Review: Awkward Guests (Megacorpin Games)

De rijke heer Walton is vermoord in de studeerkamer van zijn reusachtige landhuis. Een van de gasten, allemaal vreemde figuren met allitererende namen, is de moordenaar. Mogelijk is er ook een medeplichtige. Het is aan jou om jezelf als detective te bewijzen. Probeer de schaarse informatie selectief te delen met andere spelers (en ook te ontfutselen) en zorg ervoor dat jij er als eerste achter komt WIE de moord op diens kerfstok heeft, HOE deze moordenaar het leven van de heer Walton abrupt beëindigde en WAAROM deze schurk deze daad pleegde.

Doel

Een tijdje terug speelde ik met een groepje vrienden Cluedo: een klassieker die in tegenstelling tot andere klassieke spellen, zoals Mens Erger je Niet en Monopoly, daadwerkelijk nog een vermakelijke spelervaring weet te bieden. Hoewel Cluedo de tand des tijds beter heeft weten te doorstaan dan andere klassiekers, is dit beproefde spelconcept toch een tikkeltje verouderd. De hoeveelheid informatie is niet erg gevarieerd en ervaren detectives kunnen snel tot een conclusie komen. Daarnaast is het dobbelen om te lopen van kamer naar kamer bijna tergend. Een van de spelers vroeg zich daarom terecht hardop af of er niet een Cluedo voor de moderne tijd is: enter Awkward Guests – The Walton Case van Megacorpin Games.

In het deductiespel Awkward Guests proberen spelers te raden wie de moord op de heer Walton heeft gepleegd. Net als in Cluedo krijgen spelers een hand met kaarten met informatie en op basis van die informatie moeten spelers verbanden leggen en de juiste oplossing deduceren. Net als in Cluedo gaan spelers de informatie op de kaarten met elkaar uitwisselen om meer informatie te vergaren, maar daar houden de vergelijkingen op. De hoeveelheid en variatie aan beschikbare informatie, uitwisseling van deze informatie, de verschillende manieren om informatie aan elkaar te linken en verbanden te leggen, wijkt af van Cluedo en deze elementen zorgen voor een zeer vermakelijk en uniek spel.

Om het spel te winnen, moet een speler als eerste het juiste antwoord geven tijdens een ronde. Welke aspecten moet het antwoord bevatten?

• WIE heeft de heer Walton vermoord?
  • HOE maakte de moordenaar een einde aan het leven van de heer Walton (in andere woorden: met welk wapen)?
  • WAAROM heeft de moordenaar hem vermoord (in andere woorden: welk motief)?
  • Was er een medeplichtige? Zo ja, wie was de medeplichtige?

Iedere speler krijgt een zichtscherm en een vel papier. Op het vel papier staat alle relevante informatie zoals de daders en hun mogelijke motieven, de plattegrond met de verschillende kamers van het landhuis en de verschillende routes tussen de kamers, de verschillende wapens en de locaties van deze wapens en de kenmerken die relevant zijn voor deze wapens of gebruik daarvan. Spelers krijgen een pen (of nog handiger: een potlood) om aantekeningen op hun vel papier te maken en spelers krijgen tevens een schijf met een witte en een bruine zijde. In het midden van de tafel ligt een landkaart en de portretten van de mogelijke daders en een hoeveelheid kartonnen pijlen om informatie mee te verzoeken.

Een innovatief aspect van Awkward Guests (en wat het spel aanzienlijk herspeelbaarder maakt dan vele andere dedudtiespellen) zijn de vele speelkaarten. Alle kaarten zijn genummerd en met een selectie aan verschillende kaarten wordt een trekstapel aan informatie samengesteld. Middels de app of het regelboekje wordt aangegeven met welke kaarten spelers dit potje zullen spelen en door de vele verschillende kaarten zijn er verschillende combinaties mogelijk. De selectie aan kaarten vormt dus eigenlijk een uniek moordscenario. Spelers krijgen een aantal kaarten op hand en zijn klaar om te spelen

Het spelverloop van Awkward Guests is redelijke eenvoudig. Iedere ronde krijgen spelers (nieuwe kaarten), verwerken de spelers de (nieuwe informatie) en om de beurt gaan spelers informatie aan andere spelers vragen over daders of locaties.

