien mogelijk volgens de regels) en dan is een speler aan de beurt.

Een speler kan tijdens diens beurt verplaatsen, stamina inzetten om meer te verplaatsen en een actie verrichten. In beginsel hebben spelers allen aanvallen of acties van uitrustingen, maar afhankelijk van de encounter hebben spelers mogelijk andere acties tot hun beschikking zoals bijvoorbeeld een hendel overhalen of een schatkist openen. Op de uitrustingskaarten staat aangeven hoe een aanval/actie moet worden uitgevoerd (bijvoorbeeld de afstand, of hoeveel stamina een actie doet). Bij aanvallen of aangevallen worden, moeten spelers de bijbehorende dobbelstenen werpen om te zien of hun aanval succesvol is en hoeveel schade wordt gedaan of in het geval van verdedigen of ze de aanval hebben ontweken of geblokkeerd. Aanvalskracht wordt verminderd door verdedigingskracht, maar hou rekening met het verschil tussen fysieke en magische aanvallen.

Als een speler sterft tijdens een encounter moeten alle spelers terug naar het bonfire. Als spelers een encounter hebben gehaald gaan ze door naar de volgende encounter of kunnen ze terugkeren naar het bonfire. Als spelers terugkeren moeten ze de bonfire waarde verlagen. Kan deze niet lager, dan hebben ze het spel verloren. Elke keer dat spelers terugkeren moeten ze weer aan het begin van de tombe beginnen, tenzij ze een shortcut hebben ontdekt, dan mogen ze bij een latere encounter beginnen.

Net als andere Steamforged Producten zijn de miniaturen geweldig gedetailleerd. Over het algemeen is en productiekwaliteit puik, maar de spelersbordjes, waarop spelers hun level, stamina en schade bijhouden, is een beetje twijfelachtig. Spelers moeten deze statistieken namelijk bijhouden met stukjes karton die uit de spelersbordjes zelf worden gedrukt. Dit zorgt voor wat gepriegel en mogelijk frustratie. Het was makkelijker geweest om simpele houten blokjes te gebruiken. Daarnaast voelen de regels en sommige onderdelen van het spel minder af doordat er wat productiefoutjes in geslopen zijn. Zo zijn bepaalde fiches niet dubbelzijdig gedrukt terwijl dit wel de bedoeling was en staan om sommige kaarten, onderdelen en regels verkeerde informatie of andere foutjes.

Dark Souls is net als het videospel onverbiddelijk, doordat spelers maar een beperkt aantal kansen krijgen en vrijwel opnieuw moeten beginnen als ze verslagen worden of vrijwillig een bonfire willen bezoeken. Hierdoor soort deze dungeon crawler ook eigenlijk te lang om tijdens een enkele zit te spelen. De makers van het spel raden aan om een potje over verschillende sessies te spelen, maar het is niet mogelijk om het spel makkelijk ‘op te slaan’ zonder de noodzaak om informatie op te schrijven of foto’s te maken. Misschien zou je de verschillende onderdelen in zakjes kunnen doen? Door de mogelijk zeer lange spelduur kan het spel op een gegeven moment eentonig aanvoelen, waardoor we wel aanraden om te pauzeren.

Het spelverloop zelf is eenvoudig en uitdagend genoeg en tijdens de encounters kom je voor interessante dilemma’s te staan. Stamina en levenskracht worden bijgehouden op hetzelfde spoor waardoor het ook einde oefening is, als je veel stamina hebt gebruikt waardoor je minder schade kan incasseren. Veel interessante acties gebruiken stamina, waardoor je vaak voor een lastige keuze komt te staan: lever ik stamina in om vervolgens wel meer risico te lopen? Net als Horizon Zero Dawn implementeert Dark Souls Tomb of Giants het videospel en ook de bijbehorende sfeer op trouwe wijze.