Review: Cats & Boxes (SmartGames)

Zonder goed erover na te hebben gedacht, vond ik mijzelf geen puzzelaar. Legpuzzels hebben mij nooit geïnteresseerd en ik word beperkt gehinderd door abstract inzicht. Maar terwijl ik deze recensie schrijf van de puzzel Cats & Boxes (van SmartGames) – en ik mijn opvatting over mijzelf overpeins – moet ik mijn mening bijstellen. Ik houd van puzzels, als ze maar leuk zijn verpakt.

Een tijdje geleden heb ik op aanraden van de grote Dobbelsteen het puzzelspel Dogpile van Gamewright gespeeld. Aanvankelijk dacht ik dat ik een “simpel” puzzelspel met het stapelen van gekleurde hondjes stom zou vinden, maar… het spel greep me echt! Het spel heeft lang op tafel gestaan zodat je op ieder moment een paar puzzels kon oplossen.

Datzelfde effect had ik verwacht van Cats & Boxes. Lekker tussendoor puzzelen, maar dan met (nog leukere) katten in dozen zetten. Het spel heeft een aantal vaste puzzelstukjes met daarop dozen (en gaten onderling). Voor iedere puzzel moet je de katten anders op je bord plaatsen en de dozen in een startpositie plaatsen. Vervolgens moet je in zo min mogelijk zetten alle dozen over de katten leggen. Je mag de stukken verplaatsen en vrijelijk verplaatsen, maar de katten mag je niet verplaatsen en stukken (behalve de dozen) mogen niet op de katten worden geplaatst.

Het resultaat is een leuk spel dat je uitdaagt om zo efficiënt mogelijk, zonder terugneem!, katten in dozen te puzzelen. Het thema is echt het unieke van het spel en is goed verwerkt in de puzzel.

Vergeleken met andere dierlijke puzzelspellen zoals Dogpile en CatStax (ondanks de puzzelmechaniek wezenlijk anders is dan deze spellen) schiet het voor mij lichtelijk tekort doordat de variatie vergeleken met deze andere puzzelspellen ietsjes minder is. De honderden puzzelvariaties van Cats in Boxes zijn uitdagend en creatief, maar je werkt wel altijd met dezelfde stukken. Daardoor lijken de puzzels sneller op elkaar. Zoals andere spellen van SmartGames zijn er gelukkig nog extra opdrachten te downloaden via hun website.

Desalniettemin is het spel zeker een leuke toevoeging voor de fervente puzzelaar – het zal je laten smaken naar meer dierlijke puzzelspellen. Cats in Boxes is dus een smart game van SmartGames! 😻