Review: AuZtralia (Stronghold Games)

Wat hebben treinrails, soldaten, Australië, Sherlock Holmes en Cthulhu gemeen? Samen vormen ze het spel AuZtralia van Martin Wallace uitgegeven door Stronghold Games! Leg spoor aan, bouw legers, huur beroemde mensen in, vecht Eldritch wezens in de Outback en bevrijd de wereld van het laatste bastion van Cthulhu. Geef jij de tentakelman van jetje, of is dit jouw eindstation?

AuZtralia is het spirituele vervolg op het spel ‘A Study in Emerald’ van Martin Wallace, gebaseerd op het gelijknamige boek van Neil Gaiman waarin Sherlock Holmes en consorten het opnemen tegen het cosmische kwaad. AuZtralia vindt plaats in de Outback. Daar zijn de oude goden nog niet verdreven. In dit 4X strategiespel win je door goederen te verzamelen door ontdekken en het bouwen van boerderijen, deze goederen in te ruilen voor acties en legers en zo ten strijde te trekken tegen de manschappen van Cthulhu. Hoe bereik je de beste man? Door het aanleggen van spoor en het via het spoor inzetten van je legers. Vervolgens ga je de strijd aan door middel van het tactisch inzetten van je legereenheden en het geluk van de dobbelstenen. Heb je net dat extra zetje nodig? Roep dan de hulp in van ‘beroemde personen’ met ieder hun eigen bonus.

Tijdens het spel verricht je verschillende acties zoals onder meer het aanleggen van rails, mijnen naar grondstoffen, kopen van voertuigen en wapens en het bouwen van boerderijen. Elke actie is vertegenwoordigd op je spelersbordje en elke actie kost grondstoffen en/of actiepunten en tijd. Actiepunten zijn weergegeven met houten fiches en als je aan de beurt bent, plaats je een fiche op de desbetreffende actie op je bord. Indien je vervolgens weer deze actie wilt doen, kost het extra geld om de actie te verrichten.

Maar pas op: het spel is een race tegen de klok! Acties worden niet in een specifieke volgorde verricht, maar kosten tijd. Het spelbord bevat een tijdspoor waarover spelers bewegen en de speelvolgorde lijkt hierdoor op spellen zoals Patchwork. Op enig moment komen ook de legers van Cthulhu in actie en razen zij langzaamaan je legers en bases! Komen de monsters aan jouw haven (startpunt)? Dan ontspoort je strijd en trek je aan het kortste eind!

AuZtralia is een mix van bekende thema’s en gameplayelementen – zo goed uitgevoerd dat je het zeker een tweede keer wilt spelen. En vind je Cthulhu wel een erg makkelijke tegenstander? Verander dan de moeilijkheidsgraad van het spel. Je wordt op je wenken bediend!

AuZtralia is een mind-bending tripje down-under en erg leuk voor de strategieliefhebber!