Riemen om, makker! Waan je een rallycoureur in Classic Rally Board game! De crowdfundingcampagne Classic Rally Board Game verschijnt op binnenkort op Gamefound. Het is ontworpen door Filipe J Freitas die zich liet inspireren door de gelijknamige klassieke motorsport. Vroemvroem!
Achtergrond en doel
Net als in veel edities van de klassieke rallysport moeten spelers van dit spel de uitrusting van auto samenstellen, hun auto zelf onderhouden, een route uitstippelen en navigeren, slim omgaan met hun belading om zo als eerste alle checkpoints te behalen en als eerste over de finishlijn te racen.
Spelopzet
Aan het begin van het spel stippelen spelers gezamenlijk de route uit. De route bestaat uit verschillende vierkante tegels met een stukje weg. Er zijn rechte stukken, bochten en kruispunten. Op sommige tegels staan verkeersborden afgebeeld die corresponderen met een gevaar onderweg, een servicestation om bij te tanken en een checkpoint. De versie van de regels van dit prototype bood een voorbeeld voor een al uitgestippelde route, maar spelers kunnen samenwerken door om beurten tegels te plaatsen en zo iedere keer een nieuwe route te maken. De foto’s in deze recensie zijn de vooraf uitgestippelde route uit de regels en geven een goede weergave van de situaties die spelers mogelijk tijdens een spel kunnen verwachten: meerdere routes naar de checkpoints, een doodlopend einde en afwisselende stukken wegdek.
Iedere speler krijgt een teamkleur, een rallyauto en assistentieauto, en twee spelersbordjes die bij de twee verschillende auto’s horen. Op deze spelersbordjes managen spelers tijdens het spel de uitrusting en belading van hun auto’s (de verschillende kaarten). Tijdens de opzet, te beginnen met de speler die als laatste aan de beurt is, kiezen spelers eerst de features van hun auto. Deze features bepalen tijdens het spel hoeveel verplaatsingsacties een speler heeft (hierover later meer). Tevens bepalen spelers met hoeveel benzine ze starten en of ze met reservebanden beginnen, een gereedschapskist, mistlampen en/of regenbandjes. Elk spelersbordje heeft maar beperkt plek dus spelers moeten de risico’s en voordelen hun uitrusting en belading gaan afwegen. Tijdens het spel kunnen ze kaarten op hun spelersbordjes (mogelijk) uitwisselen en aanvullen. Spelers krijgen een aantal navigatiekaarten en een unieke (geheime) rol.
Spelverloop
Iedere beurt werpt de actieve speler de drie dobbelstenen. De worp bepaalt of er bepaalde features van de auto zijn uitgeschakeld en welke weersomstandigheden actief zijn. Sommige weersomstandigheden vergen speciale uitrusting (zoals mistlampen of regenbanden) en als een speler die op dat moment niet op diens rallyauto heeft, worden bepaalde features uitgeschakeld.
Tijdens een beurt kunnen spelers (hopelijk) hun rallyauto bewegen en ook hun assistentie auto. De assistentie auto kan altijd 1 tegel worden verplaatst zonder enige bijkomstige regels. Als je rallyauto en de assistentieauto op hetzelfde vakje staan, kunnen ze belading uitwisselen. Zo kun je tijdens een beurt bijtanken of wisselen van uitrusting zonder langs een servicestation te gaan.
Een rallyauto heeft standaard 1 beweging en moet worden bewogen als dat mogelijk is. Door bepaalde features kan een rallyauto extra tegels worden verplaatst. Zo kan een lichtgewicht rallyauto standaard 1 extra tegel verplaatsen. Een auto met een sportieve vering scheurt harder door de bochten en een krachtige motor toert snel over rechte stukken. Met een close ratio versnellingsbak kun je lekker snel je tegenstanders inhalen. Deze verschillende features klinken een rallyfan vast als muziek in de oren. Voor elke tegel die een rallyauto verplaatst moet een speler een benzinekaart kunnen afleggen. Spelers moeten wel in het achterhoofd houden dat ze verstandig met hun belading moeten omgaan.
Rallyautos mogen slechts in bijzondere gevallen het stukje wegdek met een andere auto delen. Aan het begin van het spel krijgt iedere speler ook een soort navigatieboekje die bestaat uit meerdere kaarten in verschillende richtingen. Deze kaarten gebruiken spelers als een routekaart en elke keer als ze over een kruispunt rijden en ze hebben nog een routekaart om af te leggen, moeten zij de afgelegde richting volgen. Hierdoor moeten spelers niet alleen efficient de route plannen, maar ook of ze de route van hun navigator wel kunnen volgen, omdat ze anders voor verrassingen komen te staan.
Over verrassingen gesproken: op sommige tegels is een gevarendriehoek aanwezig. Als je rallyauto op een dergelijke tegel tot stilstand komt, ontvang je een nare verrassing in de vorm van een gebeurtenis die vaak grote consequenties voor je auto heeft tenzij je de juiste belading hebt. Ook heeft iedere speler een persoonlijk rol die ze tijdens het spel kunnen inzetten om andere spelers te pesten. Zo kunnen ze andere spelers bestelen of saboteren. Vuige sport dat Rallyrijden, in meerdere opzichten.
Tot slot
Classic Rally Boardgame is een spel waarbij de bron van inspiratie overduidelijk terugkomt in de gameplay. Het spel voelt minder aan als de eerste snelle racespellen, maar als een spel waarbij spelers hun handkaarten (althans kaarten op de spelersbordjes) dienen te managen. Door teveel risico te nemen, kun je vast komen te zitten in spreekwoordelijke modder. Hierdoor kan het gebeuren dat je soms een beurt niks kan doen om te wachten op je assistentieauto. Denk dus goed na welke uitrusting en belading je kiest om hierop voorbereid te zijn. Classic Rally heeft een duidelijk doelgroep, rallyfans die graag een thematisch rallyspel spelen. Start die motor en karren maar!
Deze preview is geschreven op basis van een prototype. Daadwerkelijk regels, onderdelen en artwork kunnen veranderen. Interesse? Je kan de crowdfundcampagne hier vinden.