Review: Aeon’s End (Indie Boards & Cards)

Mysterieuze portalen openen een weg tussen werelden. Hoewel deze breuken op de realiteit (de zogeheten breaches) gevaarlijke monsters onze wereld in slingeren die de vesting Gravehold bedreigen, brengen de breaches ook een manier voor de goedaardige goedzakken uit Gravehold om zichzelf te bewapenen. De breaches leggen namelijk de verbinding met magische potentie als een sauna die poriën weet te openen. Met de breaches kunnen de magiërs van Gravehold krachtige toverspreuken oproepen en krachten opwekken om de monsters (de Nameless te verslaan).

In de coöperatieve deckbuilder Aeon’s End nemen spelers de rol aan van de magiërs en proberen zij gezamenlijk Gravehold te beschermen. Er zijn deckbuilders in alle soorten en maten: is Aeon’s End het einde?

Aeon’s End is een langlopende en populaire deckbuildingreeks. Inmiddels zijn er ontelbare uitbreidingen, verschillende op zichzelf staande delen en zelfs twee Legacy spellen. Het mooie: al deze spellen kunnen spelers met elkaar combineren. Op deze manier kunnen spelers kiezen uit een rijke selectie aan helden, kent Gravehold ontelbaar veel bedreigingen door de vele monsters en kunnen spelers zelf hele verhaallijnen doorlopen. Door de verschillende (inmiddels bijna onbeperkte hoeveelheid) kaarten waarmee spelers hun deck gaan vormen, is het spel onbeschrijfelijk gevarieerd. De nieuwe uitgave van dit basisspel is het onderwerp van deze recensie, maar de komende tijd nemen we jullie mee door de verschillende spellen die de wereld van Aeon’s End rijk is.

Zoals eerder beschreven, is Aeon’s End een coöperatieve deckbuilder. Spelers beginnen met een persoonlijk stapeltje kaarten waarmee zij monsters te lijf gaan en effecten zullen activeren. Tijdens het verdere verloop van het spel zullen spelers nieuwe kaarten kopen om hun trekstapel te verbeteren. In tegenstelling tot andere deckbuilders zullen spelers echter nimmer hun aflegstapel schudden om een nieuwe trekstapel te vormen. Daarover later meer.

Aan het begin van het spel kiest elke speler een held en diens startkaarten. Spelers kiezen (eventueel willekeurig) een monster en de bijbehorende onderdelen. Elk monster heeft deck en eigen speciale spelregels. Het doel van de spelers is in beginsel om het monster te verslaan door alle levenskracht weg te vijzelen of doordat het monster geen kaarten meer heeft. Spelers verliezen als de vesting Gravehold is vernietigd.

Aan het begin van het spel wordt er ook een markt aan kaarten klaargelegd. Aan het begin van het spel kiezen spelers 3 edelsteenkaarten, 2 relikwiekaarten en 4 spreukkaarten. Deze kaarten kunnen zij tijdens het spel kopen. Door de vele verschillende soorten kaarten en monsters kunnen spelers de spelopzet naar eigen keuze inrichten of het lot laten beslissen.
De beurtvolgorde van Aeon’s End is niet traditioneel. Een stapel kaarten bepaald welke speler (of het monster) aan de beurt is. De getrokken kaart geeft namelijk aan wie aan de beurt is.

De speler is aan zet

Tijdens een beurt doorloopt de actieve speler verschillende fases/stappen. Een speler activeert (eventueel) geprepareerde spreuken. Spreuken worden bij 1 van de breaches van spelers geplaatst. Er zijn open en gesloten breaches. Een open breach is vaak sterker en over een dergelijke breach heeft een speler meer controle. Bij gesloten breaches moeten geprepareerde spreuken daadwerkelijk worden geactiveerd. Geactiveerde spreuken gaan direct naar de aflegstapel.

Vervolgens kunnen spelers verschillende acties doen met hun handkaarten. Met edelsteenkaarten kunnen spelers veelal aether verzamelen om nieuwe kaarten te kopen of andere acties te verrichten. Relikwieën bevatten speciale effecten om spelers verder te helpen (bijvoorbeeld extra levens of het openen van breaches). Spreuken kunnen spelers tijdens deze fase prepareren. Spreuken doen veelal schade aan vijanden.

Alle niet gebruikte handkaarten blijven op hand en gespeelde kaarten worden in een volgorde naar keuze op de aflegstapel geplaatst. De speler vult vervolgens zijn of haar hand aan tot 5 kaarten. Als de trekstapel leeg is, wordt de aflegstapel niet geschud om een nieuwe trekstapel te vormen, maar in plaats daarvan wordt de aflegstapel omgedraaid. Spelers hebben dus een invloed op de volgorde van kaarten! Dat is een enorm verfijnd, vernuft en vernieuwend element. Goede planning is essentieel en spelers moeten meerdere rondes vooruit denken. Dat plannen is extra interessant en relevant aangezien het spel geen traditionele beurtvolgorde heeft. Spelers weten niet exact wanneer ze aan de beurt zijn, maar kunnen de kans berekenen. Spelers moeten daardoor doorlopend hun strategie weten aan te passen, waardoor het spel vermakelijke dilemma’s op tafel legt.

Het monster slaat (terug)

Als het monster aan de beurt is, worden de speciale regels van het monster geraadpleegd. In beginsel worden alle al eerder gespeelde monsterkaarten in volgorde afgewikkeld. Dit zijn minions van het monster of speciale krachten die aftellen tot het moment ze worden ingeroepen. Vaak doen deze minions of effecten schade aan spelers of Gravehold, dus wil je deze zo snel mogelijk verslaan. Minions kun je schade doen en krachten kun je soms afleggen door aan bepaalde voorwaarden te voldoen. Vervolgens wordt er een nieuwe monsterkaart opengedraaid en hierdoor verschijnen er mogelijk nieuwe minions, krachten of voert de monster een directe aanval uit.

Aeon’s End is een heerlijke race tegen het kwaad. Spelers proberen hun strategie af te stemmen op de beschikbare kaarten en het monster dat moet worden verslagen. Door de variatie voelt een potje niet gauw hetzelfde als een eerder potje. De wisselende beurtvolgorde en de invloed van de volgorde op kaarten in het deck zorgen voor strategische afwegingen en tactisch vermaak.

Het spel is makkelijk te leren doordat het spel voor het eerste potje een introspel bevat waardoor spelers eenvoudig en stapsgewijs door de verschillende onderdelen en de opzet van het spel wegwijs worden gemaakt. Het spel speelt vlot en intuïtief. Het voelt vertrouwt aan door bekende mechanismes, maar tegelijkertijd vernieuwend door de variaties op het genre. Een aanrader en een spel dat veel te bieden heeft.