Review: Bende op de Boerderij (MNKY Entertainment)

De boerderij staat op stelten, de koeien zijn van de leg en de kippen van slag! Het is weer eens zover, denkt Boer Harm. Als boer met kiespijn hijst hij zich in zijn boerenkiel, stropt hij zijn zakdoek om en stapt hij in zijn klompen. Het is namelijk aan Boer Harm om de Bende op de Boerderij voor eens en altijd op te ruimen en het vee weer op de juiste plaats te zetten. Deze dieren hebben lang goed geboerd en het is tijd om einde te maken aan hun veestje.

Bende op de Boerderij is een spel gericht op (met name) kinderen en families dat je zowel coöperatief als competitief kan spelen. Een bonus voor alle kleine boeren en boerinnetjes die (nog) niet goed tegen hun verlies kunnen. Afhankelijk van welke modus die wordt gespeeld zetten spelers het spel klaar en zodra de stallen gevuld zijn met de grote houten pionnen in de vorm van typisch vee, zijn de spelers klaar om te spelen.

Coöperatief boeren

In de coöperatieve modus staan aan het begin van het spel in elke wei alle verschillende dieren. Tijdens deze modus proberen spelers gezamenlijk de dieren in de juiste wei terug te krijgen, voordat de boer gaat slapen. In het midden van het speelbord staat deze boer en elke keer dat spelers een maantje dobbelen, verplaatst deze boer zich langzaam naar de maan. Is de maan bereikt, dan is het tijd om te slapen.

Elke beurt rolt een speler de dobbelsteen en afhankelijk van de worp mag deze speler een dier 1, 2 of 3 stappen verplaatsen. Als er een hek wordt gegooid, mag een van de hekken rondom de boerderij tussen een van de weilanden worden geplaatst. Dit blokkeert de weg tussen deze weilanden, maar opent een mogelijke doorgang en snellere route via de boerderij.

Tijdens de coöperatieve modus, kunnen spelers uiteraard overleggen om de beste stappen te plannen. Zodra alle dieren op de juiste plek terug zijn en het nog geen bedtijd is, hebben de spelers gezamenlijk gewonnen.

Concurrerende boeren

In de competitive spelvariant speelt iedere speler met een specifiek dier en dient een speler al diens dieren als eerste op de juiste plek te krijgen om te winnen. Net als in de coöperatieve variant kunnen spelers met de dobbelsteen verplaatsen. Met hekjes kunnen spelers elkaar blokkeren of wegen tussen de boerderijen openen.

Als spelers een maan gooien, moeten ze hun beurt overslaan. Met de maan kan tevens een variant worden gespeeld waarbij spelers niet alleen tegen elkaar spelen, maar ook tegen de klok!

De vormgeving van Bende op de Boerderij is kleurrijk en aantrekkelijk. De grote houten pionnen zijn van hoge kwaliteit en erg schattig. Doordat de spellstukken groot zijn, kunnen zelfs de kleinste vingertjes deze beesten makkelijk beetpakken en verplaatsen.

Het spelverloop doet ons een klein beetje denken aan Backgammon, omdat spelers een verplichte hoeveelheid stappen met kunnen zetten met een pion op basis van een dobbelworp en als eerste meerdere speel stukken naar hun honk te krijgen. In tegenstelling tot Backgammon worden de stukken niet telkens in dezelfde lijn verplaatst, worden stukken niet geslagen en hebben spelers een andere mogelijkheid om elkaar te blokkeren via de hekken.

Doordat spelers verplicht de gegooide hoeveelheid moeten verplaatsen of kiezen om helemaal niet te verplaatsen, kunnen kleine spelers leren om te plannen. Soms is het namelijk voordeliger om niet te verplaatsen als dit later een betere positie oplevert. Met hekken leren spelers elkaar dwarsbomen. Bende op de Boerderij bevat zowel voor de coöperatieve variant en voor de competitieve variant een aantal verschillende varianten en moeilijkheidsgraden, waardoor het spel makkelijk kan worden aangepast aan het niveau van de spelers. Bende op de Boerderij is een eenvoudig kinderspel met een loeiend thema, geschikt voor zelfs de jongste kalfjes en lammetjes.