Review: 7 Wonders Edifice (Repos Production)

Een Edifice is een groot en complex bouwwerk. Aan deze imposante gebouwen werd (of wordt) vaak meerdere jaren (soms zelfs tijdperken) gewerkt en door verschillende partijen. Denk aan de Sagrada Familia in Barcelona!

Edifice is ook de naam van de nieuwste uitbreiding van het populaire 7 Wonders, van Repos Production en Asmodee. In 7 Wonders bouwen spelers ieder aan een eigen stad en bijbehorend wonder, maar met de komst van Edifice kunnen ze gezamenlijk aan deze Edfices werken. Is deze semi-coöperatieve benadering (vast)goed of een bouwval?

7 Wonders

Voor de spelers die niet bekend zijn met 7 Wonders, een korte weergave, uit onze eerdere recensie:

“7 Wonders is een kaartspel waarbij spelers in drie tijdperken (rondes) kaarten proberen te verzamelen om (o.a.) aan hun stad te bouwen. Het verzamelen van kaarten gaat via het zogeheten draften. Aan het begin van een tijdperk krijgt iedere speler 7 kaarten van het desbetreffende tijdperk. Van deze kaarten kiest een speler 1 kaart om te bouwen en geeft de overige kaarten daar aan de speler links of rechts (afhankelijk van het tijdperk) van hem of haar. Dit gaat net zo lang door tot speler 2 kaarten op hand krijgen. Spelers kiezen dan nog een kaart en de andere kaart verdwijnt naar de aflegstapel.

Door kaarten te verkopen, krijg je drie muntstukken waarmee je munten kan verkrijgen die je kan gebruiken om grondstoffen of goederen te kopen of om overwinningspunten mee te verdienen. Door te bouwen leg je kaarten als gebouwen in je stad. Bruine kaarten produceren grondstoffen, grijze kaarten produceren goederen, door gele kaarten kun je “handelen”, rode kaarten vertegenwoordigen militaire macht, groene kaarten betekenen wetenschappelijke vooruitgang en blauwe kaarten leveren overwinningspunten op. In het derde tijdperk worden ook een aantal paarse gildekaarten door de stapel geschud waarmee spelers opdrachten kunnen voltooien om nog meer overwinningspunten te verdienen.

Om kaarten te bouwen moet je soms de aangegeven grondstoffen of goederen “betalen”. Dat betekent dat je de productielijnen voor deze grondstoffen of goederen in jouw stad aanwezig moet hebben. Oftewel, je moet de juiste bruine en grijze kaarten hebben. Heb je niet voldoende grondstoffen dan kan je deze eventueel van je buren “kopen” indien deze aanwezig zijn in hun stad door munten te betalen. Op vergelijkbare wijze kun je tijdens het draften een kaart gesloten neerleggen om te bouwen aan jouw monument. Bouwen aan een monument levert bonussen en overwinningspunten op.

Aan het einde van een tijdperk vergelijken spelers hun militaire macht met hun directe buren. De speler met de meeste macht ontvangt overwinningspunten en de speler met de minste macht ontvangt minpunten. Aan het einde van het spel ontvangen spelers punten voor hun monumenten, munten, blauwe gebouwen, wetenschappelijke vooruitgang, gildes en meer. De speler met de meeste punten ontvangt eeuwigdurende roem!”

Edifice

Net als de spelopzet van 7 Wonders (iedere speler krijgt een uniek spelersbordje en een handje kaarten per tijdperk) is de opzet van Edifice niet veel complexer dan het basisspel. Edifice bevat vijftien verschillende dubbelzijdige bouwwerkkaarten: vijf elk in van de tijdperken I, II en III. Per tijdperk kiezen de spelers een (willekeurige) bouwwerkkaart, leg deze kaarten met projectzijde naar boven in het midden van de tafel. Op elke bouwwerkkaart plaatsen spelers 2-5 gebouwminiatuurtjes van het relevante tijd. De hoeveelheid gebruikte figuurtjes is afhankelijk van de hoeveelheid spelers die dit potje meespelen.

Het speelverloop van het spel volgt de reguliere regels van 7 Wonders, maar spelers hebben een mogelijke extra actie die zij kunnen ondernemen. Als je tijdens een tijdperk een niveau van je wonder bouwt, kun je de kosten van de bouwkaart voor het huidige tijdperk betalen (bovenop de kosten van het niveau van je wonder) en een gebouwminiatuurtje van die desbetreffende kaart pakke. Als er geen figuren meer op een bouwwerk staan, wordt de kaart omgedraaid en ontvangen de spelers de weergegeven beloning. Als er aan het einde van het tijdperk nog minstens één figuurtje op de kaart staat, krijgt elke speler zonder deze een dergelijk miniatuurtje gelijk de bijbehorende straf ene eventueel zelfs een schuld (minpunten aan het einde an het spel).

7 Wonders blijft een moderne klassieker en deze uitbreiding voegt een extra laagje toe zonder af te doen aan de toegankelijkheid of snelheid van het basisspel. Edifice brengt een interessante nieuwe keuze tot leven en geeft spelers extra mogelijkheden voor (min)punten. Edifice is een steengoede toevoeging – pas maar op dat menig huisjesmelker hem niet uit je spelletjeskast steelt.