Review: Age of Innovation – Terra Mystica (White Goblin Games)

In een wereld die bestaat uit hexagonale velden, probeer jij een ronde gemeenschap te creëren voor jouw volk. Het voorgaande bereik je door terreinen om te vormen en zo de wereld voor jouw volk bewoonbaar te maken. Er zijn twaalf volken en 1 – 5 spelers nemen ieder de rol aan van een van deze 12 volken. Verzamel kennis, denk innovatief, zoek (op veilige afstand) het contact met andere volken en ontwikkel nieuwe vaardigheden in de Age of Innovation: een spel in de wereld van Terra Mystica.

De ondertitel van Age of Innovation geeft al aan dat dit spel een losstaand spel is in de wereld van Terra Mystica. De spelconcepten in Age of Innovation zijn dan ook gebaseerd/geïnspireerd op de spelelementen en setting van Terra Mystica.

Terra Mystica verscheen oorspronkelijk in 2012 en werd al snel populair onder de doorgewinterde bordspelers. Het spel kenmerkte zich door de complexe gameplay vol tactische keuzes en strategische mogelijkheden. Ook in Terra Mystica namen de spelers de rol aan van een van de volken (toen 14 verschillende volken) die ook nabijgelegen gebieden bewoonbaar moesten maken door de landschappen om te bouwen. Terra Mystica is een spel zonder geluk, waarbij alle informatie publieke informatie is. Je weet wat andere spelers kunnen doen, maar niet wat ze gaan doen.

Voor Terra Mystica verschenen meerdere uitbreidingen en later verscheen ook een solo-modus voor de solo-spelers onder ons. In 2017 verscheen Gaia Project, een losstaand spel dat eveneens elementen van Terra Mystica bewerkt en hergebruikt. Hoewel het bepaalde elementen verwerkte en bewerkte, was het distinctief genoeg om op diens eigen benen te blijven staan en een eigen groep aan spelers voor zich te winnen, zonder Terra Mystica buiten spel te zetten. Gaia Project was nog zwaarder en complexer dan Terra Mystica.

In 2022 verscheen Terra Nova. Wederom betrof dit een losstaand spel dat bepaalde spelelementen opnieuw gebruikte en toepaste, maar ditmaal een stuk toegankelijker dan het oorspronkelijke spel. Een kennis van omschreef het als een instapmodelletje om ervaren spelers klaar te stomen om expert spelers te worden en zich aan Terra Mystica te wagen.

Inmiddels is het 2023 en de wereld van Terra Mystica bevat nog genoeg mogelijkheden. Ook Age of Innovation is een bewerking van Terra Mystica. Iets complexer dan het oorspronkelijk spel, maar wat gestroomlijnder en toegankelijker dan Gaia Project. De focus ligt op zogeheten innovaties die spelers gaan ontdekken door grondstoffen te verzamelen, scholen te bouwen, wetenschappelijke vooruitgang te boeken en kennis te verzamelen.

Normaal gesproken probeer ik een goede uitleg te geven over de spelopzet en de spelverloop van een spel, terwijl ik het spelgevoel probeer over te brengen. Dit keer zal ik me focussen op het spelgevoel. Age of Innovation bevat veel onderdelen en hoewel de spelregels bijna 4 pagina’s nodig heeft voor de spelopzet is deze spelopzet verder duidelijk.

Voor ervaren spelers van Terra Mystica – dat ben ik overigens niet – zal veel van Age of Innovation redelijk bekend voor komen, maar er zijn wat substantiële verschillen. Age of Innovation voelt aan als een gestroomlijnde en verbeterde versie van Terra Mystica. Aan de ene kant zijn er wat elementen afgeslankt (bijvoorbeeld minder volken) en verduidelijkt, maar aan de andere kant voegt Age of Innovation wat elementen toe die in uitbreidingen/aanvullingen op Terra Mystica zijn toegevoegd (waaronder de solo-modus van Automa-factory waar ik verder niet op in zal gaan). Ik merkte eerder al de innovaties op. Dat zijn speciale eigenschappen die spelers tijdens het spel met boeken kunnen aanschaffen. Daarnaast hebben innovaties ook andere gebruiken en kunnen deze overwinningspunten opleveren.

Voor de speler die niet bekend is met Terra Mystica: in Age of Innovation hebben de spelers een thuisterrein en moeten ze meer terrein verwerven. Ze moeten deze terreinen echter eerst bewoonbaar maken. Spelers kunnen gebouwen plaatsen en een stad stichten om kracht te verwerven. Spelers kunnen ook inzetten op wetenschap om wetenschappelijke status voor zich te winnen en bonussen te verdienen aan het einde van een ronde.

Het spel verloopt over 6 rondes en iedere ronde bestaat uit 3 fases: 1. Inkomsten, 2. Acties en 3. Wetenschappelijke bonussen en voorbereiding van de volgende ronde.

In fase 1 ontvangen spelers nieuwe grondstoffen die ze tijdens het spel kunnen inzetten. Iedere speler heeft een planningsbordje en ontvang grondstoffen afhankelijk van welke plekken op hun planningsbord zichtbaar zijn.

Tijdens de actiefase kunnen spelers acties ondernemen om onder meer terrein te transformeren en gebouwen te bouwen, gebouwen op te waarderen om deze te verbeteren, hun acties en eigenschappen te verbeteren, innovaties ontwikkelen en studenten wetenschappelijke vooruitgang te laten boeken.

Iedere speler voert om de beurt een actie uit net zo lang tot alle spelers tijdens een ronde hebben gepast en dan volgt fase 3. Na de zesde ronde volgt een puntentelling. Spelers tellen de punten die ze tijdens het spel gewonnen hebben op bij de punten die ze verdienen voor veroverd terrein, hun wetenschappelijke vooruitgang en verworven grondstoffen.

Age of Innovation is een complexe en strategische eurogame die tegelijkertijd overzichtelijk en intuïtief is. Er zijn veel mogelijkheden en kettingreacties die spelers kunnen ontlokken door hun acties op de juiste wijzen te plannen. Voor spelers van Terra Mystica zal het meeste bekend voorkomen, maar Age of Innovation biedt een uitgebreidere en gestroomlijnde versie van het inmiddels modern-klassieke expert spel.