Blog: Take 5 & Saboteur Jubileum (999 Games)

Het vergaan van tijd is mij duidelijk geworden nadat ik een aantal jaar geleden de dertig passeerde. Ik voel me niet per se oud, maar ik ben mij er wel van bewust. Toen ik dertig werd organiseerde ik voor mijn doen een groot feest. Aanvankelijk wilde ik samen met andere (bijna) dertigers een gezamenlijk feest organiseren met allerlei kinderfeestactiviteiten om ons jong te voelen. De plannen bleken te ambitieus en onze beschikbaarheid kwamen helaas niet overeen. Toen voelde ik me wel oud. Zouden spellen zich ook oud voelen? Take 5 is inmiddels ook de dertig gepasseerd en viert zijn zesde lustrum en Saboteur is diens tienerjaren voorbij en viert zijn twintigste verjaardag. De spellen weten hun verjaardagen beter te vieren en dit jaar verschenen dan ook twee uitgebreide jubileumedities. 

Vroeger speelde ik net als menig kind graag spelletjes. Een aantal Dice Daniel vormende herinneringen zijn onder meer het spelen van De Schat en de Sleutel en een of ander veredeld ganzenbord spel met in de hoofdrol porseleinen figuren van Suske en Wiske figuren die je kan verzamelen bij de Albery Heijn. Supergaaf, ik weet het. Als kind vond ik het vooral leuk om te spelen en maakte kwaliteit me minder uit, want mijn referentiekader was nog niet zo groot. Ik vond Monopoly leuk, want ik had nog geen kennis gemaakt met betere spellen. Mijn spellenperspectief ontstond in eerste instantie door de komst van Catan en later breide dit perspectief uit tijdens mijn studententijd. 

In mijn studententijd speelde ik een viertal kaartspellen vaak, dit waren Wizard, Boonanza, Saboteur en Take That. Toevallig zijn/waren van al deze spellen jubileumedities beschikbaar. Dit jaar is het tijd voor Saboteur en Take 5.

Take 5

Het grappige en gemene spel met de koeienkoppen is enorm eenvoudig, maar zorgt wel voor een hoop geloei en gejoel aan tafel. Er liggen aan het begin van het spel 4 rijen met ieder 1 kaart in volgorde open op tafel. Spelers krijgen een aantal kaarten op hand en proberen deze uit te spelen, zonder teveel koeienkoppen (strafpunten te ontvangen).

Elke beurt speelt iedere speler gesloten een kaart uit diens hand en spelers draaien deze tegelijkertijd open. De speler met de laagste kaart mag deze als eerste uitspelen aan een van de rijen, maar daarbij moet de kaart altijd oplopend worden geplaatst en moet deze in een rij worden geplaatst waar het kleinste verschil met de vorige kaart is. De titel Take 5 omschrijft een belangrijke regel van het spel: zodra een speler de zesde kaart in een rij plaatst, moet deze speler de vijf andere kaarten voor zich plaatsen. Ook als een speler geen kaart kan spelen (omdat die lager is dan de waardes op tafel), moet deze speler een rij aan kaarten nemen.

Op de kaarten staan koeienkoppen die minpunten voorstellen. Zodra een speler voldoende koeienkoppen heeft verzameld aan het einde van een ronde, volgt de eindtelling en wint de speler met de minste koeienkoppen. Take 5 blijft een grappig en eenvoudig kaartspelletje met een toefje geluk en vooral veel geloei. In deze editie krijg je een handig scoreblok, een pen en een overdaad aan speciale actiekaarten en modules waar je het spel mee kunt variëren.

Saboteur

Ook Saboteur is een spel met een hoop geloei. Ik kan me de avonden met Saboteur nog goed herinneren. In dit spel nemen de spelers de rol aan van kabouters die in mijnen naar goud graven. Spelers moeten samenwerken om tunnels te plaatsen, maar sommige spelers zijn een saboteur die de plannen van andere spelers in het geheim dwarsbomen. Spelers gaan tunnels graven, maar kunnen ook voorwerpen gebruiken om elkaar het leven zuur te maken. Hoewel sommige spelers samenwerken, proberen ze wel voor zichzelf zoveel mogelijk goud te verzamelen. Semi-coöperatief met verborgen rollen, waarbij spelers elkaar gaan betichten van verraad? Sign me up!

Spelers krijgen een rol toegewezen en wat kaarten met tunnels en voorwerpen en gaan iedere beurt gangen toevoegen, verwijderen en voorwerpen spelen. Spelers proberen natuurlijk het einde van de tunnel (met het goud) te bereiken, maar de vorm van de tunnels helpt niet altijd mee en kan ook een speler die ter goeder trouw is, toch in kwaad lantaarnlicht plaatsen.

Deze jubileumeditie bevat de uitbreiding en allerlei promokaarten en modules die spelers aan het spel kunnen toevoegen met extra gangen, obstakels, voorwerpen en manier van spelen. Het spel voegt nieuwe rollen toe en zelfs een teammodus.