Review: Can’t Stop (Playte)

“Ik kan nu niet stoppen, want de overwinning is in zicht. Ik heb drie mogelijke kansen, maar dan moet ik wel de juiste worp gooien. Ach, bliksem! De verkeerde getallen…” In Can’t Stop moet je als eerste de bergtop bereiken, maar de andere spelers willen dat uiteraard ook. In deze race heb je het geval dat je niet kan stoppen…

Can’t Stop maakt onderdeel uit van de LBoard serie van de Koreaanse uitgever Playte. We schreven over deze bijzondere uitgaves van spellen al eerder recensies. Bij de LBoard serie maakt de speldoos onlosmakend onderdeel uit van de spelervaring. De doosjes vouwen namelijk uit tot een L-vorm die je kan gebruiken als (onder andere) het spelbord zoals in het spel Moon Leap. Playte verzorgd met hun LBoard serie ook heruitgaven van klassieke(re) spellen, maar dan met het speciale spelmateriaal.

Ook Can’t Stop is een heruitgave van een klassiek spel. In deze uitgave proberen spelers als eerste naar de top van een berg te racen. Het doosje vouwt zich uit tot een gedeelte van het spelbord en in het doosje zit een magnetisch kartonnen vouwbordje die het spelbord compleet maakt. Op tafel ligt nu een berg met meerdere paden. Iedere speler ontvangt tenten in diens gekozen kleur en in handbereik van alle spelers ligt uitrusting om te klimmen (drie houten klimhaken en vier dobbelstenen).

De berg heeft 11 paden in de getallen van 2 tot en met 12. Spelers proberen als eerste de top van drie van deze paden te bereiken om te winnen, maar andere spelers kunnen een pad onbegaanbaar maken. Om de beurt werpen spelers de vier dobbelstenen. Met de dobbelstenen maakt de actieve speler twee paren. Deze speler vormt hierdoor twee getallen die overeenkomen met de 11 paden op de berg. Door de geworpen paren mag je voortbewegen op een van de paden. Je legt een beschikbare klimhaak op het pad (eventueel boven de tent in jouw kleur als deze op een pad aanwezig is). Je mag kiezen om door te dobbelen of om te stoppen. Als je stopt (ver)plaats je jouw tent naar het plekje waar de klimhaken aanwezig zijn.

Door opnieuw te dobbelen kun je klimhaken verder verplaatsen op de de paden en dus hoger klimmen, maar je hebt maar drie klimhaken tot je beschikking tijdens een beurt. Besluit je opnieuw te dobbelen, maar heb je geen klimhaken meer in voorraad en komt geen van de mogelijke paren aan dobbelstenen overeen met een van de paden waar je al een klimhaak hebt? Dan ben je af en mag je geen tenten (ver)plaatsen.

Ken je dat gevoel dat je denkt dat je niet te stoppen bent? Soms heb je een even een reality check nodig. Je moet namelijk vallen om vervolgens weer op te staan. Can’t Stop is een reality check in bordspelvorm. Dit dobbelspel is namelijk “push your luck“ pur sang. Door grote risico’s te nemen, kun je flink scoren, maar ook flink ten onder gaan. Door veilig te spelen, kun je langzaam naar de top klimmen, maar misschien kom je te traag uit het dal. Dit grappige dobbelspel is niet voor niets een spel dat al flink wat jaren meegaat.