Review: Beetle to the Bubble (H-Town Games)

Iedereen kent dat gevoel waarbij je uitleeft naar het weekend. De hele week sloof jij je uit voor je hongerloontje. Van minstens 8 tot 5 staar je naar spreadsheets, presentaties of grote vlakken tekst op een overbelicht of juist onderbelicht beeldscherm. Van al die rapportages, cijfers en memo’s krijg je nog eens vierkante ogen of een beetle burn out. Eens knapt die bubbel… Ook in het melkpakkantoor zijn de kantoorkevers zich al de hele week aan het uitsloven. Maar gelukkig is het vrijdagmiddag en dat betekent: weekend! Maar eerst: de vrijdagmiddagborrel! De kevers raffelen snel hun werk af om zich de rest van de avond te ‘ontspannen’ met wat heerlijke nectar in de Bubble Bar. Het eerste team kantoorkevers dat in de bar aankomt wint een gratis rondje nectar en eeuwige roem: een felbegeerde prijs. Wie komt er als eerst aan in de Bubble bar? De blauwe boekhouders, de groene juristen, de rode salesmanagers of de gele kevers van HR? Het is Beetle to the Bubble!

Dit vrolijke spel, van de kersverse (keververse?) uitgever H-Town, is een simpel racespel dat uitermate geschikt is voor de jongste kevertjes, maar ook voor de ervaren kantoorkevers die daadwerkelijk weten wat een domibo of vrijmibo is. Afhankelijk van de hoeveelheid spelers bestaat jouw afdeling kevers uit twee of drie kevers (dikke houten schijfjes met stickertjes die je lekker zelf mag plakken) in dezelfde kleur. Je wint deze rat race naar de nectarbar door al jouw kevers als aan de borrel te krijgen. Tussen het melkpakkantoor en de Bubble Bar ligt echter een pad met wat bloemen en stengels en de kevers moeten wat uitdagingen en elkaar te lijf gaan voordat ze door de beetle bouncer de bar worden binnengelaten.

Aan het begin van het spel plaatsen de spelers tussen het kantoor en de bar verschillende dikke kartonnen tegels die samen het spoor naar de mogelijke overwinning vormen. Het spel bevat verschillende dubbelzijdige tegels en spelers kunnen hierdoor zelf een spoor samenstellen met verschillende paden en uitdagingen. Hierdoor bevat het spel al lekker veel variatie en kunnen spelers zelf bepalen of ze een snel of langer spel spelen. Maak je overigens geen zorgen, want zelfs als je alle tegels gebruikt, is Beetle to the Bubble een lekker vlot racespel.

Aan het begin van het spel bevinden alle spelers zich nog in het melkpakkantoor. Via de verschillende gekleurde bloemen kunnen spelers hun kevers naar de bar verplaatsen. Iedere beurt kan een speler 1 of 2 kaarten gebruiken om een kever of kevers te verplaatsen. Aan het einde van een beurt vullen spelers hun hand aan met slechts een enkele, tenzij een bijzonder effect anders bepaalt. Door meerdere kaarten te spelen, jaag je kevers wellicht sneller op, maar is een burn-out niet ver weg. Ook kantoorkevers verdienen weleens een pauze of sabbatical.

Er zijn verschillende soorten kaarten die meestal een kever en een bepaalde bloem aangeven. Op basis van deze kaarten mogen spelers een van hun kevers of, indien aangeven door de kaart, een kever naar keuze naar de eerstvolgende bloem van bijvoorbeeld een bepaalde keur bewegen. Als er al een kever op de bloem aanwezig is, geldt deze locatie (tijdelijk) als de kleur van de kever.

Kevers kunnen worden gestapeld, maar er geldt op veelal en maximumhoogte van deze stapel. Is een stapel te hoog, dan mag er geen enkele kever nog deelnemen aan de stapel of deze stapel passeren. Een beetje een beetle blocker. Een speler verdient extra kaarten verdienen door zijn of haar kever op een andere kever te laten landen. Tevens kunnen kevers op een stapel meeliften: als een kever beweegt, bewegen de kevers die erop staan namelijk mee. Zo kun je makkelijk meerdere kevers verplaatsen, maar let goed op dat jij jouw tegenstanders niet teveel helpt.

Er zijn ook kaarten waardoor je een specifiek aantal stapjes moet verplaatsen, maar er zijn ook kaarten waardoor het speelveld veranderd. Verschillende bloemen hebben ook speciale eigenschappen en door op deze bloemen te landen, krijgt een speler een handige bonus.

Tijdens het afgelopen beursseizoen kwam ik voor het eerst in aanraking met Beetle to the Bubble en de vrolijke en kleurrijke vormgeving, speelse titel en simpele gameplay sprak mij gelijk aan. Het spel laat zich zeer makkelijk uitleggen, maar is voldoende gevarieerd. Het spelverloop is intuïtief, duidelijk en er zijn voldoende paden naar de overwinning. De racebaan verandert door de verschillende bonussen, kaarten en stapels aan kevers constant, waardoor spelers snel van tactiek moeten kunnen veranderen. Hierdoor is het perfect als familiespel, maar ook als luchtig tussendoortje voor ervaren spelers tijdens hun vrijdagmiddagborrel. Een verrassende en speelse hit voor de Beetles (nee niet die Beatles!).