Preview: Robo Factory (Formula Games)

Wie wil er nou AI als je ook Tin Man kan hebben!? Treed binnen in de Robo Factory van Formula Games en bouw de beste robot voor je klanten. Ben jij de mastermind achter de nieuwste Robocop of bouw jij een ED-209? Wij hebben een prototype van Robo Factory gespeeld, dus het daadwerkelijke productie-exemplaar kan wellicht iets verschillen.

Doel

Misschien is de verwijzing naar de klassieker van Paul Verhoeven een beetje misplaatst (voor diegene die deze briljante film nooit hebben gezien: ga kijken – en je ontdekt dat ED-209 niet heel schattig en kleurrijk is, tenzij je rood bedoelt), want Robo Factory is een uiterst familievriendelijk spel waarbij spelers de rol aannemen van robotfabrikanten. Meer de Iron Giant dan Terminator.

De fabrieken moeten raden welke robot de klant (een medespeler) gebouwd wilt hebben. Aan de hand van verschillende gekleurde onderdelen komen spelers (vergelijkbaar als bij Mastermind) erachter welke onderdelen zij moeten produceren. De eerste speler die de juiste robot oplevert wint punten en de speler met de meeste punten (energie blokjes) na alle rondes, is de winnaar!

Robo Factory is een echt deductiespel, dat betekent dat spelers op basis van beperkte informatie en het aanbrengen van verbanden tussen deze informatie tot een conclusie moeten komen. Spelers kunnen in dit soort spellen achter meer informatie komen, maar vaak helpt dat andere spelers of is dat niet ‘gratis’. Naast Mastermind zijn andere deductie spellen bijvoorbeeld Stratego, Sherlock 13 of Tiwanaku.

In Robo Factory proberen spelers dus de juiste kleuren en onderdelen te fabriceren. De klant krijgt in het geheim een kaart met de juiste onderdelen toegewezen. De klant geeft beperkte hints over de juiste onderdelen door op het centrale speelbord drie willekeurige andere robots kaarten te plaatsen en aan te geven hoeveel onderdelen van deze kaart overeenstemmen.

Spelers kunnen extra geheime hints kopen, maar dat kost ze mogelijk punten. Spelers kunnen aantekeningen maken op de bijgeleverde kladblaadjes en selecteren in het geheim de onderdelen die zij denken dat juist zijn. Mogelijk komen er nog extra hints en spelers kunnen door correct te raden energieblokjes verdienen.

Robo Factory is een leuke familievriendelijk en speels deductiespel dat je een beetje kunt beschrijven als een thematische Mastermind dat ook speelbaar is

voor grotere groepen dan alleen een duel van twee spelers.

Speel het met je kinderen, neefjes of nichtjes om ze creatief denken en deducerend inzicht te leren en hun probleemoplossende vermogen te stimuleren. Naast het rekenspel Formula heeft Formula Games weer een redelijk educatief spel te pakken, maar is het bij Robo Factory een stuk subtieler aanwezig en door deze kleurrijke robots kun je zelfs leerschuwste spelers paaien om te leren.

Met twee spelers komt het spel iets minder uit de verf, doordat een stukje concurrentie tussen verschillende robotfabrikanten wegvalt. Met grotere groepen spelers is het spel een stuk dynamischer door de uitgebreidere informatie-uitwisseling tussen de klant en de fabrieken.

Doordat spelers hun punten kunnen inleveren komen ze voor een interessant dilemma te staan: veilig spelen en punten opofferen of risico nemen, een gokje wagen en hopen of maximale winst. Het spel is kleurrijk en dient als een sterke introductie aan deductie-spellen die jong en oud en beginnende spelers goed zal bekoren. Schroefje hier, boutje daar! En doe de groetjes aan Robin! 🤖