Review: Crimibox Undercover

Undercover is een nieuw misdaaddossier van het Belgische Crimibox. Crimibox maakt analoge en digitale moordspellen en misdaadraadsels waarbij spelers een dossier en bewijsmiddelen toegestuurd krijgen om zo een mysterie op te lossen. Je kan het vergelijken met een escape room die je thuis kunt spelen. In dossier Undercover probeer je de moord op undercoveragent Gijs op te lossen. Gijs was een bende van rovers op het spoor, maar bij zijn onfortuinlijke einde liep het spoor eveneens (voorlopig) dood… Samen gaan jullie grasduinen in het dossier om de moord op Gijs op te lossen en de bende voor eens en altijd op te rollen. Als nieuwe undercoveragent probeer je schoon schip te maken in het schoonmaakbedrijf Clean Order, want waarschijnlijk is dit enkel een witwaspraktijk en een cover voor de bende… Gelukkig sta je niet alleen, want je hebt een heus professioneel team met agenten en specialisten (je medespelers) die je goed op weg helpen. Weten jullie als echte pigs de criminele varkentjes te wassen? Ga nu Undercover!

In Undercover verkennen jullie een fysiek en digitaal politiedossier vol papierwerk, paperassen, verslagen en verhoren, verrichten jullie wetenschappelijk onderzoek in het labo, ondervragen jullie verdachten en gaat een van jullie zelfs undercover. Gebruik het web, de sociale media en virtuele chatrooms in jullie zoektocht naar de waarheid. Wees wel voorzichtig genoeg om je eigen cover niet op te blazen. De doos van de Undercover Crimibox bevat een levensecht papieren politiedossier vol bewijsmateriaal met fysieke attributen zoals een sigarettenpakje, een sleutelhanger, pionnen, blauwdrukken, kaarten, folders, foto’s en een adressenboekje.

Nadat spelers toegang hebben gekregen tot een encrypted politiechatsysteem komen zij in contact met undercover-agent Bob die de spelers wegwijs maakt in het dossier én het spel. Alle spelers krijgen een rol. Een speler is de politiecommissaris die overzicht moet houden over de andere spelers en in contact staat met het politiehoofdkwartier. Twee andere spelers zijn onderzoekers die het bewijsmateriaal en het dossier gaan doorspitten en een speler gaat undercover en probeert in contact te geraken met de bendeleden. Met virtuele chatrooms kunnen spelers met verdachten en de politie communiceren. In de chatroom met de politie kunnen spelers bevindingen delen en informatie opvragen over bijvoorbeeld bewijsmateriaal zoals sporen en zelfs banktransacties.

Het spel is erg professioneel en uniek uitgewerkt. De combinatie tussen digitaal en fysiek werkt goed en zorgt voor een goede atmosfeer en daardoor een beter inlevingsvermogen. Het verhaal is spannend en goed uitgewerkt. De (stem)acteurs voor geluids- en beeldfragmenten zijn ook goed gedaan en het is leuk om stukje bij beetje informatie te verzamelen en tot een conclusie te komen. Ook het stapsgewijs onderzoek verrichten waardoor je langzaam naar de conclusie van het onderzoek beweegt, is erg bevredigend. Dat elke speler een eigen rol krijgt toebedeeld is leuk, maar bij ons was er na enige tijd overlap tussen de rollen. De spelers kunnen, als zij zouden willen, dit rollenspelaspect ook erg serieus benaderen. Het virtuele chatten werkt lekker, maar we merkte soms dat we verschillen termen of woorden moesten proberen om verder te komen. Zo snapte het virtuele labo niet wat we bedoelde met “sigarettenpakje” maar wel “sigaretjes”. De puzzels waren uitdagend, maar niet overduidelijk en voldoende gevarieerd. Het was soms wel even uitzoeken wat het spel nu precies van ons verwachtte.

De Undercover Crimibox is een leuke avondvullende uitdaging voor een klein groepje spelers en een aanrader voor speurneuzen!