Review: 51 Worldwide Games (Nintendo)

Ken je die goedkope spellendozen die een verzameling met verschillen spellen (100 in 1!) bevatten? Deze spellen liggen vaak bij koopjesjaagwinkels en bevatten meestal een dun en gerafeld dubbelzijdig dambord/schaakbord, wat holle schaakstukken, lichte fiches, 5 scheef afgedrukte dobbelstenen en een slap pakje met lelijke speelkaarten. Met dobbelstenen en een pakje kaarten kun je technisch gezien meer dan 100 spelletjes spelen, maar de doos voelt nog steeds als bedrog. 51 Worldwide Games doet je qua naam wellicht vermoeden dat dit een soortgelijke teleurstelling is, maar dan digitaal, maar niets is minder waar. 51 Worldwide Games is een verzameling van verschillende klassieke bord- en kaartspellen, nostalgisch speelgoed en spelletjes, en moderne minigames, maar dan met de typische Nintendo afwerking, kwaliteit en charme.

Normaal gesproken ben ik geen grote fan van bordspellen die je op een scherm speelt. Het plezier van bordspellen komt voor mij namelijk grotendeels door het sociale aspect en het tastbare en daardoor intuïtieve spelgevoel. Bordspellen bestaan uit verschillende spelonderdelen die samen met het kader dat wordt gevormd door de spelregels een spel vormen. Dat tastbare gevoel verdwijnt in de transitie naar videospellen, die hele andere voordelen hebben ten opzichte van bordspellen. 51 Worldwide Games biedt echter een riante verzameling aan vermaak in een leuk jasje.

Dit spel voor de Nintendo Switch is in de basis een verzameling aan spelletjes, maar biedt de spelers andere – soms zelfs meerdere – manieren om bepaalde klassiekers te spelen. Tevens is dit Nintendo spel – net als bordspellen –  primair ontwikkelt met het sociale aspect op de voorgrond. Slechts 1 cartridge is nodig om op verschillende Switch systemen te spelen en spelers kunnen zelfs verschillende Switch systemen combineren voor een ander soort spelervaring.

Het spel is, zoals je van Nintendo kan verwachten, op unieke wijze en vol charme vormgegeven. Om een vergelijking te mogen maken: in 51 Worldwide Games gaan spelers de zolder van hun ouders of grootouders op en ontdekken daar een grote (speelgoed)kist vol spellen en speelgoed waar ze mee kunnen spelen. Alle spelletjes zijn hierdoor prachtig en passend realistisch vormgeven en zelfs de geluidseffecten zitten vol kleine details: kaarten klinken zoals kaarten moeten klinken, het gekletter van Mancala-stenen in de houten bakjes klopt, ga zo maar door. Veel digitale bewerkingen proberen zoveel mogelijk te verhullen dat het origineel een bordspel betrof, maar Nintendo omarmt de esthetiek en het tastbare gevoel.

Naast een hoop traditionele kaartspellen en bordspellen zitten er ook een hoop Wii Sports achtige minigames en spellen in de verzameling. Spelers kunnen zelfs met motion controls bowlen. 51 Worldwide Games is een mooie verzameling aan spellen in een betaalbaar jasje en de beste manier om 51 spellen in bed te kunnen spelen. Nee joh, niet dat soort spellen… 51 Worldwide Games is tevens een manier om beter bekend te raken met verschillende traditionele en historische spellen van over de hele wereld. Maak bijvoorbeeld kennis met het Japanse kaartspel Hanafuda. De verzameling van deze spellen geeft een mooi pakket, maar zorgt er uiteraard niet voor dat slechte spellen opeens goed zijn: sommige spellen zoals Mens Erger Je niet en Uno blijven tenslotte verschrikkelijk.