Aan het begin van het spel krijgen spelers een hand met zes kaarten. Iedere kaart heeft een waarde (1, 2 of 3 punten). Hoe hoger de waarde des te waardevoller de informatie op deze kaart. Op de rechterbovenhoek staat een referentie naar een dader en/of een locatie. Op de kaart staat tevens informatie beschreven. Sommige potentiële daders doen beweringen over zichzelf of andere verdachten. Zo zeggen verdachtes mogelijk dat ze op een bepaalde locatie waren of met een andere verdachte. Ze kunnen ook een bewering doen over een andere dader. Dit zijn slechts beweringen en dienen wel door feiten te worden onderbouwd. Andere kaarten geven deze feiten. De getuigen geven bijvoorbeeld aan waar ze verdachten hebben gezien, de politie doet keiharde uitspraken over mogelijke motieven, de lijkschouwer geeft informatie over wapens en ga zo maar door.

Veel informatie kan aan elkaar worden gelinkt. Zo zijn er verschillende looproutes tussen de ruimtes in het landhuis en liggen er wapens op bepaalde locaties. Als een bepaalde locatie niet te bereiken was voor een verdachte, kun je bijvoorbeeld het gebruik van een specifiek wapen uitsluiten. Probeer deze informatie te kruisverwijzen en je zult langzaamaan in redelijkheid een conclusie kunnen trekken.

Tijdens een beurt vraag je tevens informatie over twee verschillende referenties (locaties of potentiële daders) waarin je geïnteresseerd bent. De rest van de spelers kan je op basis van de gevraagde referenties kaarten uit hun hand aanbieden. Deze kaarten dienen wel de gevraagde referenties bevatten. De speler geeft aan voor welke totale waarde deze speler kaarten biedt en als je op hun aanbod in wilt gaan, dien je een hoeveelheid kaarten te bieden die gelijk is aan de geboden waarde. Doet niemand een aanbod? Dan mag deze speler kaarten trekken van de stapel.

Als iedere speler informatie heeft verzocht, wordt de ronde afgerond. Na afloop van elke ronde kunnen de spelers proberen het mysterie op te lossen. Als zij willen raden geven de dit aan via hun dubbelzijdige tegel. Speel je via de app dan heb je meerdere pogingen om het mysterie op te lossen, alleen mag je de volgende ronde geen poging doen om het mysterie te raden. Spelen met de app kan ik daarom aanbevelen. Wordt het mysterie niet opgelost, dan leggen de spelers een deel van hun handkaarten af en krijgen ze drie nieuwe kaarten. De speler of spelers die het mysterie als eerste oplossen winnen!

Awkward Guests is een heerlijk spel vol deductie en bluf. Het uitwisselen van de kaarten is een hoogtepunt van dit spel. Spelers kunnen op deze manier selectief informatie aanbieden en achterhouden om andere spelers een hak te zetten en ook op het verkeerde been te zetten. De grote hoeveelheden aan kaarten zorgt voor een interessante informatie-assfymetrie en een interactieve dynamiek tussen de spelers. Soms is het interessant om kaarten met hoge waardes aan te bieden om zo mogelijk veel kaarten (en informatie) te ontvangen, maar deze kaarten met een hoge waarde bieden wel waardevolle informatie. Door de race tegen andere spelers moet je als eerste het juiste antwoord raden. Hierdoor neem je een risico door conclusies te trekken op basis van onvolledige informatie, maar loont het soms om af te gaan op je onderbuikgevoel. Dit is een heerlijk spel voor speurneuzen.