Review: Archmage (Starling Games)

Welke illustere illusionist zou een gevecht tot de dood winnen? Welke heksenmeester geeft de andere tovenaars op hun donder? Zal Gandalf een gevecht tot de dood winnen van Perkamentus? Overtroeft de kwaadaardige Gargamel de magische Merlijn? Weet Jafar ervoor te zorgen dat de Wicked Witch een walk of shame over het klinkerpad terug naar Oz moet maken? Een stel mattende magiërs vechten het uit om de oppertovenaar te worden in Archmage van Starling Games. Pak je hoed, toverstaf, een stel loyale leerlingen, je toverboek vol spraakmakende spreuken en laat die handjes maar wapperen om je treffende toverkunsten te tentoonstellen in de strijd om de titel van Archmage!

Doel

In Archmage gaan spelers proberen de beste spreuken te beheersen en heerschap over het land te krijgen. Dit doen zij met hun invloed door hun leerlingen over het land het land te verspreiden en door hun leerlingen de les te lezen in magie. Net alleen in magic 101, maar ook die geavanceerde cursus bloedmagie komt voorbij.

Het spel speelt zich af in verschillende rondes en elke ronde verplaatsen planeten (aangegeven op de spelersbordjes) van koers. Zodra deze planeten in dezelfde lijn staan, is de laatste speelronde aangebroken.

Tijdens een beurt mag een speler een hoeveelheid acties nemen. De speler mag zijn/haar tovenaar verplaatsen over het speelveld (bestaande uit verschillende tegels) of in de wildernis nieuwe gebieden ontdekken door de tegels om te draaien en hierdoor een eenmalige bonus verdienen en nieuwe gebieden vrij te spelen. Daarnaast mag een speler ook vechten met leerlingen van andere spelers (de leerlingen verdwijnen dan van het het speelveld). Als een speler lege velden passeert, mag deze speler hier een van zijn/haar leerlingen uit het gezelschap plaatsen.

Afhankelijk van de tegel waar de magiër de beurt eindigt, mag deze speler een actie uitvoeren. Op lege wildernisvelden mag een speler ook eenmalig tijdens het spel een toren plaatsen voor bonussen en extra actiemogelijkheden. Ook kunnen spelers ervoor kiezen om in de wildernis een toverspreuk of -spreuken achter te laten om andere spelers dwars te zitten. Als de speler zijn/haar beurt eindigt in en dorp kan hij/zij relikwieën verzamelen die gebruikt kunnen worden om andere acties mee te betalen. In een kamp kan een speler nieuwe leerlingen toevoegen aan zijn/haar gezelschap. In een enclave van een van de fantasierassen of in de toren kan een speler een leerling uit het gezelschap inwijden in een bepaalde magie door deze leerling in het corresponderende veld van van het speelbord te plaatsen. In de toren kan een spelers tevens twee leerlingen van verschillende magische disciplines met elkaar laten strijden om een van de twee een sterkere vorm van magie te leren. De winnende leerling promoveert en de verliezende leerling blaast de aftocht en keert terug naar het gezelschap. Mogelijk verlies je hierdoor wel toegang tot verworven kennis en dus bepaalde spreuken.

Door leerlingen in te wijden of te promoveren speel je magische spreuken vrij die je in je spreukenboek op tafel legt. Deze spreuken leveren effecten en bonussen op tijdens het spel en ook nog eens punten aan het einde van het spel. Zodra de planeten in een rechte lijn staan, neemt een speler de laatste beurt en bekijkt aan het einde van zijn/haar ronde hoeveel punten hij/zij verzamelt heeft. De heerschap van het rijk kan nog veranderen in een latere beurt van een andere speler, maar heeft geen impact op de spelers die al punten toegekend hebben gekregen.

Archmage is een complex spel dat voor mijn gevoel op een unieke wijze area control combineert met een manier om je spelverloop te upgraden. Het systeem van inwijden en promoveren van leerlingen is een erg leuk dilemma. Het levert je sterkere spreuken op, maar mogelijk verlies je eerder verworven spreuken. Het spel oogt als een bombastisch actiespel, maar eigenlijk is het een vrij elegante en misschien wel een beetje een droge Eurogame. Om een grap van Deck_of_51 op instagram te citeren: “Euro Wizard, Harry!”.

Archmage is vooral een puzzel in de vorm van efficiëntie gecombineerd met slechts een zeer klein onderdeel van geluk (enkel de plaatsing van tegels is willekeurig) waardoor het plannen van zetten soms economisch aanvoelt. een beurt van andere spelers kan daardoor iets langdradiger zijn. Je probeert goede posities op het speelbord te verwerven en hierdoor je motortje aan de praat te krijgen. Pas daarom wel op voordat je gaat spelen met langzame doordenkers. Doordat acties op het speelveld beperkt en openbaar zijn, is het spel wel erg interactief. Een aanrader voor de veelspelenden toverkollen!