Review: Alien Frontiers Edition X (Starling Games)

Stap in je shuttle, of ga naar de transporter room want het is zover. We gaan de ruimte in, naar de laatste grens voor onze beschaving. Dit zijn de verhalen van spelers in het bordspel Alien Frontiers. Jouw missie: het ontdekken van vreemde nieuwe werelden, het uitzoeken van bijzondere alien technologiekaarten en nieuwe koloniën, en dapper naar plekken te gaan waar niemand nog geweest is!

Achtergrond

Alien Frontiers van Tony Niemann kan men inmiddels een evergreen van Tabletop Tycoon / Starling Games noemen. Alien Frontiers, een soort van dice worker placement spel met een sci-fi thema, kwam oorspronkelijk al in 2010 uit en is daardoor, in de snelle bordspelwereld, ‘oud’ te noemen. Alien Frontiers bevat een aantal spelelementen die destijds nog zeer innovatief waren, maar die we inmiddels al bij meerdere spellen voorbij hebben zien komen. Het spel was en is zeer populair, kreeg een aantal uitbreidingssets en heruitgaves, maar na een paar jaar stilte is het weer nieuwe editie beschikbaar in de vorm van Alien Frontiers Edition X. Een nieuwe verflaag en het basisspel en wat uitbreidingen in een doos zorgen voor geschikte en volledige herintroductie. 

Spelopzet

Aan het begin van het spel kies je met welke modules (voorheen uitbreidingen) je wilt spelen. Daarover later meer. Afhankelijk van de gekozen modules kan de spelopzet verschillen. Uiteraard kun je er ook voor kiezen om enkel het basisspel op te zetten en te spelen of om met alle modules tegelijkertijd te spelen. Ongeacht de gekozen modules krijgen spelers dobbelstenen, kolonies en andere spelonderdelen in hun eigen kleur. In het midden van het tafel wordt het spelbord klaargezet en worden de gebruikte kaarten geschud en samen met de grondstoffen (brandstof en erts) op de juiste plaats gezet. Spelers krijgen allemaal een set met overzichtsaartjes en een startspeler wordt gekozen. De spelers die later hun beurt hebben krijgen wel een startbonus in de vorm van brandstof en/of erts. Iedere speler krijgt tevens een  Alien Technology kaart, waarmee spelers dynamische doorlopende en/of tijdelijke bonussen of speciale acties in kunnen zetten. Spelers zijn klaar om de planeet, waarvan de verschillende territoria zijn vernoemd naar bekende sc-fi schrijvers, te koloniseren (/veroveren)!

Spelverloop

Heel simpel gezegd is Alien Frontiers een een dice-placement game. Spelers gebruiken hun schepen (dat zijn de dobbelstenen) om tijdens hun beurt acties op het speelbord te activeren net als bij een worker placement spel. Het verschil is dat dobbelstenen natuurlijk verschillende waardes kunnen vertegenwoordigen nadat zij zijn geworpen en zijn hierdoor ietwat wispelturige werkers die je niet altijd voor dezelfde acties kan inzetten. Spelers beginnen het spel met drie dobbelstenen, maar kunnen tijdens het spel deze schepen verliezen of door bepaalde acties te verrichten bijbouwen. Spelers kunnen zelfs een ’neutraal’ schip veroveren of door sommige acties zelfs (tijdelijk) schepen van hun tegenstander veroveren. Meer dobbelstenen betekent meer acties of in ieder geval meer keuzevrijheid. 

Aan het begin van hun beurt halen spelers hun schepen op het spelbord terug in de hand en werpen de spelers deze voor hun beschikbare dobbelstenen. De geworpen dobbelstenen mogen nu allemaal op het spelbord worden geplaatst. Naast de territoria die spelers op het spelbord kunnen veroveren, bevat het spelbord ook verschillende locaties met acties. Bij deze acties is er (beperkte) ruimte om dobbelstenen te plaatsen. Sommige locaties hebben voorwaarden waar de geplaatste dobbelstenen aan moeten voldoen (bijvoorbeeld twee dobbelstenen in dezelfde waarde, opvolgende dobbelstenen of een specifieke waarde). Aangezien er beperkt ruimte is, kun je geen dobbelstenen (bij)plaatsen als je eigen dobbelstenen of die van een tegenstander al (alle) ruimte innemen. 

De verschillende acties zorgen ervoor dat spelers erts of brandstof kunnen verzamelen, maar daarnaast kunnen zij ook extra dobbelstenen kopen, kolonies plaatsen op het speelbord of Alien Technology kaarten verwerven. Kolonies plaatsen is het belangrijkste onderdeel van het spel, want het is primaire methode om punten te verzamelen. Elke keer als je een kolonie van jouw kleur op de planeet plempt ontvang je een felbegeerd pot, maar er is meer: als jij de controle over een territorium hebt (de meeste kolonies) dan krijg jij een doorlopende bonus en een (tijdelijk) overwinningspuntje. Verlies je de controle, dan verlies je ook de bonus en het puntje. 

Alien Technology kaarten hebben meerdere soorten effecten en zijn vaak om meerdere manier inzetbaar. De kaarten worden open gespeeld en sommige effecten mag je iedere beurt toepassen. Je kan sommige van deze kaarten ook afleggen voor een eenmalige (sterkere) bonus. 

Zodra een speler diens laatste kolonie heeft geplaatst is het spel teneinde en wint de speler met de meeste overwinningspunten. Space rat race naar de overwinning? 

Uitbreidingen/modules

In deze uitgave worden een aantal uitbreidingen meegeleverd als verschillende modules die voor de nodige spelvariatie zorgen. Het basisspel is vrij simpel en daardoor misschien voor sommige bordspelfans beperkt herstelbaar, maar door de uitbreidingen voeg je extra acties en mogelijkheden toe die herspeelbaarheid zeker ten goede komen. Met Factions worden verschillende spelersafhankelijk (start)acties geïntroduceerd die elke speler een unieke actie geven. Andere spelers kunnen hiervan gebruik maken, maar wel tegen betaling. Agendas voegt letterlijk geheime doelen toe, waar spelers extra overwinningspunten mee kunnen verdienen. Outer Belt introduceert een nieuw spelbord met extra territoria en acties.  

Oordeel

Alien Frontiers is een eenvoudig dice placement spel en een goede oude. Inmiddels zijn er meer spellen beschikbaar met vergelijkbare en complexere gameplay, maar het spel is een goede introductie aan het dice placement concept, maar de onderscheidende kracht ligt voor een groot deel in de Alien Technology-kaarten. Met deze kaarten kun je jouw dobbelsteenworpen beïnvloeden, overwinningspunten scoren, het spelbord en status daarvan beïnvloeden (controle over de territoria en beschikbare ruimtes bij de acties) en meer. Deze Alien Technology kaarten zorgen dus voor een hoge mate van dynamiek in een verder vrij eenvoudige dice placement game. Deze kaarten zorgen, samen met actie op het bord waardoor je deze kaarten van andere spelers kan stelen en de strijd om de controle over territoria, ook voor een hoge mate van interactie tussen spelers. 

Het basisspel is op zichzelf erg leuk, maar het is met name altijd een optimalisatierace naar de overwinning waardoor de herspeelbaarheid voor gevorderde spelers wellicht minder aanwezig is. Deze zorg wordt echter weggenomen door de verschillende inbegrepen uitbreidingen/modules die de manier van punten scoren beïnvloeden en meerdere keuzes aan spelers geven.