Review: Clash D-Day (Elwin Klappe)

Speel een belangrijke gebeurtenis van tijdens de Tweede Wereldoorlog na in Clash D-Day van Elwin Klappe, nu beschikbaar via Gamefound. Deze maand herdenken we dat 80 jaar geleden de geallieerde troepen de kust van Normandië bereikten om Frankrijk en de rest van Europa te bevrijden van de asmogendheden. Dat gebeurde op 6 juni 1944. In andere woorden: D-Day.

Clash D-Day is een hernieuwde uitgave van Clash of the Ardennes. Dat spel verscheen in 2022 na een succesvolle Kickstarter-campagne. Het spel is bedacht en uitgegeven door de Nederlandse spelauteur Elwin Klappe en bevatte een handige inzet en de deluxe editie bevatte houten spelonderdelen en een houten kader in plaats van een spelbord. De Slag om de Ardennen (ook wel “Battle of the Bulge”, vanwege de enigszins expliciete vorm van de frontlinie) was een van de laatste grotere grondoffensieven tijdens het naderende einde van de Tweede Wereldoorlog. Deze strijd was een uiterst zware slag. Erbarmelijke weersomstandigheden. Onbegaanbare wegen. Het gebruik van zware wapens en pantservoertuigen. Zowel bij de geallieerden als bij de Duitsers vielen er ongeveer 80.000 doden en gewonden. Ook D-Day was een erbarmelijke strijd waarbij veel soldaten het leven lieten en de stranden van Normandië roodkleurde. Een essentiële gebeurtenis tijdens de oorlog, maar niet minder gruwelijk.

Van de uitgever mochten wij een prototype testen van Clash D-Day, dus nog niet al het spelmateriaal is finaal en kan dus nog veranderen. De daadwerkelijke editie zal mogelijk een stuk luxer qua uitvoering zijn afhankelijk van de prestaties van de crowdfundingcampagne. Kijk dus snel op Gamefound als je interesse hebt. Een groot deel van het spel zal vergelijkbaar zijn met Clash of the Ardennes, want net als bij dat spel is Clash D-Day een tactisch touwtrekspel tussen twee spelers. Spelers zetten hun troepen in om te vooruitgang te boeken o het strijdveld en punten te verdienen door stroken te veroveren en de andere zijde van het spelbord te bereiken.

Voor diegene die niet bekend zijn met Clash: Clash is een spel voor twee spelers dat bestaat uit een speelbord waar de spelers hun strijd uitvechten. De strijd voeren doen spelers met hun troepen. Dat zijn in dit geval grote en stevige kartonnen bordjes van verschillende formaten. Er zijn verschillende troepen in verschillende rangen. In gevechten speelt de soort troep een rol en wordt op basis van een steen-papier-schaar achtig systeem de uitkomst van het gevecht beslecht. Ook rang speelt uiteraard een belangrijke rol.

Aan het begin van het spel krijgen de spelers hun troepen en doelen om het spel te beslechten. De manier om dit spel te winnen (of te verliezen) is hierdoor tevens vrij uniek. Op de doelkaart staat namelijk beschreven op welke wijze spelers het spel kunnen winnen en verliezen. Hierdoor heeft het spel een grote spelvariatie waardoor ieder potje anders kan aanvoelen. Je moet de acties van je tegenstander daarom ook goed in de gaten houden. Voor het weet, heb je de slag verloren. Zoals ik in mijn recensie van Ardennes al schreef: de fog of war was nog nooit zo mistig.

Hoe clashen de spelers in Clash? Iedere beurt heeft een speler een aantal actiepunten. Met deze actiepunten kan een speler troepen plaatsen, verplaatsen of terugtrekken. De troepen zijn zoals gezegd speelstukken in verschillende lengtes die spelers in de stroken op het veld plaatsen. Zodra de speelstukken lijnrecht tegenover elkaar en tegen elkaar aanliggen kan er worden gevochten, waarbij het sterkste stuk wint. Welk stuk het sterkste is, hangt af van welke stukken tegenover elkaar liggen. Zo verslaat een tank infanterie, een bom verlaat de tank en de infanterie verslaan een bom. De hogere rang van een bepaalde kaart verslaat uiteraard een lagere rang. Zodra een speler met een strook de kant van de andere speler bereikt, heeft deze speler een front gewonnen. Er zijn ook een  aantal speelstukken met een unieke eigenschap, die het spelverloop kunnen omgooien. Zo zijn er troepen die troepen op geheel andere stroken kunnen verslaan.

Clash voelt nog altijd aan als een zeer gestroomlijnd wedstrijdje militaristisch touwtjetrekken met een dikke laag tactiek en bluf. Door alle verschillende troepen zijn er meerdere speelstijlen en bijbehorende tactieken. Je weet welke troepen een andere speler kan inzetten, maar je weet niet wanneer en op welke wijze ze hun troepen gaan gebruiken. Als een speler een strook heeft veroverd krijgen ze een fiche, maar die troepen op die strook zijn niet meer inzetbaar. Timing is dus essentieel, net als bij een echte militaire operatie.