Review: Among Cultists (Godot Games)

Heb jij het ook altijd zo gezellig met je medespelers? Vind je niet dat het eens tijd wordt voor een griezelige test van vriendschap, waar iedereen zijn ware aard moet laten zien? In Spooktober is het tijd voor moord in een enge universiteit, met vismonstermannen, tentakels, bloed, dood en verderf. Kom er achter wie van je vrienden stiekem een aanbidder van Cthulhu is in Among Cultists – een griezelmix van Weerwolven en Among Us. Maak je altaar schoon en slijp de messen maar!

In 2018 verscheen het videospel Among Us en een paar jaar later werd dit spel immens populair. Met name in 2020 – vanwege niet nader te benoemen redenen – kuch! – speelde iedereen Among Us. Letterlijk iedereen. In dit videospelletje met gekke poppetjes moeten de spelers samenwerken om een aantal doelen te behalen. Dit is gemakkelijker dan het lijkt, want 1 of meerdere spelers zijn namelijk verraders. Erg sus!

De verrader probeert de andere spelers te vermoorden en hun doelen te saboteren. Spelers winnen ook als ze verrader(s) weten om te leggen. Among Us doet wat denken aan de films The Thing en Alien, een aantal nietsvermoedende sci-fi stereotypes worden geconfronteerd met kwaad dat zich verstopt. In het geval van The Thing neemt het kwaad zelfs de vorm aan van de cast.

Bordspelers zijn wellicht al aardig bekend met het concept van verborgen rollen in een verder (semi-)coöperatief spel. Denk bijvoorbeeld aan Saboteur waarbij kabouters klompjes goud zoeken in een mijn terwijl bepaalde spelers ze proberen te dwarsbomen. Denk ook aan Weerwolven (van Wakkerdam) waar een aantal spelers in het geheim de rol aannemen van bloeddorstige weerwolven en het gemunt hebben op onwetende burgers. Ook de film The Thing  verscheen in bordspelvorm, waarbij spelers de film naspeelde en hun tegenspelers niet konden vertrouwen. In dit soort spellen slaat de paranoïde toe en dat wist Among Us ook klaar te spelen in een simpel, eenvoudig vormgegeven en uiterst kort videospel.

Among Cultists is voor een groot deel geïnspireerd op de liefde van de makers voor het spel Among Us en dat zie je terug in onder meer de titel. Net als bij Among Us zijn er verraders (Cultists) in het midden van de ‘goede’ spelers (Investigators). Het thema van Among Cultists haalt echter inspiratie uit Lovecraftian horror. Er is een vismanmonsterbeest, spelers nemen de rol aan van onderzoekers naar het occulte, de slechteriken zijn onderdeel van een cult en het toneel is onder andere een duistere onderwijsinstelling waar het lesmateriaal vol Cthulhu achtingen symbolen staat.

Het opzetten van Among Cultists is nog best een flinke kluif die aardig verschilt afhankelijk van de hoeveelheid personen die aan tafel zijn geschoven. Er dienen verschillende rollen te worden vastgelegd en verschillende stapels kaarten te worden klaargemaakt voor de twee kampen. Ook dient het bord op de juiste wijze te worden neergelegd en moeten alle fiches een plek krijgen. Among Cultists heeft overigens twee grotere uitbreidingen die allebei een uniek speelbord hebben en nog bijkomstige stappen voor de spelopzet.

De juiste rollen worden bij de juiste decks met kaarten geplaatst en elk deck krijgt tevens een routekaart om te bepalen waar spelers in welke ronde acties kunnen verrichten op het speelbord. De decks en rollen worden in enveloppen gestopt, gehusseld en willekeurig aan de spelers uitgedeeld. Het is van belang dat spelers de regels goed kennen en geen vragen stellen over hun rollen om te voorkomen dat de geheime rollen al aan het begin van het spel niet meer zo geheim zijn. Spelers mogen hun rol bekijken en net als bij het spel Weerwolven doen spelers hun ogen dicht en worden sommige rollen aan bepaalde spelers onthuld. Er zijn meerdere rollen met eigen regels. In ieder geval weten de cultists wie hun vrienden zijn en blijven de meeste andere spelers in het ongewisse.

Investigators winnen als ze voldoende overwinningspunten halen of als ze cultists verslaan en/of ontmaskeren. De cultists winnen als ze voldoende investigators vermoorden of als ze na ontmaskering de ziener weten aan te wijzen als deze meespeelt. Investigators kunnen in het basisspel overwinningspunten behalen door in de verschillende kamers boeken te verzamelen.

Spelers gaan tijdens het spel telkens om de beurt verplaatsen over het speelbord (over het algemeen kunnen ze 3 stappen zetten en zo naar kamers en hallen verplaatsen), vervolgens vindt er een willekeurige gebeurtenis plaats (hiervoor wordt en fiche uit de trekzak geplaatst) en daarna neemt iedere speler om de beurt een actie.

Als spelers elkaar tegenkomen is er sprake van een encounter en moeten deze spelers elkaar pulse cards geven. Deze kaarten geven aan of een speler dood of levend is. Op deze manier kunnen spelers elkaar ‘vermoorden’, maar of iemand dood is moet eerst nog worden bevestigd.

Er zijn verschillende acties. Met een bepaalde actie kunnen spelers vaststellen of een andere speler levend of dood is door diens kaarten te bekijken. Als een speler dood is, speelt deze verder als spook en heeft hierdoor een andere set aan vaardigheden. Met de fill room actie kunnen spelers ook kaarten toevoegen aan de verschillende kamers. Op deze kaarten staat ‘succes, faal of sabotage’. Met de check room actie kunnen spelers punten verdienen als ze succesvol de kamer bekijken, hiervoor wordt in een kamer een van de kaarten (die tijdens de fill room actie is geplaatst) getrokken en bekeken. Is het een succes, een faal of is er zelfs gesaboteerd? Hiernaast zijn er nog meer acties die spelers kunnen helpen of juist dwarsbomen…

Met de acties kunnen spelers elkaar mogelijk uitschakelen of informatie over elkaars rollen of vitaliteit bekijken. Spelers proberen op deze manier punten te verzamelen of lekker te saboteren in de hoop om de winst van hun team binnen te hengelen.

Among Cultists liet zich voor een groot deel inspireren op Among Us en lijkt ook – vanwege dit mechanisme van verborgen rollen en opdrachten die spelers moeten voltooien – op vergelijkbare spellen, zoals onder meer de spellen die ik in de Achtergrond benoemde, maar ook spellen zoals Shadows of Camelot en Avalon of The Resistance.

Among Cultists is echter wel een zeer omvangrijk verborgen rollenspel en sociaal deductiespel. In tegenstelling tot de inspiratie is het geen kort videospelletje voor tussendoor, maar een avondvullend programma vol paranoia. Door de verschillende rollen, gebeurtenissen, decks aan kaarten en willekeurige kaarten in de kamers is wel een enige mate van onvoorspelbaarheid, maar dat zorgt er wel voor dat jouw deductie niet altijd feilloos kan zijn, wat voor onverwachte wendingen kan zorgen. Ondanks dat het omvangrijk is en de uitleg voor het eerste potje langer kan duren, is het geen overmatig complex spel en zal het zeker zorgen voor een avond aan herinneringen.