Review: Bang! & The Great Train Robbery (DV Games)

Once Upon a Time in the West was er Bang! – het inmiddels ruim 20-jaar oude kaartspel van DV Games. In Bang! is het altijd High Noon en staan tot en met maar liefst Magnificent 7 spelers (helaas niet Hateful 8) tegenover elkaar in een echte Mexican stand-off. For A Few Dollars More, proberen een stel bandieten de Sheriff te verslaan, maar wie van je vrienden is nu The Good, the Bad of the Ugly? Met een Fistful of Dynamite en A Bullet for a Bad Man probeer je Unforgiven je tegenspelers teneinde te brengen. Om deze Wild Bunch te overleven dien je True Grit te hebben. Schiet jij sneller dan je schaduw, of ruil jij je sporen in voor vleugels?

Achtergrond en doel

Misschien is Bang! het oudste (kaart)spel dat we op Dice Daniel hebben gerecenseerd. Al sinds 2002 is dit kaartspelletje verkrijgbaar in meerdere talen, zijn er ook meerdere uitbreidingen uitgebracht, verscheen er een dobbelspel en ook een heuse special edition in de vorm van een enorme kogel. Nog steeds verschijnen er nieuwe uitbreidingen en zo verscheen in 2021/2022 de nieuwste uitbreiding: Bang! The Great Train Robbery (ook een titel van een klassieke westerfilm). In Bang! krijgt iedere speler een geheime rol en een karakterkaart – tijdens het spel spelen spelers verschillende kaarten om elkaar uit te schakelen en hun doel te behalen.

“Bang! bang!, they shot me down Bang! bang!, I hit the ground… Bang! bang!, that awful sound… Bang! bang!, my friends they shot me down…”

In het basisspel van Bang! zijn er vier verschillende rollen beschikbaar en elke rol heeft een unieke overwinningsvoorwaarde:

Sheriff – Dood alle Outlaws en de Renegade.

Deputy – Bescherm de Sheriff en dood alle Outlaws.

Outlaw – Dood de Sheriff.

Renegade – Wees de laatste persoon die overblijft.

Hoe wordt Bang! opgezet? Iedere speler krijgt aan het begin van het spel een geheime rol. Welke rollen er worden gebruikt en hoeveel hangt af van de hoeveelheid spelers. Een beetje zoals Weerwolven. De rol van deze speler wordt tijdens de rest van het spel geheim gehouden, behalve die van de sheriff. De sheriff moet aan het begin van het spel gelijk met open kaart spelen, maar ontvangt aan het begin wel een extra kogel (levenspunt). De rollen van de rest van de spelers blijven dus geheim, totdat ze worden afgeschoten en daarna zul je zien of ze good, bad of the renegade zijn.

Naast de geheime rol krijgt ook iedere speler een personagekaart uit de stapel met verschillende personagekaarten. Deze personages hebben allemaal een unieke eigenschap die spelers tijdens het spel kunnen inzetten. Iedere personagekaart wordt open op tafel gelegd. Op de personagekaart staat hoeveel kogels een speler krijgt. Kogels geven levenskracht aan, maar ook je handlimiet (voor de kaarten). Vergeet niet dat de sheriff een extra kogeltje krijgt. Deze kaarten en de kogels kunnen spelers op hun eigen tableau plaatsen voor gemakkelijk en snel overzicht. Iedere speler trekt tevens wat kaarten van de trekstapel en het spel kan beginnen.

Aan het begin van je beurt trek je 2 nieuwe actiekaarten van de centrale trekstapel. Tijdens je beurt mag je zoveel actiekaarten spelen als je wilt met een paar beperkingen. Je mag bijvoorbeeld, tenzij een effect anders aangeeft, slechts 1 Bang!-kaart spelen. Bang!-kaarten gebruik je om op andere spelers te schieten. Bij schieten, maar ook voor het effect van andere kaarten is de afstand tussen spelers belangrijk. Aangrenzende spelers hebben over het algemeen een afstand van 1 enzovoorts. Als je Bang!-kaarten gebruikt, kun je net zo ver schieten als het bereik van je wapen. aan het begin van het spel heeft iedereen een Colt-45 met een bereik van 1, maar dermate het spel vordert, kun je betere wapens vrijspelen.

Naast Bang!-kaarten zijn er wapens en andere permanente bonussen en hindernissen (blauwe kaarten) waar je er maar 1 per kaart voor je neer mag hebben. Wapens geven extra bereik of speciale effecten. Ook andere blauwe kaarten hebben extra effecten. De bruine kaarten zijn directe acties. Je mag (op de eerdere genoemde beperkingen) zoveel kaarten tijdens je beurt spelen als je maar kan. Je kan kaarten afpakken, extra kaarten trekken, kogels terug krijgen of speciale kaarten spelen om de afstand tussen spelers te vergoten of te verkleinen om jezelf te beschermen. De Bang!-kaarten zijn de primaire manier om andere spelers schade te doen. Gelukkig zijn er kaarten waardoor andere spelers missen. Zodra een van de bovenstaande doelen is behaald, is het spel teneinde!

The Great Train Robbery

Deze uitbreiding bevat een aantal nieuwe personages, een setje treinkaarten (treinstellen en locomotief) en wat kartonnen stationstegels. Met de treinkaarten maken spelers een spoor met treinstellen en een Locomotiefkaart. Spelers kunnen treinstellen kopen, maar elk van deze kaarten is gekoppeld aan een Stationstegel; telkens als de Sheriff aan de beurt is, beweegt de trein naar voren over tafel en verandert de waarde (wat spelers moeten betalen voor een kaart) afhankelijk van de Stationstegels. Tijdens hun beurt mogen de spelers de kosten betalen die op een Station staat afgebeeld om de bijbehorende treinkaart te nemen. Wanneer een kaart wordt gepakt, schuiven de andere treinstellen door om het gat te dichten, en daarna wordt een nieuw treinstel toegevoegd aan het einde van de trein. Zodra het eerste treinstel achter de locomotief het laatste station passeert, wordt het speciale effect van de locomotiefkaart geactiveerd (dit effect geldt voor alle spelers). Na het activeren van de locomotief, wordt in het midden van de tafel een nieuw spoor van 5 stationstegels geplaatst en wordt een nieuwe trein gebouwd van de treinkaarten.

Bang! gaat al even mee en dat komt door de simpele gameplay, het hoge pestgehalte en mate van interactie tussen de spelers. Verwacht bij Bang! geen complex, serieus een strategisch spel, maar een relatief kort spel met een hoop geluk en domme lol. Bang! is een spel waarbij je met een grote groep elkaar kan pesten met de effecten van verschillende kaarten, elkaar op het verkeerde been kan zetten en keihard BANG kan roepen als je op iemand wilt schieten. Vergelijk het daarom met spellen zoals Munchkin en Weerwolven. Een luchtige en laagdrempelige activiteit voor een grotere groep. Spelers zullen lachen als ze net die ene kaart weten te spelen om een ander te dwarsbomen, juichen als ze de juiste speler weten uit te schakelen, joelen als andere spelers erbij worden genaaid en boe roepen als ze zelf het slachtoffer zijn van bepaalde effecten of als ze zelf uitgeschakeld worden. Dat is overigens wel een nadeel: spelers kunnen worden uitgeschakeld, maar mogelijk duurt het spel niet al te lang waarbij het minder frustrerend is dan bij een lang potje Weerwolven.

The Great Train robbery voegt een interessante twist toe en extra variatie door de extra acties. Net als het basisspel, schiet deze thematische uitbreiding raak op alle doelen! Pew pew pew!