Review: Age of Galaxy (ICE Makes)

De Age of Galaxy is aangebroken! Tijd om het omvangrijke universum te veroveren en uit te baten zoals een goed science fiction thema betaamd. Is de Age of Galaxy ook jouw tijdperk voor overwinning?

Simpel gezegd is Age of Galaxy een 4X-spel met een science-fiction thema. De eerste vraag die wellicht in je opkomt: wat is een 4X-game? 4X staat voor het volgende (uitgelegd in het thema van age of Galaxy):

• Explore: spelers gaan de spelwereld geleidelijk ontdekken door ruimteschepen erop uit te sturen;
  • Expand: door planeten te veroveren nemen spelers en de vijanden controle over het spelbord;
  • Exploit: gedurende het spel verdienen spelers grondstoffen, geld, technologie en andere voorwerpen om in hun voordeel te benutten; en
  • Exterminate: met hun schepen kunnen spelers vijanden aanvallen en uitroeien tijdens de oorlog.

Voorbeelden van 4X-games zijn Twilight Imperium, Eclipse en Uprising. “Ah, die 4X-Games, Dat zijn toch die heftige, complexe spellen in grote dozen vol spelonderdelen waarbij spelers urenlang aan een tafel zitten, overladen met strategieën, verschillende acties en mogelijkheden?” Dat klopt, maar Age of Galaxy doorbreekt het stereotype enigszins. De klassieke elementen en het veelvoorkomende science-fiction thema is aanwezig, maar het doosje is superklein en je hoeft geen nieuwe uitbouw te financieren met een enorme grote tafel om het spel daadwerkelijk te kunnen spelen. Daarnaast is het spel spel relatief eenvoudig te leren en de speelduur is aanzienlijk korter dan reguliere 4X-spellen. Ondanks dat Age of Galaxy hierdoor een stuk uitnodigender is voor nieuwkomers van 4X-spellen of mensen met wat minder beschikbare vierkante meters, is het niet minder uitdagend of strategisch.

Age of Galaxy zit bomvol verschillende spelonderdelen waaronder een hoop kaarten, fiches, plastic ruimteschepen en blokjes. In het midden van de tafel plaatsen spelers 5 willekeurige kaarten, waarvan 3 met de afbeelding gesloten. Dit is het gedeelte van het universum die spelers gaan ontdekken. Op sommige plekjes komen fiches (anomalies en planeten) die spelers kunnen ontdekken. Hierboven plaatsen spelers de actiekaarten, 3 willekeurige handelskaarten en een overzichtskaart. Door de verschillende ruimtekaarten en handelskaarten heeft ieder potje Age of Galaxy een andere ‘wereld’.  De galactische floot (fiche) wordt op de eerste ruimtekaart geplaatst.

Iedere speler krijgt een spelerstableau, een fiche om credits en production aan te geven, een aantal faction kaarten met verschillende beschavingen die in deze ruimte ronddolen en uiteraard blokjes en scheepjes in de gekozen spelerskleur.

Spelers proberen planeten te veroveren, verbanden te sluiten met facties en relikwieën en prestige te verzamelen. Tijdens het spel worden verschillende fases doorlopen: Productie, Acties, Oorlog (niet tijdens ronde 1) en de Galactische fase. Tijdens iedere galactische fase wordt het fiche van de galactische floot verplaatst naar de volgende ruimtekaart en de daaropvolgende kaart wordt onthuld. Is de vloot op de laatste ruimtekaart aangekomen dan is dit de laatste ronde van het spel en ontvangen spelers spelers punten voor prestige, veroverde en ontwikkelde planeten, relikwieën en punten afhankelijk van hun gekozen ‘ideologie’.

Tijdens de productiefase ontvangen spelers geld op basis van hun productieniveau en activeren zij bepaalde effecten. Tijdens de actiefase spelen spelers om de beurten acties afhankelijk van de hoeveelheid actieblokjes de de spelers tot hun beschikking hebben. Om een actie uit te voeren, moeten spelers blokjes plaatsen, of op de desbetreffende ruimte op de actiekaarten (waarvan voor sommige acties er slechts beperkt plek is) of zoals anders aangegeven door de gebruikte actie. Ik zal niet alle acties tot in detail bespreken, maar door acties verzamelen spelers grondstoffen, verwerven zij prestige, spelen zij nieuwe acties en mogelijkheden vrij en krijgen zij controle over het heelal. Door de kolonisatie actie kunnen spelers bijvoorbeeld hun blokje op een planeet plaatsen en met de ontwikkelactie kunnen ze een ruimteschap toevoegen aan hun hand. Er zijn ook gratis acties die geen actieblokjes ‘kosten’. Gedurende de oorlogsfases gaan spelers een wedstrijdje ver plassen doen op basis van de ruimteschepen op hand. De winnaars krijgen een bonus en de grootste winnaar (de overlord) mag zelfs een onbeschermde planeet veroveren.

Age of Galaxy bevat alles wat je van een 4X-bevat, maar dan op zakformaat. Dat maakt niet dat het spel minder strategisch, tactisch of groots aanvoelt. Spelers hebben nog voldoende keuze en dilemmas waardoor het een uitdagend spel is. Het spel bevat nog steeds veel spelonderdelen maar dan in een doosje die in de buidel van je hoodie of in je handtas past. Dit is daarom ook het ideale spel voor de liefhebbers van 4X-spellen met wat minder ruimte of tijd. Deze 4X neem je gemakkelijk met je mee en leg je makkelijk uit en open op tafel. Een leuk bijkomend voordeel is de interessante solomodus voor spelers die in hun eentje willen commanderen en veroveren!